Paragraaf
Onderhoud kapitaalgoederen
Inleiding
In deze paragraaf wordt ingegaan op het beheer en onderhoud van het groen (openbaar groen), grijs (wegen en openbare verlichting) en blauw (riolering; gemalen en grondwater). Een rationeel beheer en onderhoud van dergelijke kapitaalgoederen is gebaat bij geautomatiseerde beheersystemen die tijdig de gewenste informatie verschaffen in het noodzakelijke onderhoud en de daarmee samenhangende kosten.
Vandaar dat in deze paragraaf ingegaan wordt op de huidige stand van zaken van deze systemen.
Onderhoud kapitaalgoederen
Wegen en weginspectie
Wegen en weginspectie
Wegen en weginspectie
Beleid/uitgangspunten wegen en weginspectie
Beleid
Vanaf 2016 is het wegenbeheersysteem OBSURV binnen onze gemeente geïntroduceerd. Op basis van tweejaarlijkse inspecties worden de basisgegevens binnen dit systeem geactualiseerd. Het huidig areaal aan verhardingen (inclusief Ekkersrijt) is te onderverdelen in:
*Elementenverhardingen : 651.100 m2
*Asfaltverhardingen: 455.800 m2
*Betonverhardingen: 26.000 m2Uitgangspunt van het onderhoud aan de gemeentewegen is dat die voldoet aan de normen van het CROW (Centrum voor onderzoek en regelgeving in de grond-, weg- en waterbouw en verkeerstechniek).
De wegen worden onderhouden op kwaliteitsniveau C. In 2017 is besloten om het onderhoudsniveau van de trottoirs vanaf 2018 te verhogen naar onderhoudsniveau B.
Algemeen
Begin 2016 is het beheerplan wegen aangeboden aan de commissie grondgebiedzaken. Uit dit rapport is gebleken dat de kwaliteit van de elementenverhardingen goed is. De kwaliteit van de asfaltverhardingen werd als matig gekwalificeerd. De kosten voor het klein onderhoud van de wegen kunnen laag worden gehouden door de inzet van de wijkteams zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de verhardingen.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beheerplan wegen
2016-2018
Commissie GZ: 6 januari 2016
N.v.t.
Uitgangspunten
De kosten voor noodzakelijke reconstructies c.q. vervangingen van wegverhardingen worden niet in de reguliere onderhoudsbegroting meegenomen. Aan de hand van de weginspecties zal hiervoor zo nodig een afzonderlijk voorstel aan het college en de gemeenteraad worden voorgelegdWegen en weginspectie
Onderhoudsbudget wegen en weginspectie
Jaarlijks groot onderhoudsbudget
In onderstaande tabel staan de beschikbare budgetten voor het groot onderhoud exclusief de eigen uren.Financieel
2017
Raming groot onderhoud asfaltverhardingen
159.647
Realisatie groot onderhoud asfaltverhardingen
177.056
Raming groot onderhoud klinkerwegen
215.951
Realisatie groot onderhoud klinkerwegen
209.939
Totaal verschil
-11.397
Naast bovenvermelde bedragen is ultimo 2017 nog € 306.020,- in de egalisatie reserve wegen beschikbaar.
In het jaar 2017 was € 12.600,- extra beschikbaar voor een visuele inspectie wegen. Deze inspectie is uitgevoerd.Wegen en weginspectie
Achterstallig onderhoud wegen en weginspectie
Achterstallig onderhoud
Het achterstallig onderhoud aan de wegen op industrieterrein Ekkersrijt is nagenoeg weggewerkt. Aan een gedeelte van de fietspaden op het industrieterrein is onderhoud uitgevoerd. De kosten voor het groot-en klein onderhoud aan deze wegen worden jaarlijks meegenomen in het regulier budget voor onderhoud aan gemeentewegen.
Onderhoud kapitaalgoederen
Openbare verlichting
Openbare verlichting
Openbare verlichting
Beleid/uitgangspunten openbare verlichting
Beleid
Aan de hand van het databeheersysteem wordt jaarlijks de onderhoud- en vervangingsinvesteringen inzichtelijk gemaakt en opgenomen in de begroting.Ambitie verledden.
Het college heeft de ambitie uitgesproken om de openbare verlichting binnen de gemeente in zijn geheel te verledden. De mogelijkheden hiervan inclusief de financiële consequenties (investering- en besparingspotentieel) zijn onderzocht en is een vervangingsplan voorbereid.
BeleidsplanNaam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beleidsnota openbare verlichting
N.v.t.
6 oktober 2016
N.v.t.
Uitgangspunten
Kwalitatief goede openbare verlichting waarbij de verkeersveiligheid; sociale veiligheid; leefbaarheid en duurzaamheid als speerpunten gelden.Openbare verlichting
Onderhoudsbudget openbare verlichting
Jaarlijks groot onderhoudsbudget
In onderstaande tabel staan de middelen voor het onderhoud van de openbare verlichting exclusief de eigen uren. Voor de vervanging van de openbare verlichting, het verledden, is een apart krediet beschikbaar gesteldFinancieel
2017
Raming onderhoud openbare verlichting
39.244
Realisatie onderhoud openbare
54.281
Verschil
-15.037
Openbare verlichting
Achterstallig onderhoud openbare verlichting
Achterstallig onderhoud
Oktober 2017 is gestart met de ombouw van de openbare verlichting van ca 5000 armaturen en met het vervangen van ca 1400 lichtmasten. De ombouw zal eind april 2018 afgerond en daarmee is er geen sprake meer van achterstallig onderhoud
Onderhoud kapitaalgoederen
Civieltechnische kunstwerken
Civieltechnische kunstwerken
Civieltechnische kunstwerken
Beleid/uitgangspunten civieltechnische kunstwerken
Beleid
Aan de hand van de in 2018 op te stellen meerjarenonderhoudsprogramma MJOP worden de financiële consequenties in de begroting c.q. meerjarenbegroting meegenomen. Het streven is om het onderhoudsbudget voor de kunstwerken af te stemmen op de thans voorziene gemiddelde onderhoudsnorm.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
MJOP civieltechnische kunstwerken
2019-2038
N.v.t.
3e kwartaal 2018
Uitgangspunten
De MJOP worden opgesteld om de civiele kunstwerken op een efficiënte en effectieve wijze in stand en veilig te houden. De wijze waarop zal in de MJOP’s worden opgenomen.Civieltechnische kunstwerken
Onderhoudsbudget civieltechnische kunstwerken
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de civiele kunstwerken excl. kleine reparaties weergegeven.Financieel
2017
Raming onderhoud kunstwerken
66.429
Realisatie onderhoud kunstwerken
9.914
Verschil
56.514
Civieltechnische kunstwerken
Achterstallig onderhoud civieltechnische kunstwerken
Achterstallig onderhoud
De bruggen Planetenlaan en Dommelpas die vertonen diversen constructieve beton aantastingen. In 2017 zijn deze bruggen geïnspecteerd en doorberekend en deze voldoen aan de gestelde eisen. In 2018 zal er een plan van aanpak worden opgesteld om de beton aantastingen te herstellen.
Onderhoud kapitaalgoederen
Groenvoorzieningen
Groenvoorzieningen
Groenvoorzieningen
Beleid/uitgangspunten groenvoorzieningen
Beleid
In 2011 is het volledige groenareaal in de gemeente inclusief industrieterrein Ekkersrijt geïnventariseerd. Deze gegevens zijn verwerkt in het groenbeheersysteem Obsurv. Op basis van deze gegevens wordt snel inzicht verkregen in de onderhoudskosten en de tijdsplanning van personeel en materieel zodat sturing gegeven kan worden aan de onderhoudsbudgetten zoals deze zijn opgenomen in de begroting. Dit is een belangrijk management instrument om op verantwoorde wijze beleidskeuzes te kunnen maken.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Groenbeleidsplan 2013
2013-2023
6 februari 2014
2022
Uitgangspunten
Het hoofddoel van het groenbeleidsplan is om een samenhangend beleid en beheer van het openbaar groen voor de gemeente, naar tevredenheid van bewoners en bedrijven. Een duurzame groenstructuur. Behoud en waar mogelijk versterking van kwaliteiten voor de toekomst.Groenvoorzieningen
Onderhoudsbudget groenvoorzieningen
In onderstaande tabel wordt het budget voor het groot onderhoud aan het openbaar groen weergegeven.
Financieel
2017
Raming exploitatie openbaar groen
383.108
Realisatie exploitatie openbaar groen
330.954
Totaal
52.154
Naast de reguliere onderhoudsbudgetten is voor de uitvoering van het groenbeleidsplan € 490.000,- gereserveerd. Eind 2017 resteert hiervan € 202.662,-.
Financieel
2017
Raming besteding uit reserve
128.000
Realisatie besteding uit reserve
128.000
Verschil
0
Groenvoorzieningen
Achterstallig onderhoud groenvoorzieningen
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
Riolering
Riolering
Riolering
Beleid/uitgangspunten riolering
Beleid
Het beleid wordt vastgelegd in een Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP). Naast het feit dat een VGRP een wettelijk verplicht plan is dit ook het middel om de gemeentelijke watertaken hierin vast te leggen. De zorgplicht voor inzameling en transport van afvalwater bestond al. Nieuw is de zorgplicht voor afvloeiend hemelwater en de regierol ten aanzien van grondwaterproblematiek. Daarnaast is de ambitie om het VGRP uit te breiden met maatregelen m.b.t. de Kader Richtlijn Water (KRW). Het rioleringsplan geeft inzicht in de infrastructuur zoals reconstructies en vervangingen van het stelsel. Het is tot stand gekomen op basis van een theoretisch/strategische benadering ofwel de economische levensduur van de riolering binnen het databestandNieuw Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan en operationele planning 2016 – 2022
Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP).
Op 6 oktober 2016 is een nieuw VGRP vastgesteld door de gemeenteraad. Overeenkomstig het collegeprogramma is in dit plan een paragraaf opgenomen over MEER (Maatschappelijk; Economisch; Ecologisch en Ruimte). Verder zijn in dit plan de ambities -voor duurzaamheid opgenomen.
In het VGRP 2016 – 2022 is een overzicht opgenomen van de te nemen verbeterings- en vervangingsmaatregelen. Hieraan zijn tevens de financiële consequenties gekoppeld.
Er is aandacht geschonken aan acties die ondernomen moeten worden in het kader van de klimaatverandering waarbij grote droge periodes worden afgewisseld met forse natte periodes. Aandacht voor hittestress en wateroverlast zijn dan ook belangrijke aandachtspunten.
De financiële gevolgen zijn de basis voor het vaststellen van een kostendekkende rioolheffing.Klimaatbestendig Son en Breugel 2030
Op 2 november 2017 heeft de gemeenteraad van visieplan 'Klimaatbestendig Son en Breugel 2030' vastgesteld.In de nota heeft een analyse plaatsgevonden van de gevolgen die extreme weersinvloeden op het stedelijk gebied hebben. Hierbij zijn de thema's hitte, droogte en wateroverlast geanalyseerd. De analyse heeft een input gevormd voor de visie die als hoofddoelstelling heeft om in 2030 een klimaatbestendig Son en Breugel te hebben gerealiseerd.
Samenwerking binnen de afvalwaterketensystemen (OAS) cluster Eindhoven
Binnen het samenwerkingsverband worden maatregelen genomen om de waterkwaliteit van de Dommel en de zij-beken te laten voldoen aan de ecologische Europese Kader Richtlijn Water (KRW). De KRW- richtlijn is bedoeld om te zorgen dat de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater in Europa uiterlijk 2027 op een goed niveau is en blijft. Voor het stroomgebied van de Boven-Dommel en de zij-beken werken dus de betrokken partijen (gemeenten en waterschap De Dommel) samen in het Waterportaal Zuidoost Brabant.
Gezamenlijk is onderzoek gedaan naar maatregelen die nodig zijn om de waterkwaliteit op het vereiste niveau te brengen en te houden tegen de laagste maatschappelijke kosten. De maatregelen bestaan voornamelijk uit het beluchten van de Dommel en zij-beken en maximaal uit nutten van de bestaande infrastructuur (rioolnetwerken).
Uit een tussentijdse evaluatie van de genomen maatregelen zijn al belangrijke positieve resultaten behaald. In 2017 zijn de maatregelen geëvalueerd en is geconstateerd dat van de nieuwe toegepaste technieken nog enkele optimalisaties moeten worden doorgevoerd in 2018.Eind 2017 is de 2e tranche uitvoeringsovereenkomst vastgesteld met daarin opgenomen maatregelen voor de periode 2018-2020.
Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan
2016-2022
6 oktober 2016
N.v.t.
Riolering
Onderhoudsbudget riolering
Jaarlijks groot onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
Bij de overige kapitaalgoederen wordt het groot onderhoud betaald uit of de exploitatie of uit de reserve of uit een voorziening. Bij riolering wordt de voorziening gehanteerd ter egalisatie van de kosten. Onderstaand staan de mutaties en de stand van de voorziening weergegevenFinancieel
2017
Raming voorziening riolering
-57.743
Realisatie voorziening riolering
76.757
Verschil
-134.500
Door de lagere kosten heeft er een storting in de voorziening plaatsgevonden in plaats van een onttrekking. Door de middelen in de voorziening te storten blijven ze beschikbaar voor toekomstige uitgaven voor riolering.
Eind 2017 bedraagt de stand van de voorziening riolering € 2.079.939,-
Riolering
Achterstallig onderhoud riolering
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
Gebouwen
Gebouwen
Gebouwen
Beleid/uitgangspunten gebouwen
Beleid
Onderscheid moet worden gemaakt in schoolgebouwen en de overige gebouwen zoals gemeentehuis, werf, combigebouw en bibliotheek, Oud Raadhuisje en Vestzaktheater.Schoolgebouwen
In december 2011 is het Integraal Huisvesting Plan (IHP) 2012-2015 voor de scholen door de raad vastgesteld. In het IHP is nieuwbouw/renovatie opgenomen voor 6 basisscholen. De Ruimte. De Bloktempel, De Stokland, De Regenboog, De Sonnewijzer en De Harlekijn.
In 2014 is besloten het gebouw aan de Zandstraat (Harlekijn) niet uit te breiden. De leerlingen passen vanaf schooljaar 2014 – 2015 weer in het gebouw aan de Zandstraat. De middelen die hiervoor bestemd waren worden besteed aan de parkeer- en groenvoorziening Stokland en Bloktempel.
De bouw van de Bloktempel, De Ruimte en De Stokland zijn inmiddels gerealiseerd.
Voor de komende jaren is financiële ruimte ingebouwd (groeipad scholen) om de toekomstige kapitaallasten voor nieuwbouw/renovatie te dekken uit het IHP.
Met ingang van 1 januari 2015 is het onderhoud van de scholen volledig naar de schoolbesturen gegaan.
De gemeente blijft verantwoordelijke voor het onderhoud van de Vijverberg en de drie noodgebouwen aan de Ruysdaelstraat. De gebruikers van de Vijverberg en de noodgebouwen betalen hun rijksvergoeding door aan de gemeente.Overige gebouwen
De fysieke staat van de gemeentelijke gebouwen en daarmee het noodzakelijke onderhoudsniveau zijn in navolging van de schoolgebouwen opgenomen binnen een meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP). Eind 2014 is een actualisatie van de MJOP’s uitgevoerd en deze zijn aan de raad aangeboden ter vaststelling. Op 2 december 2015 is deze vastgesteld in de raad. Deze actualisatie betreft alleen van gemeentelijke gebouwen waar geen grote renovatieplannen/nieuwbouw bekend zijn en dat deze in hun huidige vorm intact blijven. Het onderhoudsniveau van sporthal De Bongerd en het Vestzaktheater is terug gezet naar instandhouding. Deze zijn nu niet meegenomen in de MJOP gezien de renovatieplannen. Daarnaast zijn de MJOP’s uitgesplitst in groot onderhoud en dagelijks onderhoud. Het onderhoudsbudget voor de gemeentegebouwen is aan de hand van deze MJOP’s geactualiseerd.In 2018 staat er een actualisatie gepland van de huidige MJOP. Gezien alle ontwikkelen omtrent de gemeentelijke gebouwen, denk aan nieuwbouw, sloop, verduurzaming, is het niet verstandig deze nu te laten uitvoeren, maar door te schuiven naar 2019. Dan is er meer duidelijkheid omtrent de diversen investeringen en kan er een werkbare MJOP worden opgesteld gebaseerd op de daadwerkelijke planningen.
BeleidsplanNaam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
MJOP gebouwen
N.v.t.
2 december 2015
N.v.t.
Uitgangspunten
Periodiek dienen de bestaande meerjarenonderhoudsprogramma’s (MJOP’s) te worden geactualiseerd zodat planning en uitvoering in een lijn blijven en de kosten/budgetten actueel blijven. Een MJOP wordt opgesteld voor alle gemeentelijke gebouwen die op de huidige wijze in stand worden gehouden en waarvoor geen nieuwbouw in de planning staat.Gebouwen
Onderhoudsbudget gebouwen
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
Financieel
2017
2018
2019
2020
Dotatie voorziening
75.000
75.000
75.000
75.000
Besteding uit voorziening
21.335
150.139
59.191
145.096
Saldo voorziening per 31-12
585.343
510.204
526.013
455.917
Gebouwen
Achterstallig onderhoud gebouwen
Achterstallig onderhoud
Momenteel is sprake van achterstallig onderhoud, mede doordat geplande renovaties uitgesteld zijn. Sporthal De Bongerd en MF gebouw Sint Genovevastraat beginnen gebreken te vertonen door uitgestelde renovaties en onderhoud. Besluitvorming omtrent de status van deze gebouwen moet spoedig komen, zodat e.e.a. in 2019 tijdens de actualisatie van de MJOP’s kan worden meegenomen.
Onderhoud kapitaalgoederen
Speeltoestellen
Speeltoestellen
Speeltoestellen
Beleid/uitgangspunten speeltoestellen
Uitgangspunten
Uitgangspunt is dat de speeltuinen voldoen aan de veiligheidseisen van het attractie- en speeltuinenbesluit. Om hieraan te voldoen zijn in de afgelopen jaren alle speeltoestellen vervangen. De investeringen zijn afgesloten. Elk jaar worden de speeltoestellen gecontroleerd door een externe partij en eventuele tekortkomingen worden hersteld.Speeltoestellen
Onderhoudsbudget speeltoestellen
In onderstaande tabel wordt het budget voor het onderhoud van de speeltoestellen weergegeven.
Financieel
2017
Raming onderhoud speeltoestellen
23.743
Realisatie onderhoud speeltoestellen
7.230
Verschil
16.512
Speeltoestellen
Achterstallig onderhoud speeltoestellen
Achterstallig onderhoud
De jaarlijkse inspectie heeft plaatsgevonden. Er is geen achterstallig onderhoud geconstateerd.