Programma
9. Milieu en Duurzaamheid
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidsnota ‘Duurzaamheid 2016-2020 | 2016-2020 | 6 oktober 2016 | 2019/2020 |
Uitvoeringsprogramma duurzaamheid | 2017 | nvt | nvt |
Beoogd maatschappelijk effect
De burger en de gemeenschap zijn zich bewust van hun impact op de leefomgeving en handelt hierna
Operationele doelstelling(en)
Duurzaamheid 2016-2030 Energie en klimaat
1.
Op 6 oktober 2016 is een nieuwe beleidsnota Duurzaamheid 2016 – 2030 vastgesteld. Dit is vertaald naar een uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2017, met daarin 5 strategische doelen met diverse projecten die invulling geven aan de doelen. Het uitvoeringsprogramma 2018 is geïntegreerd in de reguliere begroting waarbij Duurzaamheid per programmaonderdeel is opgenomen. In bijgaand overzicht is de stand van zaken met betrekking tot het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2017 weergegeven.
Deelproject | Status | |
1 Klimaat | 1.1 Bewustwordingscampagne: wat we doen is groen! | loopt |
In 2020 zijn wij een klimaat neutrale gemeentelijke organisatie en in 2030 een klimaat neutrale gemeenschap. Hiermee zijn al onze producten, diensten en activiteiten vrij van uitstoot en dragen we actief bij aan een fossiel-vrije energievoorziening. | 1.2 Uitreiking duurzaamheidsprijs | wordt jaarlijks uitgereikt tot 2030 |
1.3 Regionale Energievisie | Posad studie is uitgevoerd en heeft geleid tot regionale kansenkaart. | |
1.4 Burgerinitiatief SonEnergie / Sonenbreugelverbindt | is gestart met 4 projecten | |
1.5 GreenDeal Ekkersrijt | Is gestart met, worden nu 40 duurzaamheidsscans uitgevoerd, samen met BOM, RVO en WUR | |
1.6 Prestatieafspraken woningbouwcorporaties | loopt, met zonnepanelenproject en renovatie van woningen | |
1.7 Regionaal zonnepanelenproject | Loopt, project is gestart, inmiddels ruim 200 belangstellenden | |
1.8 Duurzaamheidsfonds | Voorlopig nog niet nodig | |
1.9 CO2 monitoring / klimaatbegroting | binnen begroting 2018 is de klimaatbegroting opgenomen | |
2. Fysieke Leefomgeving | 2.1 Project faunaoversteken Lieshoutseweg en Hooijdonk | subsidiepot was leeg, in 2018 opnieuw aangevraagd. |
In 2030 is de fysieke leefomgeving waarin we leven effectief ingericht waarbij het behoud en herstel van de (oorspronkelijke) biodiversiteit centraal staat en waarbij het gebruik van gezonde, natuurlijke engerecyclede materialen en producten vanzelfsprekend is. In de ruimte waarin we leven gaan we goed om met onze waterhuishouding en zijn we weerbaar tegen klimaatsveranderingen. | 2.2 Het Natuurnetwerk Brabant | loopt, plan van aanpak en intentieovereenkomst zijn ondertekend. |
2.3 Beheer groene hoofdstructuur | loopt | |
2.4 Regenwatervisie met regenwaterstructuurkaart | afgerond en wordt vervolgd | |
2.5 Gemeentelijke gebouwen | start i n 2018, nieuwbouw gemeentehuis en MFA zijn in 2017 beoordeeld. Vooronderzoek Boerderij heeft plaatsgevonden | |
3. Mobiliteit | 3.1 Concessies openbaar vervoer | loopt |
We verplaatsen ons in onze fysieke leefomgeving met behulp van duurzame energiebronnen. Ons wegennet en de publieke ruimte is zo ingericht dat alle plekken eenvoudig zijn te bereiken en er ook ruimte is ontstaan voor alternatieve vormen van mobiliteit en ontmoeting. | 3.2 Slimladen | loopt |
3.3 Verledden | loopt | |
4. Circulaire Economie | 4.1 Omgekeerd inzamelen | voorbereidingen lopen, invoerdatum 1-7-2018 |
In Son en Breugel gebruiken we alleen nog materialen van gezonde en natuurlijke herkomst waarbij we zoveel als mogelijk inzetten op hergebruikte materialen. Al onze materialen zijn aan het einde van de levensduur eenvoudig terug te brengen in gesloten natuurlijke of technische kringlopen | 4.2 Contractbeheer | loopt |
5.Sociale leefomgeving | 5.1 Veehouderij en gezondheidsonderzoek | afgerond en wordt vervolgd |
Wij bieden kansen aan hen die dat nodig hebben en zorgen dat de omgeving waarin gewerkt wordt je inspireert, verzorgt en voedt. Onze omgeving brengt je fysiek en mentaal in balans. We houden een gezond leef- en werkklimaat in stand en met goed werkgeverschap bevorderen we welzijn en geluk. | 5.2 Geluidsonderzoek A50 | afgerond |
5.3 Geluidssanering Rooijseweg / B lijst woningen | loopt | |
5.4 Eindhoven Airport | regionaal traject is opgestart. Is nu in fase van scenario's onderzoeken. Medio 2018 volgt discussie over mogelijke doorgroei van Eindhoven Airport. | |
5.5 Monitoring | loopt | |
5.6 Ruimtelijke advisering milieuaspecten | loopt |
Beoogd maatschappelijk effect
Een verbetering van de ecologische duurzaamheid in de waterketen en kosten-besparing binnen deze waterketen.
Operationele doelstelling(en)
Opstellen Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan
2.
Afvloeiend hemelwater:
In het verbreed gemeentelijk rioleringsplan is het doel gesteld om invulling te geven aan de hemelwaterzorgplicht. Deze zorgplicht bestaat uit:
- Zorgen voor doelmatige inzameling van het hemelwater;
- Zorgen voor doelmatige verwerking van het ingezameld hemelwater.
Daar waar kansen liggen bij de aanleg van straten en pleinen en bij nieuwbouw- en inbreidingsplannen wordt hieraan aandacht geschonken.
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP)
Op 6 oktober 2016 is het nieuwe VGRP 2016-2022 vastgesteld in de gemeenteraad. In dit plan is een paraaf opgenomen over MEER (Maatschappelijk; Economisch; Ecologisch en Ruimte). In het VGRP is een visie neergelegd over de gevolgen van klimaatveranderingen en welke stappen hiertegen worden ondernomen.
In 2017 is in dit kader een hemelwaterstructuurkaart opgesteld. Hierin is beschreven welke aanvullende maatregelen genomen moeten worden. De financiële consequenties hiervan worden in de meerjarenbegroting meegenomen.
Uitvoeringsprogramma Verbreed Gemeentelijke Rioleringsplan (VGRP)
Aan de hand van het nieuwe gemeentelijk rioleringsplan is een uitvoeringsprogramma vastgesteld voor de onderhouds- en vervangingsmaatregelen in periode 2016 – 2022. Tevens is hierbij een kostenstaat opgemaakt voor de te nemen maatregelen Aan de hand hiervan is een rioolheffing vastgesteld.
Klimaatbestendig Son en Breugel 2030
Op 2 november 2017 heeft de gemeenteraad het visieplan 'Klimaatbestendig Son en Breugel 2030' vastgesteld.
In de nota zijn de invloeden van extreme weersinvloeden van hitte, droogte en wateroverlast inzichtelijk gemaakt en is hier een visie op gevormd met als hoofddoelstelling om in 2030 klimaatbestendig te zijn.
Onderhoud en beheer gemeentelijke rioleringsstelsel
3.
In 2017 is het rioolstelsel in de wijk Gentiaan Noord en Oost gereinigd en geïnspecteerd. De rioolinspecties worden beoordeeld. Op basis van de beoordeling worden onderhoudsmaatregelen bepaald.
Regionale Samenwerking om de kaderrichtlijn water na te leven
4.
Binnen het samenwerkingverband Optimalisering AfvalwaterketenSystemen cluster Eindhoven (OAS) worden er voor de korte termijn (2015-2017) maatregelen genomen om de waterkwaliteit van de Dommel en de zijbeken aan de Europese Kader Richtlijn Water (KRW) te laten voldoen. Eind 2017 worden deze werkzaamheden afgerond. Deze richtlijn is bedoeld om te zorgen dat de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater in Europa uiterlijk 2027 op een goed niveau is en blijft (ecologische duurzaamheid). De tussentijdse resultaten zijn bemoedigend en zijn medio 2016 in het jaarlijks bestuurlijk overleg gepresenteerd. In 2017 zijn de genomen maatregelen geëvalueerd en bezien en heeft men geconstateerd dat enkele innovatieve maatregelen nog verder moeten worden geperfectioneerd. De afronding van de werkzaamheden is hiermee verplaatst naar medio 2018. De kosten zijn in de meerjarenbegroting van onze gemeente meegenomen.
Voor de 2e tranche van maatregelen (na 2017) is eind 2017 een nieuwe uitvoeringsovereenkomst afgesloten.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De ODZOB is opgericht om een verdere verbetering tot stand te brengen in:
- de dienstverlening bij de uitvoering van de vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken;
- de kwaliteit en veiligheid van de werk- en leefomgeving, zodat het aantal calamiteiten en milieudelicten afneemt.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. De vereiste kwaliteitseisen zijn daartoe noodzakelijk. Een deel van de deelnemers ziet op deelregionaal niveau, bijvoorbeeld binnen Dienst Dommelvallei, mogelijkheden in andere vormen van samenwerking om dit te bereiken.
Risico’s
Indien de omzet achterblijft bij de verwachtingen zijn alle deelnemers aan de GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Omdat het gemeentelijk werkprogramma slechts een klein onderdeel vormt van het totale uitvoeringsprogramma en -budget van de ODZOB is de individuele invloed van de gemeente(n) daardoor beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de (incidentele) verzoektaken. De ODZOB voert daarnaast ook de individuele verzoektaken en collectieve taken uit. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor alle deelnemers van de GR.
Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basistakenpakket wettelijk verplicht. Voor de uitvoering van een deel van de individuele verzoektaken is ook de samenwerking binnen Dienst Dommelvallei denkbaar. Deels gebeurt dit overigens ook al, o.a. m.b.t. de voorbereiding van de AB-vergaderingen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: Drs. ing. T.J.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder), plv. drs. J.F.M. Gaillard (burgemeester).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, jaarrekening); daarnaast incidenteel afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Landelijke basistaken
75.282
Verzoektaken
69.514
Collectieve taken
14.233
Intensiveringsbudget
7.886
Extra voorschot basistaken 2017
-7.633
Extra voorschot verzoektaken 2017
62.633
Totaal
221.915
In 2017 is een tariefcorrectie 2016 van € 10.383,- ontvangen.
Indicatie nog te ontvangen ivm tariefcorrectie 2017 (€ 17.644,-) en aanpassing algemene reserve ODZOB (€1.022,-) totaal € 18.667,-.Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
5.054.918
Resultaat boekjaar
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.733 | 2.700 | 2.861 | 161 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Lasten | 2.304 | 2.330 | 2.462 | -133 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | 429 | 371 | 399 | 28 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.