Ga naar de inhoud van deze pagina.
Son en Breugel / Jaarrekening 2017
    • Resultaatbestemming
    • Doorschuiven onttrekking reserves
    • Algemene toelichting en inleiding bij programma's
    • 1. Bestuurlijke zaken
    • 2. Publieke dienstverlening
    • 3. Veiligheid en handhaving
    • 4. Verkeer en vervoer
    • 5. Onderwijs, sport en cultuur
    • 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
    • 7. Sociale Zaken
    • 8. Zorg en welzijn
    • 9. Milieu en Duurzaamheid
    • 10. Ruimtelijke inrichting
    • 11. Economie
    • 12. Algemene dekkingsmiddelen
    • Overzicht algemene dekkingsmiddelen
    • Overzicht onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
    • Inhoudelijke rapportages
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Beleidsindicatoren
    • Balans
    • Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
    • Toelichting op de balans
    • Niet in de balans opgenomen verplichtingen
    • Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
    • Het overzicht van baten en lasten per taakveld
    • Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
      • Vennootschapsbelasting
      • Begrotingsrechtmatigheid
      • Analyse overzicht van baten en lasten
      • Overzicht onvoorzien
      • Overzicht van de incidentele baten en lasten
      • Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      • Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
    • Overzicht van investeringen en projecten
      • Overzicht van reserves en voorzieningen
      • Toelichting op de reserves
      • Toelichting op de voorzieningen
    • Controleverklaring
  • Bijlage Single information single audit (SISA)
  • Bijlage Overzicht subsidies
  • Home
  • Jaarrekening
  • Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
  • Analyse overzicht van baten en lasten

Financiën

Analyse overzicht van baten en lasten

Analyse overzicht van baten en lasten

1. Bestuurlijke zaken

1. Bestuurlijke zaken

I/S

Begroting na wijziging 2017

1.399.000

Realisatie 2017

1.177.000

Saldo excl. mutaties reserves

222.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

222.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten bestuur

1

Overige verschillen

8.000

Totaal baten bestuur

8.000

Lasten bestuur

2

Raad en commissies
Verschillen in de salaristoerekening worden bij programma 12 toegelicht.

I

-11.000

3

College van burgemeester en wethouder
Bij het opstellen van de begroting is de salarispost voor wethouders te hoog geraamd.

I

59.000

4

Jeugdgemeenteraad
Dit bedrag is begroot voor interne personeelskosten, hier wordt niets op geboekt. Dit is een structurele taak geworden en wordt vanaf 2018 opgenomen onder personeelskosten.

S

25.000

5

Samenwerking Son en Breugel Nuenen
Voor 2017 was € 100.000,- opgenomen ten behoeve van het proces omtrent de Bestuurlijke Toekomst. De kosten daarvoor zijn lager uitgevallen dan in eerste instantie was beoogd. Onder meer door de projectleiding in eigen huis te houden. De nog beschikbare middelen kunnen vrijvallen.

I

51.000

6

Samenwerkingsverbanden
Een kwart van dit bedrag, €3.500,-, komt voort uit het afgeronde project Kanaaldijk-Noord van de gemeente Eindhoven. Dit project viel onder het oude regionale financieringsfonds. In dit fonds is de afspraak gemaakt dat overschotten bij afronding terugvloeien naar de deelnemende gemeenten.
Het restant van dit bedrag betreft een onvoorziene winstdeling van de Metropoolregio Eindhoven.

I

14.000

7

Salarissen taakveld 0.1 Bestuur
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-10.000

8

Overige verschillen

11.000

Totaal lasten bestuur

139.000

Indirecte baten en lasten

9

Voorzieningen
De hoogte van de voorziening wethouderspensioenen wordt bepaald op basis van zogenaamde actuariële waardeberekeningen. Bij deze berekeningen is een rekenrente gehanteerd van 1,648%. Vorig jaar bedroeg deze 0,864%. De stijging van de rekenrente leidt tot een afname van de berekende voorziening. Dit geeft een voordeel voor de exploitatie.

I

74.000

Totaal

222.000

Analyse overzicht van baten en lasten

2. Publieke dienstverlening

2. Publieke dienstverlening

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

436.000

Realisatie 2017

356.000

Saldo excl. mutaties reserves

80.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

80.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten burgerzaken

1

Baten reisdocument
Er is een ander aantal reisdocumenten afgegeven dan vooraf verwacht. Dat betekent dat de inkomsten anders zijn en ook de afdracht van leges aan het rijk anders is dan vooraf geraamd. De verklaring hiervoor is: de verwachte piek in 2016 bleef uit, veel inwoners kwamen pas in 2017 met verlopen reisdocumenten om dat te vernieuwen ipv op moment dat de geldigheid verliep.

I

48.000

2

Baten rijbewijzen
Er zijn meer rijbewijzen afgegeven dan vooraf verwacht.

I

44.000

3

Overige verschillen

-7.000

Totaal baten burgerzaken

85.000

Lasten burgerzaken

4

Dienstverlening
De onderschrijding wordt veroorzaakt door het niet benutten van de incidentele middelen voor het project dienstverlening.

I

67.000

5

Baten reisdocumenten
zie toelichting onder baten

I

-22.000

6

Salarissen Taakveld 0.2 Burgerzaken
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-39.000

7

Overige verschillen

-11.000

Totaal lasten burgerzaken

-5.000

Totaal

80.000

Analyse overzicht van baten en lasten

3. Veiligheid en handhaving

3. Veiligheid en handhaving

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

1.113.000

Realisatie 2017

1.124.000

Saldo excl. mutaties reserves

-11.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

-11.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten crisisbeheersing en brandweer

1

Overige verschillen

0

Totaal baten crisisbeheersing en brandweer

0

Lasten crisisbeheersing en brandweer

2

Overige verschillen

7.000

Totaal lasten crisisbeheersing en brandweer

7.000

Baten openbare orde en veiligheid

3

Overige verschillen

4.000

Totaal baten openbare orde en veiligheid

4.000

Lasten openbare orde en veiligheid

4

Salarissen Taakveld Openbare orde en veiligheid
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-25.000

5

Overige verschillen

4.000

Totaal lasten openbare orde en veiligheid

-21.000

Totaal

-11.000

Analyse overzicht van baten en lasten

4. Verkeer en vervoer

4. Verkeer en vervoer

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

1.450.000

Realisatie 2017

1.185.000

Saldo excl. mutaties reserves

265.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

265.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten verkeer en vervoer

1

Klinkerwegen klein onderhoud
Baten ontvangen uit legesvergoedingen voor kabels en leidingen.

I

35.000

2

Klinkerwegen groot onderhoud
Baten ontvangen uit legesvergoedingen voor kabels en leidingen.

I

29.000

3

Diverse reconstructie projecten
Zie ook verklaring bij lasten diverse reconstructie projecten: de te ontvangen subsidie stond, alsook de te verrekenen kosten, nog in de exploitatie, terwijl ook deze direct wordt verrekend met de totale gemaakte kosten. Beide bedragen vallen tegen elkaar weg, met uitzondering van hieraan toegerekende (maar niet benodigde) inflatie.

I

-95.000

4

Overige verschillen

-9.000

Totaal baten verkeer en vervoer

-40.000

Lasten verkeer en vervoer

5

Gladheidsbestrijding
Werkzaamheden derden zijn hoger uitgevallen ivm meer strooiacties dan in een gemiddeld jaar

I

-25.000

6

Veegwerk / straatreiniging
Onderdeel bij bestek Onkruidbestrijding is het borstelen en vegen van goten. Hierdoor hoefde er minder vaak een veegronde te worden gedaan.
Bij de aanbesteding van het onkruidbestek in 2018 zijn de reguliere veegwerkzaamheden in de aanbesteding opgenomen

I

20.000

7

Onkruidbestrijding
Werkzaamheden zijn later van start gegaan. Hierdoor is dit bedrag overgebleven. In 2018 starten de werkzaamheden wel op tijd.

I

16.000

8

Klinkerwegen klein onderhoud
In 2017 heeft er een forse inhaalslag plaatsgevonden voor het vervangen van 90% van de kolken op de Henrik Veenemanstraat, Wilhelminalaan en de Kanaalstraat. Deze ingreep was noodzakelijk in verband met gevaarlijke situaties voor fietsers en motorvoertuigen. Daarnaast zijn er dit jaar meer werkzaamheden geweest rond wortelopdruk in diverse straten.

I

-83.000

9

Overige kosten en opbrengsten
Werkzaamheden zijn afgelopen jaar uitgevoerd, maar kosten zijn lager uitgevallen.

I

10.000

10

Civiele kunstwerken
In 2017 was er een bedrag beschikbaar gesteld om MJOP te laten opstellen voor de civiele kunstwerken. Door diversen aanvullende onderzoeken omtrent de brug Planetenlaan en personele bezetting is dit niet gehaald en wordt voorgesteld om een bedrag van € 50.449 door te schuiven naar 2018.

I

57.000

11

Openbare verlichting
Door een naheffing van de energiebelasting voor de geclusterde aansluitingen van de afgelopen jaren is een overschrijding ontstaan.
In de overgangsperiode van conventionele verlichting naar led-verlichting zijn extra kosten ontstaan voor onderhoud aan openbare verlichting.

I

-60.000

12

Groenbeleidsplan grijs voor groen
In 2017 is er minder budget uitgegeven dan beoogd aangezien er minder weggedeeltes/boomspiegels herbestraat zijn. Doordat het onderdeel 'Bomen' meer tijd in beslag heeft genomen dan verwacht, zijn er minder bomen verwijderd en aangeplant. Hierdoor zijn er ook minder weggedeeltes en boomspiegels aangepast, waarvoor het budget bedoeld is. Het budget dient overgeheveld te worden naar 2018.

I

50.000

13

Diverse reconstructie projecten
Vanwege de verandering in wetgeving omtrent de financiële verslaglegging (BBV) zijn afgelopen jaar investeringen die werden gedekt uit reserves alsnog geactiveerd. Vóór activering moet van de totale investering de ontvangen subsidie worden afgetrokken. In de raming in de exploitatie zijn de gesubsidieerde kosten gehandhaafd, terwijl deze werkelijk direct worden verrekend met de totale kosten.

I

97.000

14

Verkeersveiligheidsmaatregelen
Kosten voor blockers (palen die omhoog/omlaag gaan)
1x Overname blocker van stuurgroep Ekkersrijt
1x Vervanging blocker
Schade en reparaties aan blockers
Structurele onderhoudskosten €10.000,-/jaar

I

-23.000

15

Verkeersbesluiten en circulatieplannen
De van de provincie Noord-Brabant in 2017 verkregen subsidie is niet in 2017 maar in 2018 aan de participerende scholen uitgekeerd.

I

10.000

16

Verkeer diverse projecten
Zie project 4.15.12 Mobiliteitsvisie ad € 121.000,-

121.000

17

Straatreiniging naar taakveld 7.2 Riolering
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

10.000

18

Overige verschillen

-3.000

Totaal lasten verkeer en vervoer

197.000

Baten parkeren

19

Overige verschillen

0

Totaal baten parkeren

0

Lasten parkeren

20

Overige verschillen

-3.000

Totaal lasten parkeren

-3.000

Baten openbaar vervoer

21

Overige verschillen

0

Totaal baten openbaar vervoer

0

Lasten openbaar vervoer

22

Openbaar vervoer
In 2017 zijn een 4-tal toegankelijke bushaltes aangepast. Voor realisatie van een toegankelijke knooppunthalte HOV Meubelboulevard is budget benodigd. Concretisering is in 2018 voorzien, uitvoering in 2018 of 2019. Via paragraaf 1.2 wordt gevraagd restant door te schuiven naar 2018.

I

113.000

Totaal lasten openbaar vervoer

113.000

Totaal

265.000

Analyse overzicht van baten en lasten

5. Onderwijs, sport en cultuur

5. Onderwijs, sport en cultuur

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

2.773.000

Realisatie 2017

2.645.000

Saldo excl. mutaties reserves

128.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

128.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten openbaar onderwijs

1

Overige verschillen

0

Totaal baten openbaar onderwijs

0

Lasten openbaar onderwijs

2

Overige verschillen

0

Totaal lasten openbaar onderwijs

0

Baten onderwijshuisvesting

3

Huisvesting Basisonderwijs
Minder inkomsten op elektriciteit en gas Ruysdaelstraat 2. In 2018 wordt dit gebouw niet meer verhuurd aan het onderwijs en kinderopvang.

S

-12.000

4

Huisvestingskosten speciaal onderwijs
Dit is een schadevergoeding van de verzekering, dit is uitbetaald aan de scholen (zie lasten).

I

15.000

5

Overige verschillen

0

Totaal baten onderwijshuisvesting

3.000

Lasten onderwijshuisvesting

6

Huisvesting Basisonderwijs
Budget hangt samen met het Groeipad scholen. Dit budget blijft (structureel) noodzakelijk voor Breugel Bruist! i.v.m. de voorziene nieuwbouw Regenboog.

S

25.000

7

Huisvestingskosten speciaal onderwijs
Dit heeft een relatie met de extra baten. De meerkosten zijn hoger dan de bijdrage van de verzekering i.v.m. eigen risico.

I

-24.000

8

Overige verschillen
Dit heeft te maken met de vergoeding die de school krijgt voor bewegingsonderwijs i.v.m. eigen lokalen

S

-3.000

Totaal lasten onderwijshuisvesting

-2.000

Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken

9

Overige verschillen

-1.000

Totaal baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken

-1.000

Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken

10

Overige verschillen

9.000

Totaal lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken

9.000

Baten sportbeleid en activering

11

Overige verschillen

0

Totaal baten sportbeleid en activering

0

Lasten sportbeleid en activering

12

Sportverenigingen
Het overschot wordt vrijwel volledig verklaard doordat op deze post een budget is opgenomen voor de realisatie van een ballenvanger bij de sporthal. Deze ballenvanger is in 2017 niet gerealiseerd omdat daarvoor het bestemmingsplan diende te worden aangepast, wat inmiddels is gebeurd.
Bij de eerste begrotingswijziging wordt gezorgd dat dit bedrag in 2018 beschikbaar komt.

I

55.000

13

Overige verschillen

3.000

Totaal lasten sportbeleid en activering

58.000

Baten sportaccommodaties

14

Sportcomplex Gentiaan HTC
De door HTC te betalen pachtsom over 2017 is nog niet volledig geïnd. Deze wordt geïnd in 2018.

I

-10.000

15

Overige verschillen
Betreft een lichte overschrijding van de geraamde kosten voor het externe adviesbureau dat onderzoek heeft gedaan naar de exploitatie van het zwembad van Thermae.

I

-2.000

Totaal baten sportaccommodaties

-12.000

Lasten sportaccommodaties

16

Sporthal De Landing
Betreft aanpassingen aan de Landing die in 2017 niet zijn uitgevoerd en worden doorgezet naar 2018.

I

48.000

17

Voetbalcomplex Gentiaan
Voor 2017 is het budget voor de reparatie van het kunstgras niet besteed maar toegevoegd aan de investering voor de vervanging van de kunstgrasvelden in 2018 (Kadernota 2017).
De onderhoudskosten aan de velden vallen in 2017 lager uit dan geraamd.

I

51.000

18

Sportcomplex Gentiaan HTC
In 2017 is de langlopende verrekening over de jaren 2011-2015 afgerond. Dit heeft geleid tot een aantal eenmalige vergoedingen aan HTC voor het beheer van het sportpark.

I

-38.000

19

Overige verschillen

6.000

Totaal lasten sportaccommodaties

67.000

Baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

20

Overige verschillen

-1.000

Totaal baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

-1.000

Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

21

Theatervoorziening Vestzak
Om de samenwerking tussen partijen in het Vestzak te bevorderen - ter voorbereiding van samenwerking in het dorpshuis - waren er ook technische aanpassingen aan het Vestzaktheater nodig. Het betreft onder meer de aanpassing van de brandmeldinstallatie en de elektra. Tevens is voor huisvesting van Ontmoet & Groet (Zuidzorg) de entree aangepast.
Voor deze kosten is geen raming opgenomen.

I

-24.000

22

Kunst
In 2017 zijn er inzendingen ontvangen betreft de rotondekunst. Twee schetsen zijn reeds akkoord bevonden en worden momenteel verder uitgewerkt. In 2018 worden deze twee kunstwerken gerealiseerd en geplaatst. Naar verwachting wordt eind 2018 gestart met de overige twee rotondes, waarna deze te plaatsen in 2019. Het budget van € 8.000,- dient doorgeschoven te worden naar 2018. Het overige budget van € 8.000,- dient naar 2019 doorgeschoven te worden.

I

22.000

23

Salarissen Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, -prod, -participatie
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-33.000

24

Overige verschillen

21.000

Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

-14.000

Baten musea

25

Overige verschillen

0

Totaal baten musea

0

Lasten musea

26

Archeologie
Op archeologie is een bedrag van € 29.000,- over. Hiervoor is grotendeels resultaatbestemming aangevraagd. Zie hiervoor paragraaf 1.1 en 1.2 (containers archeologie, plan van aanpak, cultuurhistorisch beleidsplan/ erfgoedplan/ waardenkaart 2e fase).

I

29.000

27

Overige verschillen

0

Totaal lasten musea

29.000

Baten cultureel erfgoed

28

Overige verschillen

-1.000

Totaal baten cultureel erfgoed

-1.000

Lasten cultureel erfgoed

29

Monumentenbeleid
Het verschil wordt hoofdzakelijk verklaard doordat er geen uitgaven zijn gedaan uit het budget van € 30.000,- voor onderhoud van monumenten.
Verder zijn de lasten voor werkzaamheden derden lager dan geraamd. Het betreft de presentiegelden van de leden van de Monumentencommissie. Deze zijn wat lager uitgevallen dan geraamd en een deel van de presentiegelden 2017 is (wegens het tijdstip van indiening van de declaraties) ten laste gebracht van 2018.

I

46.000

30

Overige verschillen

0

Totaal lasten cultureel erfgoed

46.000

Baten media

31

Overige verschillen

-6.000

Totaal baten media

-6.000

Lasten media

32

Openbare bibliotheek
Het verschil op de post openbare bibliotheek is ruwweg te verklaren door twee zaken:
1. Subsidie bibliotheek a.g.v. transitie, met name verhuiskosten en afboeking desinvestering zijnde € 12.824,- In de overeenkomst voor tijdelijke huisvesting met de bibliotheek is bepaald dat de gemeente subsidie verleent in de extra kosten die direct voortvloeien uit de tijdelijke huisvesting. Het betreft hoofdzakelijk verhuiskosten (€ 7.500,-) en afboekingen wegens desinvesteringen. Deze vergoeding is ten laste gebracht van het budget van de bibliotheek; de overschrijding die hierdoor zou ontstaan, wordt opgenomen in de jaarrekening 2017. Hierover is de commissie GZ van 13 december 2017 geïnformeerd
2. Het project 'tijdelijke huisvesting bibliotheek, zijnde meerwerk +/- € 37.000. In dit project is sprake van meerwerk, waarover de raad is geïnformeerd en wat heeft geleid tot een onderzoek van de concerncontroller. Op het bedrag van € 37.000,- dient nog minderwerk verrekend te worden i.v.m. niet extern maar intern uitgevoerde werkzaamheden en enkele maanden huur van de units.

I

-49.000

33

Overige verschillen

0

Totaal lasten media

-49.000

Totaal

128.000

Analyse overzicht van baten en lasten

6. Openbaar groen en openluchtrecreatie

6. Openbaar groen en openluchtrecreatie

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

1.310.000

Realisatie 2017

1.114.000

Saldo excl. mutaties reserves

196.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

196.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten openbaar groen en (openlucht) recreatie

1

Natuurcompensatie
Betreft een bijdrage van het Brabants landschap aan de natuurcompensatie bosgebied west in Son en Breugel. De bijdrage is niet geraamd.

I

50.000

2

Overige kosten groen
Inkomsten legesopbrengsten en overige vergoedingen voor onderhoud Beekdal zijn niet gebruikt. Doorzetten naar 2018 om gebruikt te worden.

I

29.000

3

Vijvers
Schadeverhaal aan besturingskast fontein Europalaan. Claim volgt nog.

I

-13.000

Totaal baten openbaar groen en (openlucht) recreatie

66.000

Lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie

4

Maaien
De grasvelden zijn minder frequent gemaaid.

I

33.000

5

Inhuur tractie
Bladblaascampagne is langer doorgegaan vanwege meer bladafval. Ook zijn de heesters in het najaar nog een keer verlaagd.

I

-20.000

6

Overige kosten groen
Inkomsten legesopbrengsten en overige vergoedingen voor onderhoud Beekdal zijn niet gebruikt. Voorgesteld wordt het budget Doorzetten naar 2018 om gebruikt te worden.

I

20.000

7

Groenbeheer
Vanuit het groenbeleidsplan, onderdeel bomen, is enige vertraging opgestreden. Dit komt doordat er in enkele straten geen consensus is bereikt over het voorgestelde bomenplan. Tevens stond in de planning dat er een start zou worden gemaakt met het tweede onderdeel 'Onderhoud openbaar groen'. Door de vertraging van het onderdeel bomen zal dit project pas midden 2018 worden opgepakt. Het budget van € 110.000,- dient hierdoor te worden overgeheveld naar 2018.

I

110.000

8

Vijvers
Schadegeval aan besturingskast fontein Europalaan. Claim volgt nog

I

-13.000

9

Speelvelden en speelwerktuigen
Er zijn geen nieuwe toestellen aangeschaft. De toestellen zijn gekeurd door een externe inspecteur. Uit het rapport bleek dat er maar weinig reparaties nodig waren.

I

17.000

10

Watergangen
Er zijn minder kosten vanuit dit taakveld doorbelast naar riolering, omdat er ook minder werkzaamheden hebben plaatsgevonden.

I

14.000

11

Salarissen Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-35.000

12

Overige verschillen

6.000

Totaal lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie

132.000

Totaal

196.000

Analyse overzicht van baten en lasten

7. Sociale zaken

7. Sociale Zaken

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

2.412.000

Realisatie 2017

1.944.000

Saldo excl. mutaties reserves

468.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

468.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten inkomensregelingen

1

Bijstandsverlening en inkomstenvoorziening.
De Rijksvergoeding is € 119.000 hoger uitgevallen dan geraamd. Daarnaast
€ 25.000,- meer aan inkomsten door aflossing.

I

144.000

2

Bijstand zelfstandigen
Minder uitgaven en advieskosten doordat er minder beroep is gedaan op een Bbz-uitkering.

I

33.000

3

Bijzondere bijstand
Er is minder ontvangen dan begroot. Jaarlijks is een bedrag van € 60.000 extra begroot aan ontvangsten, terwijl dit over vijf jaren verdeeld had moeten worden. Dit bedrag heeft te maken met terug te ontvangen inrichtingskosten. Vergunninghouders
Per saldo is er € 6.000,- minder ontvangen dan begroot. De terug ontvangsten zijn hoger dan in 2016, maar niet zo hoog als verwacht.

I

-54.000

Totaal baten inkomensregelingen

123.000

Lasten inkomensregelingen

4

Bijstand zelfstandigen
In de begroting was een verkeerd bedrag opgenomen aan nog te ontvangen afrekening Declaratiedeel Bbz 2016.

I

41.000

5

Bijzondere bijstand
Er is minder uitgegeven dan begroot. Jaarlijks is een bedrag van € 60.000,- extra begroot aan uitgaven, terwijl dit over vijf jaren verdeeld had moeten worden. Dit bedrag heeft te maken met inrichtingskosten Vergunninghouders.
Daarnaast minder bijzondere bijstand uitgegeven (€ 13.000,-) (onder meer door minder rechtsbijstandskosten en medische kosten).

I

73.000

6

Sociaal fonds
Bedrag is structureel te laag begroot. In 2016 met € 12.000,- overschreden. In 2017 is er weer € 5.000,- meer uitgegeven dan het jaar er voor. Er wordt steeds vaker een beroep gedaan op de regeling (vooral Internet vergoeding).

I

-17.000

7

Individuele studietoeslag
Geen toegekende aanvragen in 2017.

I

10.000

8

Overige verschillen

13.000

Totaal lasten inkomensregelingen

120.000

Baten begeleide participatie

9

Sociale werkvoorziening
Dit betreft een afrekening WSW 2014. Dit heeft te maken met de werkelijke realisatie WSW over 2014.

I

-13.000

Totaal baten begeleide participatie

-13.000

Lasten begeleide participatie

10

Sociale werkvoorziening
De bedragen voor de WSW worden bijgesteld in de mei en september circulaire. Deze wijzigingen zijn niet in de begrotingen doorgevoerd.

I

200.000

11

Overige verschillen

-2.000

Totaal lasten begeleide participatie

198.000

Baten begeleide Arbeidsparticipatie instrumenten gericht op toeleiding naar werk

12

Overige verschillen

0

Totaal baten Arbeidsparticipatie instrumenten gericht op toeleiding naar werk

0

Lasten Arbeidsparticipatie instrumenten gericht op toeleiding naar werk

13

Participatiebudget Re-integratie incl. KO
Er is minder uitgegeven dan begroot (niet noodzakelijk geweest).

I

10.000

14

Salarissen Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

28.000

Totaal lasten Arbeidsparticipatie instrumenten gericht op toeleiding naar werk

38.000

Totaal

468.000

Analyse overzicht van baten en lasten

8. Zorg en welzijn

8. Zorg en welzijn

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

7.028.000

Realisatie 2017

6.938.000

Saldo excl. mutaties reserves

90.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

90.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten samenkracht en burgerparticipatie

1

Opvang vluchtelingen

I

40.000

Er zijn meer vergoedingen vanuit het COA binnengekomen dan voorzien was. Meer vergunninghouders geplaatst.

2

Kinderdagverblijven

I

25.000

Het overgebleven budget heeft te maken met een geoormerkte rijkssubsidie voor onderwijsachterstanden. Dit budget wordt via de SISA verantwoordt. Het restant wordt jaarlijks doorgeschoven. De planning is dat er in 2018 een eindafrekening komt.

3

Verenigingsgebouwen
In 2017 is één van de gebruikers opgehouden te bestaan en is er geen vervangende huurder gekomen.

S

-16.000

4

Overige verschillen

6.000

Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie

55.000

Lasten samenkracht en burgerparticipatie

5

Opvang vluchtelingen
Dit zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aangestelde coördinator vluchtelingenwerk, zie plan van aanpak statushouders.

I

61.000

6

Innovatiebudget sociaal domein
Het aantal vernieuwende initiatieven dat door inwoners en het maatschappelijk middenveld kan worden ingediend is in 2017 achtergebleven bij de verwachtingen. De pilot voor de strijkservice is weliswaar eind 2017 gestart maar wordt bekostigd met het budget 2018.

I

43.000

7

Mantelzorg
Het verschil is hoofdzakelijk ontstaan doordat de geraamde uitbreiding van de formatie voor het Steunpunt Mantelzorg in de loop van 2017 heeft plaatsgevonden en de hiervoor benodigde subsidie naar evenredigheid is toegekend.

I

10.000

8

Overige verschillen

-16.000

Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie

98.000

Baten wijkteams

9

Overige verschillen

0

Totaal baten wijkteams

0

Lasten wijkteams

10

CMD/ Eerstelijnsloket
Op deze post zijn ook de kosten inhuur huishoudelijke hulp geboekt, welke op de post "huishoudelijke ondersteuning" moeten staan. Totaal inhuur 2017 is € 55.000,- geweest.

I

-39.000

11

Salarissen Taakveld 6.2 Wijkteams
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-19.000

12

Overige verschillen

I

7.000

Totaal lasten wijkteams

-51.000

Baten Maatwerk-voorzieningen (WMO)

13

Overige verschillen

4.000

Totaal baten Maatwerk-voorzieningen (WMO)

4.000

Lasten Maatwerk-voorzieningen (WMO)

14

Wmo woonvoorzieningen
Bij toekenning maatwerkvoorziening van tevoren niet te voorzien of onvoorziene kosten voorkomen. In 2017 veel voorzieningen toegekend.

I

-11.000

15

Wmo Vervoersvoorzieningen
Minder voorzieningen toegekend dan vooraf voorzien. Niet precies te begroten.

I

-34.000

16

Wmo Rolstoelen
Meer voorzieningen toegekend dan vooraf voorzien. Niet precies te begroten.

I

-17.000

17

Salarissen Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-46.000

Totaal lasten Maatwerk-voorzieningen (WMO)

-108.000

Baten Maatwerkdienstverlening 18+

18

Eigen bijdrage Wmo
Eerste drie perioden Huishoudelijke Hulp geen eigen bijdragen ontvangen omdat is besloten af te rekenen obv oude uren. Dit omdat er pas eind december 2016 was besloten welke eigen bijdrage gevraagd zou gaan worden en dit niet op tijd verwerkt kon worden in het administratieve/financiële proces.

I

-43.000

19

PGB Wmo
Ontvangen bedrag wat niet was gebruikt door budgethouders in 2016.

I

124.000

Totaal baten Maatwerkdienstverlening 18+

81.000

Lasten Maatwerkdienstverlening 18+

20

Uitvoeringskosten maatwerk Wmo
De uitvoeringskosten hebben betrekking op relatief lage uitgaven die niet direct ten laste van andere programmakosten kunnen worden geboekt. De uitgaven fluctueren jaarlijks.

I

11.000

21

Ondersteuning bij huishouden WMO
Zie lasten wijkteams: de € 55.000,- die geboekt zijn op CMD/Eerstelijns loket moeten op de post Ondersteuning bij Huishouden geboekt worden. Op deze post blijft nog een overschot omdat er geen sprake is geweest van toename in cliënten, zoals van tevoren wel meegenomen als financieel risico.

I

336.000

22

Begeleiding/dagbesteding Wmo
Er worden nog facturen verwacht over het jaar 2017.

I

-41.000

23

Persoonlijke verzorging Wmo
Er staat nog een factuur van één cliënt open.

I

10.000

24

Maatwerk chronisch zieken
Tegemoetkoming Wtcg en Cer gaat pas starten vanaf 2018. Voorgesteld wordt het budget over te hevelen naar 2018.

I

100.000

25

PGB Wmo
Toename Pgb Huishoudelijke hulp door onzekerheid in beleid tot eind 2016. Verwachting is dat een deel van dit bedrag niet wordt gebruikt en terug zal vloeien naar gemeente.

I

-29.000

26

Overige verschillen

6.000

Totaal lasten Maatwerkdienstverlening 18+

393.000

Baten Maatwerkdienstverlening 18-

27

PGB Jeugd
Ontvangen bedrag wat niet was gebruikt door budgethouders in 2016.

I

108.000

28

Ambulante zorg jeugd
Dit betreft terugbetalingen van vergoedingen door cliënten waarop geen recht was.

I

34.000

Totaal baten Maatwerkdienstverlening 18-

142.000

Lasten Maatwerkdienstverlening 18-

29

PGB Jeugd
Verwachting is dat dit positief uit gaat komen als SVB niet gebruikte bedragen Pgb terugstort.

I

-241.000

30

Uitvoeringskosten jeugdzorg
Op basis van regionale afspraken met 21 gemeenten stellen wij een bedrag per gemeente beschikbaar voor zwaardere (gesloten) jeugdzorg. Indien wij geen gebruik maken van de betreffende voorzieningen, krijgen we het geld terug. De afgelopen jaren hebben wij steeds het volledige bedrag terug gekregen. Ook over 2017 is dit het geval. Omdat we al enkele jaren geen gebruik maken van de regionale voorziening hebben we dit als risico opgenomen en niet als post in de begroting.

I

-187.000

31

Ambulante zorg jeugd
Zie toelichting onder Specialistische GGZ

I

-645.000

32

Specialistische GGZ (DBC)
Deze post moet in samenhang worden bezien met ambulante zorg en met overige posten maatwerkvoorzieningen jeugd (bv. verblijf), aangezien op deze post de correctie sociaal domein totaal is geboekt. Deze correctie was niet uit te splitsen in verschillende grootboekrekeningen.

I

431.000

33

Salarissen Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

14.000

34

Overige verschillen

-3.000

Totaal lasten Maatwerkdienstverlening 18-

-631.000

Baten geëscaleerde zorg 18+

35

Overige verschillen

0

Totaal baten geëscaleerde zorg 18+

0

Lasten geëscaleerde zorg 18+

36

Overige verschillen

0

Totaal lasten geëscaleerde zorg 18+

0

Baten geëscaleerde zorg 18-

37

Overige verschillen

0

Totaal baten geëscaleerde zorg 18-

0

Lasten geëscaleerde zorg 18-

38

Gedwongen kader
Ongeveer € 74.000,- terugbetaling 2016 is op deze post geboekt. Daarnaast heeft op basis van regionale besluitvorming een extra bijdrage aan Veilig thuis van € 76.000,- plaatsgevonden. Prognose van aantal cliënten is niet te maken, aangezien deze ook via andere wegen binnenkomen (rechterlijke tussenkomst)

I

150.000

39

Veilig Thuis
Zie 38.

I

-76.000

Totaal lasten geëscaleerde zorg 18-

74.000

Baten volksgezondheid

40

Overige verschillen

0

Totaal baten volksgezondheid

0

Lasten volksgezondheid

41

Jeugdgezondheidszorg uniform deel
Voor 2017 was voorzien in een nabetaling aan Zuidzorg van € 16.600,-. Met Zuidzorg is afgesproken dat deze nabetaling komt te vervallen.
Net zo als voorgaande jaren is er extra inzet gepleegd in het CMD voor de jeugdverpleegkundige van de GGD. Deze kosten worden dan ook rechtstreeks toegerekend aan het CMD.

I

32.000

42

Overige verschillen

3.000

Totaal lasten volksgezondheid

35.000

Totaal

90.000

Analyse overzicht van baten en lasten

9. Milieu en Duurzaamheid

9. Milieu en Duurzaamheid

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

-371.000

Realisatie 2017

-399.000

Saldo excl. mutaties reserves

28.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

28.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten riolering

1

Overige verschillen

2.000

Totaal baten riolering

2.000

Lasten riolering

2

Waterportaal
Waterportaal ZOB is een samenwerkingsverband van gemeenten en waterschap in ZuidOostBrabant die samenwerken in de waterketen.
De 1e tranche van maatregelen zijn vertraagd als gevolg nieuwe technieken die zijn toegepast bij de waterzuivering. Als gevolg hiervan is het project in 2017 niet afgerond en afgerekend.

I

73.000

3

Voorbereiding en onderzoek
Niet alle werkzaamheden zijn uitgevoerd. Onderzoeken ontwikkelingen waterhuishoudens en keuring oplevering gebouwen zijn niet uitgevoerd, omdat hier geen noodzaak toe was.

I

23.000

4

Uitvoering drukriolering, gemalen en BBB
Het elektriciteitsverbruik is afgelopen jaar fors lager uitgevallen dan voorgaande jaren.

I

14.000

5

Salarissen Taakveld 7.2 Riolering
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-32.000

6

Overige verschillen

I

10.000

Totaal lasten riolering

88.000

Baten afval

7

Afval huishoudens
Het overschot van de inkomsten op afval huishoudens heeft voornamelijk te maken met een hogere vergoeding voor de inzameling en vermarkting van PMD door Nedvang. Daarnaast zijn de ingezamelde tonnages hoger, dus valt de vergoeding automatisch hoger uit en hebben we voor € 15.000,- nabetalingen ontvangen uit eerdere jaren van Nedvang. Ook de inkomsten op de milieustraat zijn circa € 15.000,- hoger door meer bezoeken.

I

137.000

8

Grofvuil
We ontvangen van Nedvang jaarlijks een zwerfafvalvergoeding bij het indienen van een plan voor de aanpak van zwerfafval. Deze zwerfafvalvergoeding was niet meegenomen in de begroting. Vanaf 2018 is deze wel opgenomen.

I

19.000

9

Opbrengst afval
Ondanks de hogere leegstand dan begroot, waren ook de aantallen huishoudens waar de afvalstoffenheffing is geïnd hoger. Het betreft hier de hogere opbrengst afvalstoffenheffing ten opzichte van de begroting als gevolg van het innen van de afvalstoffenheffing bij meer huishoudens dan begroot.

I

18.000

10

Overige verschillen

-4.000

Totaal baten afval

170.000

Lasten afval

11

Afval huishoudens & GFT
De hogere uitgaven op de afvalinzameling en verwerking hebben te maken met een aantal zaken. Zo hebben we meer PMD-zakken/ luierzakken moeten bestellen (€ 15.000,-). Zoals hierboven te zien hebben we ook meer PMD ingezameld. Daarnaast waren we bij het opmaken van de begroting uitgegaan van de invoering van 'omgekeerd inzamelen' in 2017. Dit is echter uitgesteld naar 2018. Dit maakt dat we meer tonnages restafval hebben ingezameld/ verwerkt dan begroot, wat heeft gezorgd voor hogere inzamel- en vermarktingskosten (€ 15.000,- inzameling, € 35.000,- verwerking). De milieustraat is meer bezocht (zie ook hierboven, hogere inkomsten). Er is door de aantrekkende economie veel meer afval ingezameld op de milieustraat. Door de hogere tonnages afval in combinatie met markttarieven die omhoog zijn gegaan, is de milieustraat behoorlijk duurder dan begroot (€ 85.000,-). Deze markttarieven zijn echter moeilijk door de gemeente te beïnvloeden.

I

-157.000

12

KCA glas en papier
Door het later invoeren van 'omgekeerd inzamelen' (uitgesteld naar 2018) is de papierinzameling conform de samenwerkingsovereenkomst met Baetsen uitgevoerd. Met het omgekeerd inzamelen zou met een duurder voertuig worden ingezameld (zijlader). Dit tarief, van het duurdere voertuig, is ons in eerste instantie in rekening gebracht.

I

-33.000

13

Salarissen Taakveld 7.3 Afval
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-11.000

14

Overige verschillen

1.000

Totaal lasten afval

-200.000

Baten milieubeheer

15

Overige verschillen

9.000

Totaal baten milieubeheer

9.000

Lasten milieubeheer

16

Algemeen milieubeleid
Dit verschil is verklaard in het 'doorschuiven onttrekkingen reserves', waar ook de overheveling naar 2018 is aangevraagd.

I

19.000

17

Overige verschillen

5.000

Totaal lasten milieubeheer

24.000

Indirecte baten en lasten

18

Voorzieningen

-67.000

19

Kapitaallasten

3.000

Totaal

28.000

Analyse overzicht van baten en lasten

10. Ruimtelijke inrichting

10. Ruimtelijke inrichting

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

932.000

Realisatie 2017

-2.646.000

Saldo excl. mutaties reserves

3.578.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

3.578.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten beheer overige gebouwen en gronden

1

Eigendommen niet publieke dienst

I

-27.000

Betreft vergoedingen waarbij we afhankelijk zijn van derden.

2

Verkoop groenstroken

I

147.000

In de begroting is gerekend met een positief resultaat van € 125.000,- in 2017. Rekening houdend met het verschil in lasten van € 94.000,- is het resultaat uiteindelijk hoger uitgevallen door meer verkopen dan verwacht. Saldo 2017 uiteindelijk geen € 125.000,- maar € 271.000,- een voordelig resultaat van € 147.000,-

Totaal baten beheer overige gebouwen en gronden

120.000

Lasten beheer overige gebouwen en gronden

3

Eigendommen niet publieke dienst

I

-37.000

Uitgaven gedaan in verband met een calamiteit (brand).

4

Strategische aankopen en dergelijke

S

25.000

Kapitaallasten vallen mee, geen nieuwe verwerving en deels afwaardering.

5

Verkoop groenstroken

I

-94.000

Zie verklaring hierboven. Meer opbrengsten en minder kosten dan verwacht.

6

Opbrengst verkoop agrarische gronden

I

15.000

Het college heeft besloten om, in afwachting van uitvoering natuurprojecten, de verkoop van agrarische gronden te parkeren.

Totaal lasten beheer overige gebouwen en gronden

-91.000

Baten begraafplaatsen

7

Overige verschillen

0

Totaal baten begraafplaatsen

0

Lasten begraafplaatsen

8

Overige verschillen

5.000

Totaal lasten begraafplaatsen

5.000

Baten ruimtelijke ordening

9

Overige verschillen

-4.000

Totaal baten ruimtelijke ordening

-4.000

Lasten ruimtelijke ordening

10

Bestemmingsplannen Algemeen

I

25.000

De uitgaven voor juridische procedures en het krijgen van externe adviezen in 2017 zijn lager dan geraamd. Dit komt vooral doordat eerder in gang gezette projecten in 2017 een vervolg hebben gekregen. Voor 2018 wordt verwacht dat gelet op het aantal nieuw opgestarte procedures het aantal advies en kosten van procedures weer zal toenemen. Daarnaast lopen een aantal procedures door tot in 2018.

11

Planschadevergoedingen niet A50

I

18.000

De afwikkeling van de planschades is nog niet afgerond. Het voorstel wordt om het restantbudget over te brengen naar 2018.

12

Diverse projecten Ruimtelijke Ordening (Doorbelasting vanuit projecten)

I

406.000

13

Overige verschillen

11.000

Totaal lasten ruimtelijke ordening

460.000

Baten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)

14

Bouwrijpe gronden

I

-6.204.000

De grondverkopen in het project Sonnius Park waren in 2017 € 6.365.000,- lager dan begroot. Een groot contract met een ontwikkelaar ten bedrage van € 5.400.000,- is in 2017 overeengekomen maar pas begin 2018 getekend. Deze verkoop is dus niet meegenomen in de jaarrekening maar was wel opgenomen in de prognose 2017. Verder zijn in 2017 extra subsidies voor project Sonnius Park van ongeveer € 157.000,- ontvangen.

Totaal baten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)

-6.204.000

Lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)

15

Bouwrijpe gronden

I

3.846.000

Deze afwijking wordt met name veroorzaakt door project Sonnius Park doordat de kosten van bouw- en woonrijpmaken met € 3.500.000,- aanzienlijk lager waren dan begroot. Ook de overige kosten leverden een voordeel op van € 500.000.

16

Bouwgrond Centrum Breugel

I

-103.000

In december 2017 heeft de raad de grondexploitatie Breugel Bruist vastgesteld. Vooruitlopend hierop zijn met name diverse adviserende kosten gemaakt.

17

Bouwgrond Centrum Son

I

-475.000

Nieuwe grondexploitatie. Betreft het overbrengen van de kosten naar de balans.

18

Salarissen Taakveld 8.2 Grondexpl (niet-bedrijventerreinen)

I

128.000

Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

19

Overige verschillen

-3.000

Totaal lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)

3.393.000

Baten wonen en bouwen

20

WABO omgevingsvergunning

I

81.000

De aantallen aanvragen omgevingsvergunningen kende met name door de hogere kavelverkoop in Sonniuspark een toename die niet was voorzien voor 2017.

Totaal baten wonen en bouwen

81.000

Lasten wonen en bouwen

21

Woonvisie

I

21.000

Het hier gepresenteerde overschot op Woonvisie, hangt samen met het project woonvisie. De toelichting hierop is gepresenteerd in het 'overzicht van investeringen en projecten'. Het project woonvisie zal bij de jaarrekening worden afgesloten.

22

Omgevingsvergunningen incl. welstand

I

-10.000

De huisadvocaat is ingeschakeld voor een beoordeling van de legesverordening in verband met risicobeheersing. Daarnaast zijn er hogere druk- en bindkosten door meer omgevingsvergunningen (zie hierboven).

23

Handhaving bouwen

I

-14.000

Extra kosten in verband met een handhavingszaak op Ekkersrijt

24

BGT (Basiskaart Grootschalige Topografie)

I

40.000

De contractperiode met de Stichting SVB-BGT om de BGT actueel te houden liep van 2015 en 2016. In de begroting was hier een bedrag opgenomen van € 28.210 opgenomen. Door vertragingen is deze periode verschoven naar 2016 en 2017. Over de periode 2015 en 2016 zijn geen facturen ontvangen. De eindafrekening is ontvangen in 2017.

25

Salarissen Taakveld 8.3 Wonen en bouwen

I

-21.000

Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

26

Overige verschillen

2.000

Totaal lasten wonen en bouwen

18.000

Indirecte baten en lasten

27

Voorzieningen

-1.334.000

28

Kapitaallasten

-25.000

29

Rente grex

22.000

30

Saldi kostenplaatsen

-31.000

31

Overboeking balans

7.103.000

Totaal

3.578.000

Analyse overzicht van baten en lasten

11. Economie

11. Economie

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

259.000

Realisatie 2017

575.000

Saldo excl. mutaties reserves

-316.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

-316.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten economische ontwikkeling

1

Overige verschillen

0

Totaal baten beheer overige gebouwen en gronden

0

Lasten beheer overige gebouwen en gronden

2

Salarissen Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming.

I

-19.000

Totaal lasten beheer overige gebouwen en gronden

-19.000

Baten fysieke bedrijfsinfrastructuur

3

Grondexploitatie Ekkersrijt

Verkoop van het laatste perceel grond in project Ekkersrijt heeft in 2017 nog niet plaatsgevonden.

I

-1.098.000

4

Overige verschillen

9.000

Totaal baten fysieke bedrijfsinfrastructuur

-1.089.000

Lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur

5

Grondexploitatie Ekkersrijt
Kosten zoals bouwrijp maken en bestemmingsplan aanpassing hebben nog niet plaats gevonden, aangezien nog geen besluit over verkoop van de gronden in project Ekkersrijt is genomen.

I

140.000

6

Overige verschillen

7.000

Totaal lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur

147.000

Baten bedrijfsloket en-regelingen

7

Overige verschillen

-2.000

Totaal baten bedrijfsloket en-regelingen

-2.000

Lasten bedrijfsloket en-regelingen

8

Contacten bedrijfsleven
Het betreft een flexbudget om kleine initiatieven die kunnen bijdragen aan de economische versterking van onze gemeente financieel te ondersteunen. In 2017 is er een beperkt aantal initiatieven geweest waarvoor een bijdrage aan benodigd was. De startersbijeenkomst vond niet plaats omdat deze door een marktpartij werd georganiseerd. Daarnaast heeft de organisatie van centrummanagement vertraging opgelopen. De gemeente neemt hierbij een deel van de kosten voor haar rekening. Naar alle waarschijnlijkheid komt centrummanagement in 2018 tot stand. Een verwachte financiële bijdrage aan boulevardmanagement voor de meubelboulevard Ekkersrijt is niet geleverd omdat de werkgroep heeft besloten de oprichting vooralsnog niet door te zetten. In tegenstelling tot eerdere verwachtingen zijn een aantal ondernemersbijeenkomsten niet extern georganiseerd maar deze hebben plaatsgevonden in (de raadzaal) van het gemeentehuis waardoor er geen externe ruimte en catering ingeschakeld diende te worden.

I

11.000

9

Overige verschillen

-1.000

Totaal lasten bedrijfsloket en-regelingen

10.000

Baten economische promotie

10

Overige verschillen

-1.000

Totaal baten economische promotie

-1.000

Lasten economische promotie

11

Overige verschillen

-2.000

Totaal lasten economische promotie

-2.000

Indirecte baten en lasten

12

Voorzieningen

-318.000

13

Rente grex

1.000

14

Saldi kostenplaatsen

-3.000

15

Overboeking balans

966.000

Totaal

-316.000

Analyse overzicht van baten en lasten

12. Algemene dekkingsmiddelen

12. Algemene dekkingsmiddelen

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

-14.716.000

Realisatie 2017

-11.592.000

Saldo excl. mutaties reserves

-3.124.000

Mutaties reserves (saldo)

-1.601.000

Verklaring van het saldo

-4.725.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten per kostenplaats

Baten resultaat van de rekening van baten en lasten

1

Overige verschillen

0

Totaal baten resultaat van de rekening van baten en lasten

0

Lasten resultaat van de rekening van baten en lasten

2

NOB Saldo baten en lasten na bestemming
Door de resultaatbestemming van het grondbedrijf is het resultaat met € 2.774.932,- extra toegenomen.

I

-3.585.000

Totaal lasten resultaat van de rekening van baten en lasten

-3.585.000

Baten overhead

3

Personeelsplan
In 2017 zijn opleidingstrajecten uitgevoerd die subsidiabel waren. Deze subsidies zijn aangevraagd bij het A&O fonds en ook akkoord bevonden. De bedragen hiervoor zijn ontvangen en teruggestort in het budget waar ook de kosten uit zijn betaald.
Daarnaast zijn er bijdragen ontvangen van het UWV vanwege de arbeidsongeschiktheid van een medewerker.

I

16.000

4

Overige verschillen

-2.000

Totaal baten overhead

14.000

Lasten overhead

5

Huisv Raadhuisplein / Europalaan
Met de sloop van een deel van het gemeentehuis is de resterende boekwaarde afgeboekt. De kosten van € 58.000,- worden hier verantwoord Dekking is geraamd via de kapitaallasten.
De zachte winter heeft in 2017 gezorgd voor lagere energie lasten van € 12.000,-. Schoonmaakkosten waren € 16.000,- goedkoper en onderhoud aan de technische installaties € 15.000,- duurder.

I

70.000

6

Personeelsplan
Binnen de post personeelsplan worden een aantal kosten geraamd, zoals compensatie uren OR, overuren, jubilea etc. waarvan de realisatie op andere plaatsen in de jaarrekening worden verantwoord. In totaal gaat het om € 103.000,-
In totaal is er in 2017 een bedrag van € 223.027,- als budget Opleidingskosten opgenomen, verdeeld in 3 blokken. Het reguliere opleidingsplan (€ 87.321,-), zaakgericht werken (€ 110.000,-) en organisatieontwikkeling (€ 25.706,-). Van het budget resteert in 2017 € 182.222,-.
Deze 3 onderdelen worden hieronder toegelicht:
Reguliere opleidingen
Jaarlijks wordt op basis van de persoonlijke werkplannen een opleidingsplan gemaakt. voor deze kosten worden reserveringen gemaakt binnen het beschikbare opleidingsbudget. Opleidingen kunnen om zowel externe redenen (opleidingsinstituut annuleert de opleiding) als interne redenen (afwezigheid, ziekte, wijziging persoonlijk werkplan, ontslag e.d.) niet doorgaan. Het budget bedraagt € 87.321,- Op het budget resteert € 47.000,-
Zaakgericht werken (opleidingen)
In 2017 zijn er budgetten geraamd om de opleidingen en trainingen uit te voeren vanwege het project zaakgericht werken. In 2018 wordt er concreet gestart met zaakgericht werken. In het opleidingsplan 2017 was € 20.000,- opgenomen voor ZGW samen met eerder € 40.000,- en € 50.000,- zijn dat specifieke bedragen voor ZGW, samen € 110.000,-. Naast de specifieke opleidingen ZGW, zijn er in 2018 ook extra middelen nodig voor de ondersteuning van het cultuurtraject e.d.. De inschatting is dat dit € 15.000,- zal kosten. Het is wenselijk dat er in 2018 beschikt kan worden over het bedrag van € 125.000,- (resultaatbestemming).
Organisatieontwikkeling/kwaliteitsontwikkeling (opleidingen)
Er is een bedrag van € 30.000,- gereserveerd als gevolg voor o.a. uitkomsten Medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) en uitkomsten evaluatie Dienst Dommelvallei. De uitkomsten uit het MTO zijn nog niet allemaal afgerond. In 2018 komt een vervolg. Daarnaast zal er ook een traject van kwaliteitsontwikkeling van start gaan. Het is daarom wenselijk dat er hiervoor in 2018 een bedrag van € 50.000,- beschikbaar is (resultaatbestemming).

I

I

I

I

297.000

7

Combigebouw werfdeel 100%
Er is een bedrag van € 18.000,- ter beschikking gesteld voor het vervangen van de buitenbeglazing van het Combigebouw. In verband met het juridische traject en besluitvorming in de VvE van het Combigebouw is dit in 2017 niet gerealiseerd. Voorstel is om het restant door te schuiven naar 2018

I

20.000

9

Hoofdkostenplaatsen
Inhuur derden
In 2017 is meer ingehuurd dan begroot. De kosten voor inhuur zijn hierdoor hoger.
Salarissen
Er is een algemeen voordeel behaald op salarissen. Dit is te verklaren door:
- De doorbelasting van directe loonkosten is hoger dan begroot.
- De reiskosten, opleidingskosten en telecommunicatiekosten worden op de afdeling verantwoord, maar centraal geraamd. .

I

68.000

10

Dienst Dommelvallei
Het resultaat van dienst Dommelvallei over 2017, een voordeel van € 90.000,- is nog in 2017 verantwoord. De doorbelasting van de directe salariskosten is € 45.000,- hoger dan geraamd. De geraamde salarislasten worden op basis van historische berekende percentages doorbelast. Werkelijke salarislast kan hoger zijn, maar wordt tegen de zelfde percentages doorbelast.

146.000

11

Voorlichting en communicatie
De gemeentepagina is voor 2017 opnieuw aanbesteed. De aanbesteding is voordelig uitgevallen.

13.000

12

Overige verschillen

10.000

Totaal lasten overhead

624.000

Baten treasury

13

Hulpkostenplaats kapitaallasten
Er zijn minder baten door een lagere doorberekende rente aan de Grondexploitaties.

11.000

Totaal baten treasury

11.000

Lasten treasury

14

Hulpkostenplaats kapitaallasten
Er zijn ook minder rentelasten omdat er meer inkomsten waren dan geraamd (minder geld geleend).

I

42.000

Totaal lasten treasury

42.000

Baten OZB woningen

15

Overige verschillen

1.000

Totaal baten OZB woningen

1.000

Lasten OZB woningen

16

Overige verschillen

4.000

Totaal lasten OZB woningen

4.000

Baten OZB niet-woningen

17

Overige verschillen

1.000

Totaal baten OZB niet-woningen

1.000

Lasten OZB niet-woningen

18

Overige verschillen

1.000

Totaal lasten OZB niet-woningen

1.000

Baten belastingen overig

19

Overige verschillen

2.000

Totaal baten belastingen overig

2.000

Lasten belastingen overig

20

Overige verschillen

1.000

Totaal lasten belastingen overig

1.000

Baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

21

Algemene uitkering
Er zijn extra inkomsten geraamd voor de opvang en inburgering van statushouders. De inkomsten hebben betrekking op de decentralisatie uitkering verhoogde asielinstroom partieel effect en participatie en integratie. Vanaf 2017 worden ook de budgetten voor maatschappelijke begeleiding toegevoegd, die nu via het COA rechtstreeks worden ontvangen. In 2017 hebben reeds betalingen plaatsgevonden. De inkomsten worden definitief bij de meicirculaire van 2018 toegekend. Op het betreffende programma zijn de uitgaven geraamd. Hier zijn ook de tot nu toe ontvangen middelen van het COA verantwoord.

I

-163.000

Totaal baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

-163.000

Lasten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

22

Overige verschillen

7.000

Totaal lasten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

7.000

Baten overige baten en lasten

23

Beleidsvoornemens
In de begroting zijn een aantal stelposten opgenomen:

  • inkoopvoordelen van € 150.425,-
  • dekking uren projecten van € 132.940,-
  • verkrijgen externe subsidies van € 25.000,-

Realisatie van inkoopvoordelen en verkregen subsidies zijn direct verantwoord op de desbetreffende producten.

I

-308.000

Totaal baten overige baten en lasten

-308.000

Lasten overige baten en lasten

24

Onvoorzien en stelposten.
De primitieve raming op de post onvoorzien bedraagt € 80.000,-. Er is € 20.000,- ingezet ten behoeve van buitenbeglazing combigebouw.

I

59.000

25

Beleidsvoornemens uit reserves
In de begroting zijn een aantal stelposten opgenomen ten behoeve van diverse beleidsvoornemens voor het begrotingsjaar. Hierbij kan het voorkomen dat beleidsvoornmens in het jaar niet of niet volledig gerealiseerd worden. Oorspronkelijk is er voor € 1.173.926,- aan beleidsvoornemens geraamd. In totaal is er voor € 665.920,- gerealiseerd.
Hierbij moet gedacht worden aan De uitvoering nieuwbouw en renovatie gemeentehuis de uitwerking veerkrachtig bestuur Brabant. Bij de resultaatbestemming wordt voor een aantal beleidsvoornemens gevraagd het budget mee te nemen naar 2018.

I

508.000

Totaal lasten overige baten en lasten

567.000

Baten vennootschapsbelasting (vpb)

26

Overige verschillen

0

Totaal baten vennootschapsbelasting (vpb)

0

Lasten vennootschapsbelasting (vpb)

27

Vennootschapsbelasting
Bij de 2e bestuursrapportage is de aanslag Vennootschapsbelasting 2016 geraamd op € 117.641,- Na winstneming bedraagt de voorlopige aanslag € 310.286. Een aanvulling van € 192.645. Voorgesteld wordt dit bedrag te onttrekken uit de reserve grondexploitatie.

I

-193.000

Totaal lasten vennootschapsbelasting (vpb)

0

Indirecte baten en lasten

28

Reserves

I

-1.602.000

29

Kapitaallasten
Met de sloop van een deel van het gemeentehuis is de resterende boekwaarde afgeboekt. De kosten van € 58.000,- worden verantwoord op de post huisvesting Raadhuisplein.

I

-61.000

30

Rente grex

-23.000

31

Projecten bedrijfsvoering

-99.000

32

Saldi kostenplaatsen

35.000

Totaal

-4.725.000

Zoeken