Paragraaf
Verbonden partijen
Inleiding
De paragraaf verbonden partijen moet inzicht geven in de relaties van de gemeente in rechtspersonen waarin bestuurlijke invloed wordt uitgeoefend én financiële belangen gemoeid zijn. Verbonden partijen zijn een manier om een bepaald beleidsvoornemen uit te voeren; het aangaan van verbonden partijen komt altijd voort uit het publiek belang.
Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.
Onder financieel belang wordt verstaan: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichting niet nakomt.
Ter voldoening aan het bepaalde in de artikelen 1, 5, 9, 15 en 36 van het BBV komen hierna de volgende verbonden partijen aan de orde:
Gemeenschappelijke regelingen:
- Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven;
- Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven;
- Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven;
- Gemeenschappelijke Regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond;
- Gemeenschappelijke Regeling Dienst Dommelvallei te Mierlo;
- Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel;
Vennootschappen en coöperaties:
- Naamloze Vennootschap Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) te Den Haag;
- Naamloze Vennootschap Brabant Water te Den Bosch;
Stichtingen en verenigingen:
- Stichting i.o. Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Eindhoven;
- Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot;
- Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel;
- Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel;
- Stichting Brabants Investeringsfonds Nieuwbouwwoningen (BIFN) te Den Bosch.
In deze paragraaf zal in tabelvorm elke verbonden partij uitgewerkt worden aan de hand van de volgende indelingen:
- Doel en openbaar belang van de verbonden partij;
- Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij: uitgangspunten waarom en wanneer er gebruik wordt gemaakt van de verbonden partij;
- Veranderingen en ontwikkelingen van de verbonden partij;
- Risico’s: welke risico’s zijn er bij deelname;
- Afbreukrisico van geen deelname: wat zijn de risico’s bij geen deelname;
- Alternatieven voor geen deelname: welke alternatieven zijn er;
- Bestuurlijke betrokkenheid: wie zijn er betrokken bij de samenwerking;
- Bestuurlijke vertegenwoordiging namens de gemeente;
- Frequentie van terugkoppeling naar de raad: frequentie van informatie terugkoppeling;
- Financieel belang: welke kosten horen bij de samenwerking;
- Vermogenspositie en resultaat boekjaar van de verbonden partij.
De volgende afkortingen zijn gebruikt in de uitwerking van de verbonden partijen:
BDU: Brede doel uitkering.
BOR: Bestuurlijk overleg randgemeenten.
DB: Dagelijks bestuur.
GR: Gemeenschappelijke regeling.
NV: Naamloze Vennootschap
WGR+: Verplichte samenwerking voor gemeenten in een stedelijke regio
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Eindhoven actief. Het doel van deze samenwerking is het behouden en het verstevigen van de internationale concurrentiepositie en spitst zich toe op de behartiging van de gezamenlijke belangen op de thema’s economie, mobiliteit en ruimte.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De regio wordt bestuurd op verschillende overheidsniveaus (lokaal, subregionaal en regionaal) en er wordt steeds geschakeld tussen de verschillende niveaus. De samenwerking vindt niet alleen plaats op de schaal van de 21 gemeenten, maar ook op subregionaal niveau. Flexibele samenwerkingsverbanden, die gebaseerd zijn op gelijkluidende belangen van de deelnemers, worden steeds belangrijker.
Daarnaast kan de Metropoolregio op tijdelijke thema’s de gezamenlijke belangen zowel van alle gemeenten als van enkele gemeenten behartigen.
Door deze samenwerking wordt niet alleen een kostenbesparing gerealiseerd, maar worden de (ontwikkelings)mogelijkheden van de (sub)regio(‘s) beter benut.
Samen met andere overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties worden de thema’s economie, ruimte en mobiliteit verkend en wordt de regionale strategie bepaald.Veranderingen en ontwikkelingen
In het eerste half jaar van 2017 is de bestuurlijke samenwerking binnen de Metropoolregio geëvalueerd. Deze evaluatie is pittig. Er is weinig draagvlak voor het samenwerkingsverband en de regionale agenda; de organisatie en structuur zijn niet voor iedereen even duidelijk. Voor 2018 wordt de samenwerking doorontwikkeld. Hier is enige urgentie bij omdat de evaluatie ook heeft aangetoond dat het draagvlak voor de samenwerking steeds verder afbrokkelt.
Risico’s
Met de instelling van de Metropoolregio Eindhoven is ook het aantal taken dat in regionaal verband wordt uitgevoerd verminderd. De overgebleven taken zijn anders georganiseerd. Middels werkplaatsen en gesprekstafels wordt op inhoud samengewerkt. De terugkoppeling van deze werkplaatsen en gesprekstafels gebeurt in het Regionaal Platform. Om de terugkoppeling naar de gemeenteraden te verbeteren is in 2015 Raadstafel21 ingericht, met daarin vertegenwoordigers uit alle gemeenteraden. Alle gemeenteraden leveren 2 raadsleden die hierin participeren.
Afbreukrisico van geen deelname
Het risico is dat de gemeente Son en Breugel zich buiten sluit als zij niet deelneemt aan de Metropoolregio. De Metropoolregio is een belangenbehartiger van de regio en weet ook middelen bij anderen (veelal via cofinanciering) los te krijgen.
Alternatieven voor geen deelname
Naast de Metropoolregio zijn er allerlei andere vormen van (gemeentelijke) samenwerking mogelijk. Zo is op subregionaal vlak een convenant gesloten met de gemeenten in het stedelijk gebied van Eindhoven en wordt er ook in Dommelvalleiverband samengewerkt. Op het niveau van Zuidoost-Brabant is, inhoudelijk gezien, geen vergelijkbare samenwerking.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: T.J.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder), plv. lid: K. Vortman (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Opsplitsing bijdrage:
2017
MRE
- Regionale opgaven
61.036
- SRE Stimuleringsfonds
58.385
- Brainport Development
41.608
- Streekarchief (RHCe)
53.704
Totaal
214.733
In 2017 is de winstbestemming 2016 van € 10.294,- ontvangen.
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
5.105.885
4.087.522
Vreemd vermogen
22.401.086
18.253.467
Resultaat boekjaar
710.647
438.000
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De ODZOB is opgericht om een verdere verbetering tot stand te brengen in:
- de dienstverlening bij de uitvoering van de vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken;
- de kwaliteit en veiligheid van de werk- en leefomgeving, zodat het aantal calamiteiten en milieudelicten afneemt.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. De vereiste kwaliteitseisen zijn daartoe noodzakelijk. Een deel van de deelnemers ziet op deelregionaal niveau, bijvoorbeeld binnen Dienst Dommelvallei, mogelijkheden in andere vormen van samenwerking om dit te bereiken.
Risico’s
Indien de omzet achterblijft bij de verwachtingen zijn alle deelnemers aan de GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Omdat het gemeentelijk werkprogramma slechts een klein onderdeel vormt van het totale uitvoeringsprogramma en -budget van de ODZOB is de individuele invloed van de gemeente(n) daardoor beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de (incidentele) verzoektaken. De ODZOB voert daarnaast ook de individuele verzoektaken en collectieve taken uit. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor alle deelnemers van de GR.
Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basistakenpakket wettelijk verplicht. Voor de uitvoering van een deel van de individuele verzoektaken is ook de samenwerking binnen Dienst Dommelvallei denkbaar. Deels gebeurt dit overigens ook al, o.a. m.b.t. de voorbereiding van de AB-vergaderingen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: Drs. ing. T.J.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder), plv. drs. J.F.M. Gaillard (burgemeester).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, jaarrekening); daarnaast incidenteel afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Landelijke basistaken
75.282
Verzoektaken
69.514
Collectieve taken
14.233
Intensiveringsbudget
7.886
Extra voorschot basistaken 2017
-7.633
Extra voorschot verzoektaken 2017
62.633
Totaal
221.915
In 2017 is een tariefcorrectie 2016 van € 10.383,- ontvangen.
Indicatie nog te ontvangen ivm tariefcorrectie 2017 (€ 17.644,-) en aanpassing algemene reserve ODZOB (€1.022,-) totaal € 18.667,-.Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
5.054.918
Resultaat boekjaar
0
0
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) voert taken uit voor de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
- Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven.
- Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen.
- Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot onze taak.
- Het - samen met de GGD BZO - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Op regionale schaal werken aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven. Professionele hulp verlenen als het nodig is. Waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Veranderingen en ontwikkelingen
In 2017 zijn de loonkosten (als gevolg van cao verhoging,
pensioenpremie stijging en IKB) hoger dan primair begroot
en ook hoger dan gecompenseerd via de gemeentelijke
bijdragen. Deze ontwikkeling zet zich voort in 2018 en 2019
waardoor een structureel financieel dekkingstekort
ontstaat. Als onderdeel van de Kadernota 2019 wordt
hiervoor een oplossing gezocht door het bestuur. In 2017 en
2018 wordt het structurele tekort met incidentele middelen
gedekt.
In 2017 is het personeels- en materieelspreidingsplan van de Toekomstvisie Brandweerzorg gerealiseerd.
In 2017 zijn 18 van de 26 nieuwe tankautospuiten en nieuwe P2000/C2000 communicatiemiddelen geleverd en zijn de
aanbestedingen voor arbeidshygiëne afgerond (en deels
geleverd).
In 2017 zijn diverse verordeningen en processen binnen de P&C-cyclus van de 4 GRen gelijkgetrokken.
In 2017 is een visitatie, een wettelijk kwaliteitsonderzoek, uitgevoerd. Advies is om met het bestuur en ketenpartners een duidelijke koers te bepalen voor de toekomst. Daarbij is het belangrijk om in verbinding te blijven met onze medewerkers, vrijwilligers en burgers.
In 2017 is gewerkt aan een nieuwe bestuurlijke visie op Crisisbeheersing die in 2018 zal worden vastgesteld.
In 2017 zijn de Gemeenschappelijke Meldkamers van Brabant-Zuidoost en Brabant-Noord gaan samenwerken, vooruitlopend op de samenvoeging tot de Meldkamer Oost-Brabant.Risico’s
Er zijn geen risico's die niet zijn afgedekt in de algemene reserve. De belangrijkste risico’s worden gelopen bij:
· Informatiebeveiliging;
· Rechtmatigheid van inkopen;
· Wijzigingsbeheer Informatisering & Automatisering.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr).
Alternatieven voor geen deelname
Geen alternatieven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door 21 gemeenten uit de regio Zuidoost Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: drs. J.F.M. Gaillard (burgemeester).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening) en halfjaarlijks (1e en 2e monitor n.a.v. de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en dergelijke binnen de Veiligheidsregio.
Financieel belang
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling waarborgen de betaling van rente en aflossing van de door de Veiligheidsregio onder goedkeuring van gedeputeerde staten gesloten geldleningen volgens door het algemeen bestuur vast te stellen regels en naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente van het desbetreffende kalenderjaar en indien de geldschieters dit wensen onder het doen van afstand van de voorrechten, welke de wet aan borgen toelaat.
2017
Gemeentelijke bijdrage
777.728
In 2017 is een restitutie bijdrage 2016 van € 48.016,- ontvangen.
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
9.172.324
7.561.112
Vreemd vermogen
21.997.544
44.767.394
Resultaat boekjaar
2.412.471
951.982
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
Het in stand houden van de GGD om daarmee de gezondheid van de bevolking en preventie van ziekten te bevorderen, alsmede snelle interventies op het gebied van gezondheid te verzorgen. Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten en uitvoering van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de (openbare) gezondheid(szorg). Financiering o.b.v. bijdrage deelnemende gemeenten, bijdragen zorgverzekeraars, (waaronder ambulancehulpverlening) en bijdragen particulieren.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gemeente kan profiteren van de professionele kennis en voorzieningen welke de GGD bezit en door de gemeente niet zelfstandig in stand gehouden kunnen worden. Tevens wordt door de samenwerking met de regiogemeenten een schaalgrootte bereikt die een efficiënte en effectieve aanpak mogelijk maakt tegen zo laag mogelijke kosten.
Een positieve bijdrage aan de gezondheid van de inwoners van onze gemeente en uitvoering van tal van wettelijke taken.Veranderingen en ontwikkelingen
Met de GGD zijn nieuwe afspraken gemaakt over de wijze van indexering van het beschikbaar te stellen budget. Vanaf 2012 wordt gebruik gemaakt van het door het CPB berekende indexcijfer voor de consumptieve overheidsbestedingen dat jaarlijks in maart bekend wordt gemaakt. Deze index wordt toegepast voor zowel de personele als overige exploitatielasten waarbij geen nacalculatie meer zal plaatsvinden. In 2015 is een onderzoek ingesteld om de indexcijfers van de GGD gelijk te laten lopen met de andere gemeenschappelijke regelingen in hetzelfde werkgebied.
Daarnaast is er op aangedrongen om in het kader van de noodzakelijke bezuinigingen een vervolg in te zetten op het traject waarbij de taken van de GGD opnieuw onder de loep genomen zullen worden om tot nieuwe afspraken te komen over de invulling van zowel de wettelijke taken als de door de individuele gemeenten afgenomen contracttaken.Risico’s
De door de gemeenten in 2010 opgelegde bezuiniging voor het jaar 2012 van 10% werd deels ingevuld door efficiënter werken en toepassen van het “nieuwe werken”. Dit vertaalt zich ook in een relatief lagere bijdrage per inwoner.
Binnen de regio loopt een onderzoek naar het onderbrengen van de totale jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar. Momenteel voeren Zuidzorg en De Zorgboog de jeugdgezondheidszorg voor de 0-4 jarigen uit en de GGD voor 4-19 jarigen. Wanneer de jeugdgezondheidszorg bij een andere partij dan de GGD wordt ondergebracht, heeft dat ingrijpende gevolgen voor de bedrijfsvoering van de GGD. De jeugdgezondheidszorg is namelijk een van de belangrijkste pijlers van de GGD.
Het ambulancevervoer dat momenteel door de GGD wordt uitgevoerd in opdracht van de zorgverzekeraars wordt opnieuw aanbesteed in 2018. Wanneer de GGD deze dienst niet behoud heeft dat gevolgen voor de exploitatie en met name voor de overheadkosten.Afbreukrisico van geen deelname
Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.
Het uitvoeren van de Wet Publieke Gezondheid is een wettelijke taak. Als individuele gemeente in de omvang van Son en Breugel kan deze taak onmogelijk tegen dezelfde kosten uitgevoerd worden.Alternatieven voor geen deelname
Het zoeken naar andere instanties (andere GGD) die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: T.J.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder); plv.lid: R. Visser (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage per inwoner inclusief bijdrage sociaal plan reorganisatie.
2017
260.809
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
3.037.000
2.754.000
Vreemd vermogen
13.903.000
11.985.000
Resultaat boekjaar
293.000
70.000
Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.Met de ervaringen uit het afgelopen jaar 2016 en de uitkomsten van de evaluatie kunnen we stellen dat de dienst snel in staat is geweest om gemeentelijke werkzaamheden over te nemen.
Op dit moment ervaart de dienst dat ze een positie inneemt tussen het harmoniseren van werkwijzen en het verfijnen van de dienstverlening aan de partners. De rek is uit het aantal harmonisatiemogelijkheden en de roep om maatwerk per gemeente neemt toe.
De ambitie voor 2018 is samen te vatten als Leren en Excelleren. Door gebruik te maken van de ervaringen uit het verleden en de wederzijdse verwachtingen nog beter op elkaar af te stemmen stellen de dommelvallei organisaties elkaar in staat om te excelleren. Het motto daarbij is "Elke dag een beetje beter".Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Daarnaast is de bestuurlijke toekomst van de deelnemende gemeenten een risico.Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. J.F.M. Gaillard (burgemeester), J.T.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder) en K.H. Vortman (wethouder) namens Son en Breugel.
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. J.F.M. Gaillard is voorzitter van het DB.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk voor ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
3.788.088
Aandeel reserve P&O cf jaarrekening 2016
47.634
Bijdrage cf 1e begrotingswijziging DD
3.300
Bijdrage cf 2e Berap DD
4.513
Bijdrage exploitatie I&A
14.464
Teruggave op basis jaarrekening 2017
-104.553
Totaal
3.753.446
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat is via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorziening de Dommel (WSD)
GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
Doel en openbaar belang
De WSD voert de verplichtingen uit de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Daarnaast verzorgt de WSD de re-integratie van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voor gemeenten in het kader van de Participatie wet.
WSD draait structureel met een positief financieel resultaat. Dit betekent dat de deelnemende gemeenten slechts een kleine aanvullende gemeentelijke bijdrage (bestuurskosten) hoeven te betalen om de exploitatie sluitend te krijgen.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De WSD is een uitvoeringsorganisatie van de Wsw en kan voor alle inwoners met een grote achterstand op de arbeidsmarkt een rol vervullen in de participatie.
Veranderingen en ontwikkelingen
De Wsw is per 1-1-2015 opgehouden te bestaan (er vindt geen nieuwe instroom plaats). De zittende doelgroep blijft gebruik maken van de Wsw. Er vindt gemiddeld jaarlijks 5% uitstroom plaats van de doelgroep
Risico’s
De WSD zal een meerjarenbegroting moeten gaan opstellen die uit blijft gaan van een positief financieel resultaat. Mocht dit niet lukken dan liggen de financiële gevolgen hiervan bij de deelnemende gemeenten.
Afbreukrisico van geen deelname
Hoog (bestuurlijk maar ook financieel als je in deze fase zou besluiten om niet meer te deel te nemen aan de gemeenschappelijke regeling).
Alternatieven voor geen deelname
Aansluiten bij andere gemeenschappelijke regeling of inkoop van diensten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Best, Boxtel, Haaren, Nuenen, Oirschot, Oisterwijk, Meierijstad (alleen het verzorgingsgebied van de voormalige gemeenten Schijndel en Sint-Oedenrode), Son en Breugel, Sint Michielsgestel en Vught.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: J.C. Bijlsma (raadslid) en K.H. Vortman (wethouder); plv.: dhr. T.A.M. Groenemans (vervanger dhr. Vortman) en dhr. M.J.A. van Beek (vervanger dhr. Bijlsma)
Dagelijks bestuur: K.H. Vortman (wethouder).Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen
Financieel belang
Naast de bestuurskosten zijn er nog kosten voor 34,7 (2018) geplaatste werknemers omgerekend naar 36 uur per week. Hiervoor wordt een bijdrage van het Rijk ontvangen.
2017
Bestuurskosten
5.130
Bijdrage WSW 2017
1.156.814
Totaal
1.151.944
In 2017 is de eindafrekening rijksbijdrage WSW 2014 van € 13.324,- ontvangen.
In 2017 is de budgetaanpassing 2016 van € 294,- ontvangen.
In 2018 wordt een teruggave verwacht van € 281.056,- zijnde budgetaanpassing 2017.Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
27.199.000
28.048.000
Vreemd vermogen
5.378.000
5.312.000
Resultaat boekjaar
3.478.000
2.634.000
Verbonden partijen
Vennootschappen en coöperaties
Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
Doel en openbaar belang
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De BNG Bank biedt een compleet pakket van financiële diensten met faciliteiten voor elektronisch betalingsverkeer, rekening-courant, financieren en beleggen, treasury en aanvullende adviesdiensten. De organisatie is gebaseerd op korte lijnen en centrale bundeling van kennis, zodat er altijd snel en adequaat oplossingen kunnen worden aangedragen voor alle bankzaken.
Veranderingen en ontwikkelingen
De strategie van de BNG Bank is met de klant mee te bewegen. Dit wordt gedaan door met diensten op maat in te spelen op de veranderende behoeften van de klanten. De financiële diensten omvatten kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer en gebiedsontwikkeling. De BNG Bank participeert ook in publiek-private samenwerking.
Risico’s
De BNG Bank is na de Staat een van de grootste emittenten van Nederland. Het door de bank uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, en AA+ van Standard & Poor’s en AA+ van Fitch.
Afbreukrisico van geen deelname
n.v.t.
Alternatieven voor geen deelname
n.v.t.
Bestuurlijke betrokkenheid
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen, die zij bezitten (een stem per aandeel)
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Als aandeelhouder: drs. J.F.M. Gaillard (burgemeester).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De gemeente Son en Breugel bezit 29.991 aandelen à € 2,50 zijnde in totaal € 74.978,-.
De dividenduitkering is afhankelijk van de resultaten. Hierbij streeft de BNG Bank niet naar een maximaal, maar naar een redelijk rendement op het eigen vermogen.Het dividend wordt jaarlijks uitgekeerd en heeft betrekking op het voorafgaande boekjaar.
2017
75.877
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
4.486.000.000
4.953.000.000
Vreemd vermogen
149.514.000.000
135.072.000.000
Resultaat boekjaar
369.000.000
393.000.000
Vennootschappen en coöperaties
Brabant Water
NV Brabant Water te Den Bosch
Doel en openbaar belang
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord Brabant drinkwater levert en ervoor zorgt dat de klanten altijd en overal in Brabant kunnen rekenen op zuiver en veilig drinkwater. Een verantwoordelijke taak, waarnaar gehandeld wordt. Brabant Water streeft niet naar winst, maar wel naar de beste kwaliteit en dienstverlening.
Brabant Water biedt naast drinkwater ook water op maat en gespecialiseerde diensten en advies aan.Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Brabant Water is als drinkwaterbedrijf primair verantwoordelijk voor het waarborgen van de continuïteit van de waterlevering in haar voorzieningsgebied en de kwaliteit en druk van het geleverde drinkwater.
Veranderingen en ontwikkelingen
Brabant Water levert water uit de beste bronnen en doet er daarbij alles aan om dat ook voor de toekomst veilig te stellen door goed te zorgen voor de waterwingebieden. Er wordt gewerkt met moderne techniek en actieve zorg voor de omgeving. Belangrijke thema’s daarbij zijn duurzaamheid, gezondheid en veiligheid.
Risico’s
n.v.t.
Afbreukrisico van geen deelname
n.v.t.
Alternatieven voor geen deelname
n.v.t.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de aandeelhouders. Dat zijn de provincie Noord-Brabant en 60 gemeenten.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Als aandeelhouder: drs. J.F.M. Gaillard (burgemeester).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De gemeente heeft een belang in Brabant Water NV. van 14.982 aandelen à € 0,10 (totaal € 1.498).
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Niet bekend
Eigen vermogen
560.451.000
Vreemd vermogen
399.576.000
Resultaat boekjaar
35.987.000
Verbonden partijen
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost
Stichting i.o. Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
Het Veiligheidshuis richt zich op het bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit door recidive en maatschappelijke uitval te voorkomen. Hierbij ligt de focus niet alleen op bestaande overtreders van de wet, maar ook op individuen of groepen met groot risico op afglijden richting crimineel en ernstig overlastgevend gedrag.
Het Veiligheidshuis vormt als netwerk een belangrijke schakel. Niet alleen in de verbinding tussen straf en zorg, maar ook met de bestuurlijke component door de regierol en participatie van gemeenten.
De meerwaarde van de samenwerking zit in de ketenoverstijgende aanpak, die de afzonderlijke aanpakken versterkt. Daarbij behouden alle partners hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden.
De expertise van het ZVHHBZO betreft 1e het voeren van procesregie (COM en PGA), 2e het bieden van mogelijkheid van consult en advies vanuit het expertisecentrum complex casuïstiek en 3e het signaleren van trends, ontwikkelingen en knelpunten ( aanbieden van beleidsregie).
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent het inschakelen van de verbonden partij
Het veiligheidshuis werkt conform de Landelijk Meerjarenagenda Zorg- en Veiligheidshuizen 2017-2020. Het veiligheidshuis richt zich specifiek op:
1. De essentiële verbinding tussen Veiligheid, Jeugd en Zorg binnen gemeenten.
2. Persoonsgebonden Aanpak (PGA) in het Veiligheidshuis.
3. Duurzame verbinding met gemeenten en ketenpartners.
4. Beeldvorming en communicatie van en over de Veiligheidshuizen.
5. Verbinding ZSM – Veiligheidshuizen.
Veranderingen en ontwikkelingen
Op 8 juni 2016 is de Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost opgericht en per 17 juni 2016 is de Stichting onder nummer 66261864 ingeschreven in het KvK Handelsregister.
Het algemeen bestuur bestaat uit 21 bestuurders van de 21 gemeenten in de regio Brabant Zuidoost. Het algemeen bestuur vertegenwoordigt de Stichting en de vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan de voorzitter (de heer Veltman, burgemeester gemeente Someren, was voorzitter tot 1-11-2017. Vanaf 1-11-2017 is de heer Verhoeven (burgemeester gemeente Heeze-Leende) voorzitter.
Per 1-1-2018 bekend onder de werknaam “Zorg- en Veiligheidshuis”. Naast bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit vanuit Veiligheidsoptiek staat ZORG ook voor complexe casuïstiek in het Sociaal Domein en het werken aan een verbeterd perspectief voor een cliënt.
Risico’s
Onduidelijk is wat de gevolgen zijn wanneer één (of meerdere) van de 21 gemeenten (Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost) niet gaat deelnemen aan het Veiligheidshuis.
Afbreukrisico van geen deelname
Er kan dan geen gebruik worden gemaakt van de voordelen die het Veiligheidshuis kan bieden, zoals informatie, expertise en menskracht. Het risico bestaat ook dat de bijdrage per gemeente wordt verhoogd. Bepaalde organisaties hebben ook aangegeven geen capaciteit te hebben om deel te nemen aan overlegstructuren in alle afzonderlijke gemeenten.
Alternatieven voor geen deelname
De gemeente moet dan zelf meer regelen en kan geen beroep meer doen op inbreng van bepaalde maatschappelijke instanties. Hierdoor wordt de informatiedeling beperkt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks bestuur: lid: P. Verhoeven (burgemeester gemeente Heeze-Leende) en wethouder C.E.P. van Brakel (wethouder gemeente Nuenen c.a.) namens de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage
2017
3.922
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Voor het jaar 2017 zijn de beide centrumgemeenten (Eindhoven en Helmond) verantwoordelijk voor de financiële jaarrekening, ieder voor hun subregio (regio Eindhoven en Peelregio). Son en Breugel valt onder de subregio Eindhoven.
Stichtingen en verenigingen
Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB)
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
Doel en openbaar belang
Inkoopuitgaven maken een zeer groot deel uit van de jaarlijkse begroting. Door samenwerking kunnen gemeenten hun inkoop professionaliseren. Daarnaast vertaalt de kwaliteit van inkoop zich direct in de kwaliteit van producten, diensten en werken. Integer en efficiënt inkopen heeft een positieve uitstraling naar burgers, het bedrijfsleven en de eigen medewerkers. Goed ingerichte inkoopprocessen vergroten het vertrouwen van de samenleving in de manier waarop gemeenschapsgeld wordt besteed.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 (Aw 2012) laat voldoende ruimte over om eigen beleid te voeren op het gebied van inkopen en aanbesteden. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid waarborgt de naleving van wet- en regelgeving, een doelmatige inkoop en bestuurlijke integriteit. Het inkoopbeleid gaat uit van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur: openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid. Door gebruik te maken van objectieve voorwaarden, kunnen gemeenten de keuze voor een leverancier verantwoorden. Deze helderheid biedt ook voordelen voor ondernemers, die weten waar ze aan toe zijn.
Veranderingen en ontwikkelingen
Sinds 2013 hebben gemeenten te maken met de Aanbestedingswet 2012. Op 1 juli 2016 zijn de wijzigingen op de Aanbestedingswet 2012 in werking getreden. Hiermee zijn de nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijnen opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Door de wijzigingen in de Aanbestedingswet hebben we te maken gekregen met wijzigingen in de dagelijkse inkooppraktijk.
Risico’s
Door deel te nemen aan BIZOB wordt het risico op juridische procedures door onjuiste inkoop- en aanbestedingstrajecten verkleind.
Afbreukrisico van geen deelname
De aansluiting bij BIZOB is een keuze voor continuïteit in organisatorische en personele zin voor de invulling van de inkoopfunctie. Naast het mislopen van de mogelijk gunstigere prijzen en/of hogere kwaliteit, ligt er een afbreukrisico op gebied van efficiencyverbetering, rechtmatigheid en een versterking van de expertise.
Alternatieven voor geen deelname
In plaats van aansluiting bij BIZOB kan ook gekozen worden voor het volledig intern invullen van de inkoopfunctie. Daarnaast kan een commercieel inkoopbureau worden ingehuurd om gelijksoortige ondersteuning te bieden.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten in Zuidoost-Brabant (behoudens Eindhoven, Helmond, Valkenswaard), Haaren, Schijndel, Veghel, Vught en Uden en drie samenwerkingsverbanden in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vanuit Dommelvallei+ (6 gemeenten) zijn twee stichtingsbestuurders gekozen.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gebaseerd op het aantal afgenomen dagen.
146.160
Incidentele inhuur
691
Creditering uitbreiding vaste capaciteit
-3.850
Totaal
143.001
In 2017 is het bestemmingsresultaat 2016 van € 9.480,90 uitbetaald.
De totale kosten BIZOB worden over 4 projecten verdeeld: Het sociaal domein, ondersteuning van de werkgroep inkoop Dommelvallei+, Sonniuspark/Rooijseweg, MFA, Gemeentehuis.Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Prognose
Eigen vermogen
645.523
666.145
Vreemd vermogen
513.495
575.176
Resultaat boekjaar
177.764
297.059
Stichtingen en verenigingen
Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE)
Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
Doel en openbaar belang
De doelstellingen van de SBBE zijn als volgt geformuleerd:
- Het bevorderen van de veiligheid in het algemeen en meer speciaal het bevorderen van ongestoord gebruik van hun goederen door de gerechtigden, alles op het bedrijvenpark Ekkersrijt en omgeving
- Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
- De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het aanbieden van een pakket van beveiligingsmiddelen en –maatregelen. Dit pakket is gezamenlijk en in samenwerking met de beveiligingsbranche samengesteld door de gemeente Son en Breugel, de Nationale Politie, bastisteam Dommelstroom en de gebruikers van bedrijventerreinen.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gemeente Son en Breugel verwacht van de SBBE dat zij de veiligheid op het industriepark Ekkersrijt zo optimaal mogelijk waarborgt door het treffen van maatregelen, in eerste instantie gericht op de aangesloten ondernemingen. De stichting SBBE moet zichzelf kunnen bedruipen met bijdragen van ondernemers, die nu nog op vrijwillige basis zijn aangesloten.
Het resultaat moet zijn het terugdringen van het aantal inbraken, het opsporen van eventuele daders en een toename van het algehele gevoel van veiligheid op Ekkersrijt.Veranderingen en ontwikkelingen
Deelname aan de SBBE is nu nog op vrijwillige basis. Daardoor is sprake van een behoorlijk aantal zgn. freeriders. Wellicht biedt de wet BIZ (na aanpassing) in 2018 mogelijkheden om alle ondernemers (verplicht) deel te laten nemen aan de SBBE, waardoor elke ondernemer ook financieel bijdraagt. Dit wordt het komend jaar onderzocht.
Risico’s
Voor de gemeente vormt deze verbonden partij geen risico, omdat de gemeente geen vermogen aan de stichting beschikbaar heeft gesteld.
Afbreukrisico van geen deelname
Via de bestuurlijke vertegenwoordiger kan invloed worden uitgeoefend op de activiteiten van de SBBE. Zonder deze invloed kan het bestuur van de SBBE een richting kiezen die de gemeente Son en Breugel niet passend zou vinden.
Alternatieven voor geen deelname
De gemeente kan de beveiliging op het industriepark Ekkersrijt voor eigen rekening en risico uitvoeren. Dit is echter geen realistisch scenario, feitelijk is er geen alternatief aanwezig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeente Son en Breugel, Ondernemersvereniging Ekkersrijt (OVE), Politie.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Stichtingsbestuur: lid: R. Visser.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Geen gemeentelijk bijdrage. Omtrent de openstaande vorderingen bij de gemeente zijn afspraken gemaakt. De stichting voldoet aan haar aflossingsverplichting. Het saldo van de uitstaande lening bedraagt op 31-12-2017 € 86.765,-
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Niet bekend
Eigen vermogen
50.037
Vreemd vermogen
143.931
Resultaat boekjaar
6.960
Stichtingen en verenigingen
Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel
Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel
Doel en openbaar belang
Het exploiteren en beheren van de begraafplaats Wolfswinkel te Son en Breugel.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Uitgangspunt van de Stichting is een rendabele exploitatie van de begraafplaats.
Op dit moment is het exploiteren van een begraafplaats niet rendabel, om dit te bereiken is door een externe partij een rapport opgesteld met conclusies en aanbevelingen. In de periode vierde kwartaal 2016- 1e kwartaal 2017 wordt een beleidsnotitie opgesteld die moet leiden tot een toekomstvisie met daarin een structurele oplossing voor het jaarlijkse exploitatietekort.Veranderingen en ontwikkelingen
Het aantal begrafenissen neemt af. De ontwikkeling in de uitvaartzorg is dat er meer vraag is naar crematies en alternatieve wijzen van begraven.
Risico’s
De gemeente heeft 1 lening met recht van hypotheek en 1 achtergestelde lening aan de Stichting verstrekt. De stichting komt haar afgesproken aflossingsverplichting op de lening met recht van hypotheek na. Omdat ingeschat wordt dat de Stichting onvoldoende in staat is om aan haar toekomstige aflossingsverplichtingen te voldoen is hiervoor een risico opgenomen in de risicoparagraaf. Voor de achtergestelde lening is een voorziening getroffen.
Afbreukrisico van geen deelname
Het in stand houden van een gemeentelijke begraafplaats is een wettelijke taak.
Alternatieven voor geen deelname
In het projectplan worden een aantal scenario’s uitgewerkt waarbij aan het college c.q. de gemeenteraad een advies voorgelegd wordt over de te volgen strategie.
Bestuurlijke betrokkenheid
Gemeente Son en Breugel (50%), VOF P. Kuis & Zn., St. Oedenrode, (50%).
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Stichtingsbestuur: lid: K. Vortman (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen
Financieel belang
Lening met recht van hypotheek uitstaand saldo 31-12-2017 € 369.494,-
Achtergestelde lening 31-12-2017 uitstaand saldo € 204.201,- (Voorzien).Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Prognose
Eigen vermogen
-157.486
Vreemd vermogen
636.912
Resultaat boekjaar
10.135
12.970
Stichtingen en verenigingen
Brabants Investeringsfonds Nieuwbouwwoningen (BIFN)
Stichting Brabants Investeringsfonds Nieuwbouwwoningen (BIFN) te Den Bosch
Doel en openbaar belang
De stichting heeft ten doel:
- Het optreden als bewaarder van het beleggingsfonds Brabant Investeringsfonds Nieuwbouwwoningen Project Hoven Noord, waaronder mede begrepen wordt het voor rekening en risico van participanten in het beleggingsfonds ten titel van beheer verkrijgen, houden en doen houden van goederen, in overeenstemming met de voorwaarden van beheer en bewaring van het Beleggingsfonds zoals deze van tijd tot tijd gelden;
- Het optreden als beheerder van het Beleggingsfonds, waaronder mede begrepen wordt het beleggen, bezwaren en vervreemden van onder a. gemelde goederen in overeenstemming met de voorwaarden van beheer en bewaring van het Beleggingsfonds zoals deze van tijd tot tijd gelden;
Het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, waaronder begrepen het bezwaren van de onder a. gemelde goederen en het aangaan van verplichtingen waaronder mede begrepen het aangaan en verstrekken van geldleningen en stellen van garanties.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van verbonden partij
De in deze Stichting opgenomen participanten zijn financieel gezond. Het betreft de Provincie Noord-Brabant (50%), de gemeente Son en Breugel (25%) en woningbouwcorporatie ‘Thuis (=voormalige Domein) (ook voor 25%).
In de grondexploitatie Sonniuspark wordt voor het BIFN voor het deel van Son en Breugel gerekend met een negatief resultaat van € 345.333,-
Jaarlijks wordt door het bestuur van de Stichting gemonitord in hoeverre de voorziening (gebaseerd op de actuele marktwaarde van de in het Fonds opgenomen woningen) die een mogelijk niet terug te ontvangen deel van de lening afdekt, toereikend is. De voorziening in de jaarrekening van de Stichting is totaal per 31.12.2017 € 468.970,- waarvan 25% voor Son en Breugel. Daarom is de verwachting dat het in de Grex geprognosticeerde resultaat toereikend is.Veranderingen en ontwikkelingen
Sinds het oprichten van de Stichting zijn van de oorspronkelijke 53 in het fonds opgenomen woningen, tussentijds tot 31 december 2017, totaal 22 woningen verkocht. Voor 3 woningen is de eigendomsoverdracht aan de woningbouwcorporatie in voorbereiding. Deze 3 woningen zijn reeds aan hun sociale bestand toegevoegd. Terwijl in de eerste jaren van het Fonds de verkoopopbrengst lagere lag dan de afnamegarantieprijs waarmee in het Fonds wordt gerekend, is dit inmiddels gewijzigd en ligt de verkoopopbrengst voor sommige woningen boven deze afnamegarantieprijs en zelfs gelijk aan de vraagprijs.
Risico’s
Aangezien de marktsituatie de laatste jaren duidelijk verbeterd is zijn op dit moment gesprekken gaande tussen de participanten om de lening voor de zogenaamde vrije sector woningen te continueren en dus niet, zoals oorspronkelijk afgesproken was, het Fonds per eind 2017 volledig op te heffen. Op deze wijze willen participanten trachten een deel van het genomen verlies te compenseren. Deze oplossing wordt gesteund door de provincie en de gemeente maar niet door de woningbouwcorporatie.
Indien daarover geen overeenstemming bereikt kan worden zullen de resterende onverkochte woningen, conform de oorspronkelijke overeenkomst, tegen 85% van de marktwaarde aan de corporatie worden verkocht. Ook in dat geval is de verwachting dat het in de grondexploitatie opgenomen voorziening voldoende is om de niet terug betaalde leningsdeel te dekken.Afbreukrisico van geen deelname
n.v.t.
Alternatieven voor geen deelname
n.v.t.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeente Son en Breugel, provincie Noord Brabant, Woonstichting ‘t Huis (voormalige Stichting Woonmaatschappij Domein).
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De participanten hebben gezamenlijk 2 bestuurders aangewezen. Bij de jaarvergadering van participanten is de gemeente vertegenwoordigd door de wethouder. Incidenteel heeft het college besloten zich door een ambtenaar te laten vertegenwoordigen.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Maakt onderdeel uit van Grex Sonniuspark: voortgang Sonniuspark wordt minimaal 2x per jaar naar de raad gerapporteerd.
Financieel belang
Het Brabants Investeringsfonds Nieuwbouwwoningen was destijds een initiatief van de provincie waarmee deze samen met gemeenten, projectontwikkelaars en woningcorporaties woningbouwprojecten die uitvoeringsgereed waren, maar door de gevolgen van de kredietcrisis niet konden starten, alsnog tot uitvoering kon brengen. Met behulp van een lening uit dit Investeringsfonds heeft de woningcorporatie een garantie kunnen afgeven aan de projectontwikkelaar voor de afname van de bij oplevering onverkochte woningen zodat de projectontwikkelaar kon starten met de bouw. Als gevolg hiervan zijn de 132 woningen in Hoven Noord gebouwd waarvan uiteindelijk 53 woningen in het BIFN zijn opgenomen.
Het Investeringsfonds wordt gevoed via stortingen (naar rato van deelname) door de participanten. De lening die vanuit het BIFN aan de corporatie is verstrekt, bedraagt 18% van de ten tijde van oplevering geldende VON prijs van de woningen. De gemeente participeert voor 25% in dit fonds.
Omdat uiteindelijk méér woningen zijn verkocht dan bij de oprichting van het fonds was voorzien is een deel van het door de participanten gestorte geld terug ontvangen. Per ultimo 2017 bedraagt de totaal nog uitstaande lening op de nog niet verkochte woningen € 1.163.340,- .
In totaal zijn inmiddels 22 van de in totaal 53 tijdelijk verhuurde woningen verkocht aan particulieren. Aan deze verkopen liggen taxaties ten grondslag. Vanwege de waardedaling kon gedurende de eerste jaren van het fonds niet de gehele lening voor deze woningen uit de opbrengst
worden afgelost en is deze verliespost ten laste van het BIFN gebracht. Met 'tHuis worden gesprekken gevoerd om meer woningen binnen de sociale categorie in eigendom over te dragen aan 'tHuis zodat deze woningen permanent aan haar sociale huurbestand toe gevoegd kunnen worden. Op dit moment zijn alle overige woningen verhuurd.
Het afgelopen jaar is ingezoomd en ook financieel geanticipeerd, op de afronding. Hierbij wordt ook bekeken in hoeverre het interessant is om voor de woningen in de vrije sector de lening te verlengen en daarmee te profiteren van de prijzenstijging in de woningmarkt.Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het resultaat is per 31 december 2017 € 48.696,-. Het vermogen van de Stichting is € 1.046.706 per 31 december 2017.