Programma
12. Algemene dekkingsmiddelen
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Financiële verordening | N.v.t. | 22 juni 2017 | nvt |
Nota activering, waardering en afschrijving | N.v.t. | 20 juni 2013 | 2018 |
Nota reserves en voorzieningen | N.v.t. | 24 mei 2011 | 2018 |
Beoogd maatschappelijk effect
Verantwoording aan de burger
Operationele doelstelling(en)
Leesbare Planning & control-cyclus
1.
Eind 2016 en begin 2017 hebben er een aantal gesprekken plaatsgevonden met als doel de leesbaarheid van de P&C documenten te vergroten. De gesprekken hebben geleid tot een aantal aanpassingen die vanaf de begroting 2018 – 2021 ingevoerd zijn.
Op de volgende onderwerpen zijn verbeteringen in de begroting aangebracht:
- Aanpassing “wat willen we bereiken”;
- Indicatoren per programma;
- Toelichting taakvelden;
- Risicoparagraaf en klimaatbegroting voorafgaand technisch bespreken in de commissie;
- Financiële leesbaarheid;
In 2017 zijn in het kader van de Planning en controlcyclus de navolgende documenten aan de raad voorgelegd:
- Op 6 juli 2017 is de jaarrekening 2016 vastgesteld.
- In diezelfde vergadering werd ook de kadernota 2017 – 2021 inclusief de eerste bestuursrapportage 2017 vastgesteld.
- De programmabegroting 2017 – 2020 is in de vergadering van 10 november 2016 vastgesteld.
- In de raadsvergadering van 21 december 2017 is de tweede bestuursrapportage over 2017 vastgesteld.
Beoogd maatschappelijk effect
Financieel huishouden goed op orde
Operationele doelstelling(en)
Voorzichtig en reëel begroten
2.
Om de gemeentefinanciën goed op orde te houden is het belangrijk om voorzichtig en reëel te begroten. De financiële situatie van onze gemeente was bij het vaststellen van de begroting gezond te noemen.Uit deze jaarrekening komt naar voren dat dit niet veranderd is. Daarvoor zijn de onderstaande middelen en de ontwikkelingen gebruikt:
- Algemene uitkering
Het grootste deel van de inkomsten van de gemeente wordt ontvangen via de algemene uitkering. De ontwikkelingen van de algemene uitkering zijn gevolgd. De mutaties als gevolg van de meicirculaire zijn bij de kadernota betrokken. De mutaties als gevolg van de septembercirculaire zijn bij de begroting betrokken.
- Uitkering Sociaal Domein
Op dit moment is de verwachting dat de baten op basis van de transities voldoende zijn om de lasten van de gemeente te dekken. Eventuele mutaties bij de integratie uitkering Sociaal Domein binnen het gemeentefonds worden daarom ook budgettair neutraal verwerkt. Omdat het gaat om open eind regelingen zijn de ervaringen van 2015 en de eerste helft van 2016 onvoldoende om een goede inschatting van de werkelijke lasten te maken. Deze onzekerheid maakt het belangrijk dat we terughoudend moeten omgaan met het inzetten van het structurele begrotingssaldo.
- Belastingen
Door de gemeente worden OZB (onroerendezaakbelasting) afvalstoffenheffing, rioolheffing en diverse leges opgelegd aan de burger. Het uitgangspunt dat de OZB wordt geïndexeerd met het percentage van de gewogen kostenontwikkeling en dat de heffingen en leges 100% kostendekkend moeten zijn is gehanteerd. Bij de leges is de 100% kostendekkendheid niet in alle gevallen gerealiseerd.
In 2017 was het voornemen om belastingverordeningen van de gemeenten die deelnemen aan Dienst Dommelvallei (behoudens de tarieven) verder te uniformeren. Bij de gemeenten bestond hiervoor geen interesse. Bij alle gemeenten wordt VNG model als uitgangspunt gehanteerd.
De Nederlandse overheid wil dat alle overheidsinstanties in 2017 met inwoners communiceren via het online platform MijnOverheid. In 2017 hebben onze inwoners de mogelijkheid aangeboden gekregen hun aanslagen digitaal te ontvangen via MijnOverheid. Inwoners die zich niet aangemeld hebben, ontvangen hun documenten op de ‘vertrouwde’ wijze via de post.
- Ontwikkelingen op financieel gebied
Met ingang van 1 januari 2016 geldt de Vennootschapsbelasting voor gemeenten. De voorlopige aanslagen voor boekjaar 2016 en 2017 zijn opgelegd door de belastingdienst en zijn verantwoord in deze jaarstukken.Er is gebruik gemaakt van de uitstelregeling voor de aangifte 2016. Dit betekent dat voor 1 mei 2018 de definitieve aangifte moet worden gedaan. In 2017 worden er dan ook niet meer kosten verwacht dan de voorlopige aanslag van € 235.631.
- In 2016 is het financieel systeem aanbesteed. De implementatie van het financieel systeem is in 2017 uitgevoerd.
- Ontwikkelingen BBV
Door de commissie BBV (Besluit begroting en verantwoording) is gewerkt aan vernieuwingen in het BBV. Het nieuwe Besluit Begroting en Verantwoording is vastgesteld op 5 maart 2016. In april en juli 2016 zijn diverse notities verschenen met stellige uitspraken. Stellige uitspraken moeten in principe worden opgevolgd tenzij een gemeente zeer goede redenen heeft om hiervan af te wijken. De jaarrekening 2017 is opgesteld conform richtlijnen van het BBV.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.Met de ervaringen uit het afgelopen jaar 2016 en de uitkomsten van de evaluatie kunnen we stellen dat de dienst snel in staat is geweest om gemeentelijke werkzaamheden over te nemen.
Op dit moment ervaart de dienst dat ze een positie inneemt tussen het harmoniseren van werkwijzen en het verfijnen van de dienstverlening aan de partners. De rek is uit het aantal harmonisatiemogelijkheden en de roep om maatwerk per gemeente neemt toe.
De ambitie voor 2018 is samen te vatten als Leren en Excelleren. Door gebruik te maken van de ervaringen uit het verleden en de wederzijdse verwachtingen nog beter op elkaar af te stemmen stellen de dommelvallei organisaties elkaar in staat om te excelleren. Het motto daarbij is "Elke dag een beetje beter".Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Daarnaast is de bestuurlijke toekomst van de deelnemende gemeenten een risico.Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. J.F.M. Gaillard (burgemeester), J.T.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder) en K.H. Vortman (wethouder) namens Son en Breugel.
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. J.F.M. Gaillard is voorzitter van het DB.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk voor ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
3.788.088
Aandeel reserve P&O cf jaarrekening 2016
47.634
Bijdrage cf 1e begrotingswijziging DD
3.300
Bijdrage cf 2e Berap DD
4.513
Bijdrage exploitatie I&A
14.464
Teruggave op basis jaarrekening 2017
-104.553
Totaal
3.753.446
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat is via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 21.089 | 21.317 | 20.990 | -326 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 6.708 | 6.601 | 9.398 | -2.798 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 2.222 | 6.286 | 4.569 | -1.717 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 2.260 | 2.145 | 115 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -2.222 | -4.025 | -2.424 | 1.832 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | 16.603 | 18.741 | 14.016 | -4.725 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.