Programma
3. Veiligheid en handhaving
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Nota integrale veiligheid Son en Breugel | 2015 -2018 | 18 december 2014 | December 2018 |
Beleidsplan Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost 2015-2019 | 2015-2019 | N.v.t. | 2019 |
Beoogd maatschappelijk effect
Sociale kwaliteit
Operationele doelstelling(en)
Burger voelt zich veiliger dan in 2013
1.
Sociale en fysieke kwaliteit:
Rapportcijfer woonomgeving is minimaal 7,8
Burger voelt zich onveilig | Rapportcijfer sociale cohesie | Woninginbraak incidenten |
10% | Minimaal 6,8 | 50 |
De sociale kwaliteit van een buurt, wijk, kern heeft betrekking op de ‘intermenselijke relaties’ in een buurt: tussen bewoners en eventueel andere aanwezige personen. De sociale kwaliteit kan onder druk komen te staan door verschijnselen als woonoverlast, burengerucht, multiprobleemgezinnen/-huishoudens, overlast gerelateerd aan illegale bewoning, drank- en drugsoverlast, overlast van prostitutie en overlast van zwervers.
De fysieke kwaliteit van een buurt, wijk, kern heeft betrekking op fysieke kenmerken van de woonomgeving: in het bijzonder de inrichting, het onderhoud en beheer van de openbare ruimte.
Het veiligheidsgevoel verbetert door de criminaliteit terug te dringen. Dit doen we door preventieve acties zoals het geven vakantietips, meedoen aan de week van de veiligheid, het houden wijkschouws, houden van woningchecks in het kader van brandveilig leven en het versterken van de rol van de burger en dit te faciliteren en te stimuleren (zie 10).
In 2017 was het aantal woninginbraken inclusief pogingen 27. Er zijn 30 buurt-whatsappgroepen actief. Met de beheerders is structureel overleg. De borden "attentie buurtpreventie" zijn vervangen door buurt Whatsapp borden en zijn op strategische locaties geplaatst. Er is samen met politie op een aantal locaties en voor een aantal doelgroepen voorlichting gegeven over diverse veiligheidsonderwerpen. Er is structureel overleg met buurtbeheer Hoogstraat en met de seniorenraad.
In 2017 is de Veiligheidsmonitor uitgezet om bovenstaande indicatoren te herijken.
Beoogd maatschappelijk effect
Fysieke kwaliteit
Operationele doelstelling(en)
Minimaal twee wijken worden gecheckt op brandveiligheid
2.
De ambassadeurs bezoeken twee wijken huis aan huis en checken woningen op brandveiligheid. Ze geven preventieadviezen en plaatsen een rookmelder. Doel: brand voorkomen, eerder melden, minder schade en creëren goede vluchtweg, Ze zijn daardoor ook de oren en ogen in het kader van verwaarlozing, vereenzaming etc. Signalen komen terecht bij CMD.
Het centrum en de wijk Harde Ven zijn bezocht, maar ook op aanvraag woningen elders in de gemeente. In totaal zijn er 1138 rookmelders geplaatst en 16 CO melders (koolmonoxide)
Meldingen huiselijk geweld maximaal 30. Koppeling veiligheid en zorg
3.
Toepassen uniforme werkwijze (ketensamenwerking) en bemiddeling door CMD, dat signalen oppakt en op basis van gezinsplan handelt met een coach. Interventie in samenwerking met Veilig Thuis n.a.v. opleggen tijdelijk huisverbod. Het CMD is het lokale zorg- en veiligheidshuis. Hier vindt casusoverleg plaats met zorg- en waar nodig veiligheidspartners.
Er zijn geen tijdelijke huisverboden door de burgemeester opgelegd. Een casus van ernstige woonoverlast, waarbij ook sprake is van huiselijk geweld wordt aangepakt conform de nieuwe Wet woonoverlast. Een casus, waarbij mogelijk sprake is van huiselijk geweld, is integraal opgepakt onder regie van het Veiligheidshuis.
In totaal zijn 19 meldingen van geweld gedaan bij de politie: 8 bedreigingen; 10 mishandelingen en 1 openlijke geweldpleging.
Controle alle risicovolle bedrijven
4.
Door de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) worden alle risicovolle bedrijven gecontroleerd. De twee BRZO (Besluit risico's zware ongevallen)-bedrijven Van den Anker en Rendac vallen onder de bevoegdheid van de Provincie. De Omgevingsdienst Midden-en West Brabant (OMWB) voert de controles uit namens de Provincie. Ook de Veiligheidsregio Brabant Zuid-Oost (VRBZO) heeft bij deze bedrijven (brand)veiligheidscontroles uitgevoerd. Van den Anker heeft dit jaar een nieuwe milieuvergunning ontvangen.
Opslag- en verkooppunten vuurwerk zijn in december twee keer door de ODZOB gecontroleerd. Daarnaast zijn ook alle tankstations, incl. die met een afleverpunt voor LPG, voor een controle bezocht.
Controle van minimaal 20 bedrijven en panden in kader van ondermijning
5.
Integrale controle met politie, Veiligheidsregio, Omgevingsdienst en bouwinspecteur bij bedrijven en panden die bekend zijn als bedrijfsverzamelgebouw, leegstaand of waarvan signalen bekend zijn dat in bedrijf of pand andere activiteiten plaatsvinden dan verwacht mag worden. Deze bedrijven of panden lenen zich uitstekend voor ondermijnende (criminele) activiteiten.
Er zijn tijdens een controle in januari 13 bedrijven op Ekkersrijt gecontroleerd op brandveiligheid, bouwveiligheid, milieu en criminaliteit. Met name brandveiligheid is een groot aandachtspunt geweest;
Tijdens twee controledagen in november zijn 28 autobedrijven (of daaraan gelieerd) gecontroleerd, mede gericht op brandveiligheid. Aanleiding was het sterk groeiend aantal en vanwege gevoelige sector i.v.m. ondermijning. Er zijn geen opvallende zaken geconstateerd.
Risicobeheersing brandweer.
6.
- Van regelgericht naar risicogericht in de benadering van het voorkomen, beperken en bestrijden van brandgevaar/brandveiligheid. De advisering van VRBZO aan gemeenten is daarbij integraal
- Brandveilig leven: VBRZO ontwikkelt methoden en programma’s die het veiligheidsbesef en de handelingsbekwaamheid van de burger vergroten, en biedt deze ter implementatie aan gemeenten aan.
- Zorgcontinuïteit: de GHOR maakt zorginstellingen bewust van hun eigen verantwoordelijkheid om voorbereid te zijn op calamiteiten en het op orde hebben van hun crisisorganisatie.
- Risicocommunicatie: de veiligheidsregio’s Midden-en West –Brabant, Brabant Zuidoost en Brabant Noord ontwikkelden een beleidsplan “RisicocommunicatieBrabant”.Doeltreffende risicocommunicatie vergroot de effectiviteit van crisiscommunicatie: ‘de koude fase helpt de warme’.
Rampenbestrijding/crisisbeheersing
7.
Gemeenten vervullen bij rampen en crises een essentiële rol naast politie, brandweer en geneeskundige organisatie. De 21 gemeenten binnen de regio Zuidoost-Brabant zijn primair verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken in het kader van Bevolkingszorg. Ze hebben ervoor gekozen om deze Bevolkingszorg gezamenlijk uit te voeren. Bevolkingszorg behelst veel processen. Denk bijvoorbeeld aan het opvangen van betrokkenen en het informeren van verwanten, het geven van een handelingsperspectief en afhandelingen in de nafase. De gemeente Son en Breugel participeert in deze samenwerking via VRBZO en levert een bijdrage in planvorming, opleiding, training en oefening.
Incidenten jeugdoverlast < 55
8.
Door samenwerking en structureel overleg met jongerenwerkers, politie en boa’s ervoor zorgen dat jongeren geen overlast geven in de woonwijken. Activiteiten ontplooien en persoonsgerichte aanpak via CMD, voor jongeren die dreigen te ontsporen. Voor complexe zaken is er contact met het Veiligheidshuis.
Het aantal meldingen jeugdoverlast was 51. Er is geen sprake van hinderlijke, overlastgevende of criminele jeugd dan wel jeugdgroepen. Jongeren en locaties zijn in beeld. Hierover vindt eens per 6 weken overleg plaats met politie (wijkagenten)- Boa's - jongerenwerk - generalist CMD en beleidsmedewerkers jeugd en veiligheid. Twee keer per jaar is er overleg met een soortgelijk overleg in de gemeente Nuenen, meer gericht op beleid (samenwerking - uitwisseling).
Aanpak signalen en fenomenen ondermijnende criminaliteit
9.
Vanuit ondermijningsbeeld gerichte aanpak van signalen en fenomenen om de ondermijnende criminaliteit terug te dringen. Hiervoor is nodig dat instrumenten actueel zijn, de gemeente privacyproof en dat medewerkers bewust zijn dat ondermijnende criminaliteit in alle gemeenten speelt. Hiervoor worden ze getraind. Het informatieknooppunt is een netwerk, dat de doorsnee organisatie vertegenwoordigt en waar alle informatie bij elkaar komt.
Aanpak kan zijn lokaal, maar ook vanuit een samenwerkingsverband met verschillende partners, zoals politie, RIEC (expertise centrum) Openbaar Ministerie en Belastingdienst. Een convenant faciliteert het delen van informatie. We passen bestuursrechtelijke maatregelen toe zoals Bibob (integriteitsonderzoek) en Damocles (tijdelijk sluiten panden).
- Er zijn twee aanvragen Drank- en Horeca getoetst aan de wet Bibob. Beiden positief geadviseerd.
- Wet Damocles (art 13b Opiumwet) is vijf keer toegepast. Drie woningen zijn voor een maand gesloten.
- Een bedrijf op Ekkersrijt is voor onbepaalde tijd gesloten. Voor een perceel loopt hoger beroep bij de Raad van State.
- Een Bibob onderzoek in het kader van Omgevingswet (bouwen) is opgestart.
- Informatieknooppunt is drie keer bij elkaar geweest. Twee signalen (bedrijf en woonwagenlocatie) zijn opgepakt.
- Medewerkers hebben training gevolgd op het gebied van integriteit en een deel is getraind om signalen van ondermijnende criminaliteit te herkennen en te melden.
- Op iedere afdeling, inclusief Dienst Dommelvallei is het thema ondermijnende criminaliteit geïntroduceerd. Er zijn diverse acties uitgevoerd om de informatiebronnen privacyproof te maken: er is een privacybeheerder aangewezen, een privacy verordening en een protocol opgesteld;
- Meldplicht datalekken vastgesteld en een register opgesteld voor de verwerking van alle persoonsgegevens.
Toezicht en handhaving Drank- en Horecawet
10.
Naast reguliere controles van horecagelegenheden richten we ons in 2017 op de sportkantines. Wat is hun alcoholbeleid, wat doen ze ervoor en wat is er nog nodig. We ondersteunen op preventie, maar houden ook toezicht en waar nodig wordt er gehandhaafd.
- De politie heeft twee “drugs” acties in het horecagebied uitgevoerd. Dit heeft niet geleid tot de aanhouding van personen verdacht van dealen;
- Voor en tijdens carnaval zijn geen specifieke alcoholacties gehouden. Vanuit preventie is er onvoldoende aandacht voor geweest. Carnaval SBC gefaciliteerd door het verstrekken van polsbandjes;
- Er zijn twee controles gehouden in supermarkten en horecagelegenheden. Er zijn in totaal acht bestuurlijke waarschuwingen gegeven aan ondernemers van supermarkten en horecaondernemers. Aan drie horecaondernemers is na een hercontrole een last onder dwangsom opgelegd;
- Bij drie sportevenementen is gecontroleerd op regels van het verstrekken van alcohol. Nadat in 2016 veel overtredingen zijn geconstateerd (verkennend) zijn er in 2017 geen overtredingen geconstateerd. Betreffende organisaties hebben de adviezen opgevolgd.
Voor een broodjeszaak is bestuursdwang toegepast voor het negeren van sluitingstijden en waarbij ook meerdere keren de (openbare) orde is verstoord. De sluitingstijd is voor één jaar teruggebracht. De eerder verleende ontheffing is niet verleend.
Beoogd maatschappelijk effect
Beïnvloeding gewenst maatschappelijk gedrag
Operationele doelstelling(en)
Burger wordt steeds meer regisseur van zijn eigen leven
11.
Meer (structurele) en andere vormen van samenwerking met burgers bij de aanpak van veiligheidsproblemen.
Betrekken bewoners bij veiligheid en leefbaarheid via bijvoorbeeld wijk- en buurtpanels, buurtschouwen, gezamenlijke onderhoudsprojecten, buurtpreventie, brandveilig leven, Burgernet. We breiden het gebruik van Whatsapp verder uit en brengen initiatieven bij elkaar via "Son en Breugel Verbindt".
Op zoek naar nieuwe vormen van burgerparticipatie en gebruik maken van good practices. Uitgangspunt is dat het moet uitgaan van de burger zelf en dat vanuit de burger, draagvlak, draagkracht en continuïteit ontstaat. De gemeente stimuleert en faciliteert. De burger wordt onderdeel van netwerken die bestaan uit bedrijven, organisaties en overheid. Partners van het maatschappelijk werkveld zijn onze ambassadeurs.
Actieve deelname “Son en Breugel verbindt”. Er is een veiligheidsplein gecreëerd op sonenbreugelverbindt.nl. Op het veiligheidsplein kunnen actuele berichten worden geplaatst die te maken hebben met veiligheid. Zo kunnen inwoners snel worden geïnformeerd en kan de gemeente snel een bepaald onderwerp onder de aandacht brengen;
Zie ook Sociale/fysieke kwaliteit.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) voert taken uit voor de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
- Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven.
- Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen.
- Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot onze taak.
- Het - samen met de GGD BZO - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Op regionale schaal werken aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven. Professionele hulp verlenen als het nodig is. Waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Veranderingen en ontwikkelingen
In 2017 zijn de loonkosten (als gevolg van cao verhoging,
pensioenpremie stijging en IKB) hoger dan primair begroot
en ook hoger dan gecompenseerd via de gemeentelijke
bijdragen. Deze ontwikkeling zet zich voort in 2018 en 2019
waardoor een structureel financieel dekkingstekort
ontstaat. Als onderdeel van de Kadernota 2019 wordt
hiervoor een oplossing gezocht door het bestuur. In 2017 en
2018 wordt het structurele tekort met incidentele middelen
gedekt.
In 2017 is het personeels- en materieelspreidingsplan van de Toekomstvisie Brandweerzorg gerealiseerd.
In 2017 zijn 18 van de 26 nieuwe tankautospuiten en nieuwe P2000/C2000 communicatiemiddelen geleverd en zijn de
aanbestedingen voor arbeidshygiëne afgerond (en deels
geleverd).
In 2017 zijn diverse verordeningen en processen binnen de P&C-cyclus van de 4 GRen gelijkgetrokken.
In 2017 is een visitatie, een wettelijk kwaliteitsonderzoek, uitgevoerd. Advies is om met het bestuur en ketenpartners een duidelijke koers te bepalen voor de toekomst. Daarbij is het belangrijk om in verbinding te blijven met onze medewerkers, vrijwilligers en burgers.
In 2017 is gewerkt aan een nieuwe bestuurlijke visie op Crisisbeheersing die in 2018 zal worden vastgesteld.
In 2017 zijn de Gemeenschappelijke Meldkamers van Brabant-Zuidoost en Brabant-Noord gaan samenwerken, vooruitlopend op de samenvoeging tot de Meldkamer Oost-Brabant.Risico’s
Er zijn geen risico's die niet zijn afgedekt in de algemene reserve. De belangrijkste risico’s worden gelopen bij:
· Informatiebeveiliging;
· Rechtmatigheid van inkopen;
· Wijzigingsbeheer Informatisering & Automatisering.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr).
Alternatieven voor geen deelname
Geen alternatieven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door 21 gemeenten uit de regio Zuidoost Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: drs. J.F.M. Gaillard (burgemeester).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening) en halfjaarlijks (1e en 2e monitor n.a.v. de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en dergelijke binnen de Veiligheidsregio.
Financieel belang
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling waarborgen de betaling van rente en aflossing van de door de Veiligheidsregio onder goedkeuring van gedeputeerde staten gesloten geldleningen volgens door het algemeen bestuur vast te stellen regels en naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente van het desbetreffende kalenderjaar en indien de geldschieters dit wensen onder het doen van afstand van de voorrechten, welke de wet aan borgen toelaat.
2017
Gemeentelijke bijdrage
777.728
In 2017 is een restitutie bijdrage 2016 van € 48.016,- ontvangen.
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
9.172.324
7.561.112
Vreemd vermogen
21.997.544
44.767.394
Resultaat boekjaar
2.412.471
951.982
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 12 | 12 | 15 | 3 | |||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Lasten | 1.163 | 1.125 | 1.140 | -14 | |||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.151 | -1.113 | -1.124 | -11 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.