Programma
4. Verkeer en vervoer
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Beoogd maatschappelijk effect
Mobiliteit: veilig, bereikbaar, leefbaar
Operationele doelstelling(en)
Uitvoeringsprogramma mobiliteitsvisie
1.
Verkeer was ook in 2017 een permanent aandachtsveld. Hierbij is speciale aandacht voor:
- uitvoering (blijven) geven aan uitbreiding en kwaliteitsverbetering van het fietsnetwerk;
- toegankelijk maken van het openbaar vervoer;
- het weren van doorgaand verkeer uit de woonkern;
- veilig rijgedrag in de woonkern;
- parkeerissues;
- monitoring;
- majeure infrastructurele werken zoals de multimodale bereikbaarheid van Ekkersrijt.
Voorbeelden uit 2017 zijn: besluitvorming over straatjuwelen Eind – Boslaan, 4 aangepaste toegankelijke bushaltes op het Science Park, besluitvorming over extra fietsnieten bij bushaltes, invoering parkeerverbodszone deel Ekkersrijt-West, uitbreiding blauwe zone op zaterdag in het centrum en andere parkeermaatregelen centrum, verledden, verkeersmaatregelen bij de ovatonde, voorbereidingen voor de fietsstraat Breugel e.d.
Een goed functionerende openbare verlichting levert een belangrijke bijdrage aan de verkeers- en sociale veiligheid van de gemeentewegen. Door het verledden van de openbare verlichting wordt naast een kwaliteitsimpuls ook energiebesparing gerealiseerd.
Hiermee geven we een belangrijke kwaliteitsimpuls aan de verkeersveiligheid en (duurzame) mobiliteit.
Beoogd maatschappelijk effect
Kwalitatieve goede en duurzame openbare verlichting
Operationele doelstelling(en)
Verledden openbare verlichting
2.
Onderhoud en beheer:
In de beleidsnota "milieu en duurzaamheid 2012 - 2015" is onder meer opgenomen dat de gemeente actief aan de slag gaat met energiezuinige verlichting die past binnen de afspraken die de Taskforce verlichting heeft gemaakt met marktpartijen. Dit heeft zijn vervolg gekregen in het landelijk energieakkoord. Hierbij hebben alle gemeenten zich geconformeerd aan de afspraak om in 2020 ten opzicht van 2013 20% bespaard te hebben op het energieverbruik van de openbare verlichting en VRI. in 2030 dient hierop 50% bespaard te zijn. Met het in één keer verledden in 2017/2018 is direct de doelstelling van 2030 behaald. Gelet op de levensduur van het huidige verlichtingsareaal dient in de komende 10 jaar het totale verlichtingsareaal vervangen te worden. Met het verledden in één keer is de gemeente koploper in Nederland. Tot het moment van de ombouw werd het onderhoudsregime gehanteerd conform de bestaande overeenkomst met de aannemer
Verduurzamen:
Op 6 oktober 2016 is door de gemeenteraad besloten om het gehele openbaar verlichtingsareaal (ca. 4500 armaturen) te verduurzamen. Dit is in 2017/2018 uitgevoerd.
Beoogd maatschappelijk effect
Veilige wegen
Operationele doelstelling(en)
Onderhoud/beheer verharde wegen o.b.v. CROW-normen
3.
Weginspecties:
Eind 2014 heeft een nieuwe inventarisatie van het totale wegareaal plaatsgevonden inclusief industrieterrein Ekkersrijt. De resultaten hiervan zijn in het voorjaar van 2016 aan de gemeenteraad voorgelegd inclusief de financiële consequenties hiervan. Uitgangspunt hierbij is de door de raad gekozen kwaliteit die voldoet aan de normen van het CROW (Centrum voor onderzoek en regelgeving in de grond, weg- en waterbouw en verkeerstechniek). Hoewel de ondergrens van de onderhoudsbudgetten bereikt is, is de conclusie dat met de huidige beschikbare middelen in de meerjarenbegroting het onderhoud in de komende jaren kan worden uitgevoerd. In het geval er sprake is van vervangingsmaatregelen wordt dit separaat aan de raad voorgelegd.
Gesloten verharding:
Op basis van onze planning is in 2017 groot onderhoud uitgevoerd aan de Ekkersrijt 9000 en Ekkersrijt 5000, Europalaan en aan het fietspad in de Orionlaan.
Elementenverharding:
Op basis van onze planning is in 2017 groot onderhoud uitgevoerd aan de Ekkersrijt 4600 en het fietspad Ekkersrijt 6000.
Gladheidbestrijding:
Overeenkomstig de prioritering van het gemeentelijk beleid is evenals in de voorgaande jaren de gladheidsbestrijding in 2017 uitgevoerd. In overleg en samenwerking met winkeliers is evenals voorgaande jaren aan de winkeliers gevraagd het trottoir voor hun winkel vrij te houden van gladheid voor zover dit van toepassing is.
Civieltechnische werken:
Aan de hand van een technisch onderzoek van de bruggen is er een meerjarenonderhoudsprogramma opgesteld. De financiële consequenties hiervan dienen als leidraad voor het bepalen van onderhoudsbudgetten voor de komende jaren.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 55 | 179 | 138 | -40 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Lasten | 1.360 | 1.629 | 1.324 | 305 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.305 | -1.450 | -1.185 | 265 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.