Programma
2. Publieke dienstverlening
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Persoonlijk en dichtbij | N.v.t. | 21 juni 2012 | N.v.t. |
Visie op dienstverlening | 2014-2018 | Commissie AZ 14 januari 2015 | N.v.t. |
Beoogd maatschappelijk effect
Klant centraal
Operationele doelstelling(en)
Inspelen op ontwikkelingen zoals digitalisering en behoefte aan directe informatie
1.
Via meerdere kanalen (balie, telefoon, e-mail, internet, post) is het voor klanten mogelijk om contact te krijgen met de gemeente. In 2017 hebben we ons ingezet voor de verdere verbetering van de bereikbaarheid. De ervaring leert ons dat de bereikbaarheid sterk is verbeterd. Daarnaast hebben we onze producten en diensten door middel van digitalisering efficiënter ingericht voor zowel inwoners als ondernemers. Meer zaken kunnen volledig digitaal afgehandeld worden. Hierdoor stijgt de directe afhandeling waardoor een vervolgcontact niet meer nodig is.
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen moet kunnen meewerken
Operationele doelstelling(en)
Versterking sociaal-maatschappelijke initiatieven
2.
Versterking van sociaal-maatschappelijke initiatieven door gemeentelijke ondersteuning zoals bijvoorbeeld subsidies. We hebben ingezet op de ondersteuning en samenwerking met maatschappelijke organisaties zoals Stichting MeeDoen werkt.
Versterken van de organisatie van de eigen kracht van de leefomgeving en de burger
3.
In het CMD stellen we de inwoner centraal door het leveren van ondersteuning door middel van 'één gezin, één plan, één aanpak'.
Beoogd maatschappelijk effect
Tevreden klanten
Operationele doelstelling(en)
Dienstverlening via CMD, publieksbalie, internet, telefoon, post vanuit één-loketgedachte
4.
Zorg en werk zien we niet apart, maar in samenhang. De dienstverlening op deze terreinen hebben wij voor onze inwoners dusdanig georganiseerd dat de backoffice van werk en inkomen fysiek onderdeel is gaan uitmaken van het CMD. Vanaf 2017 worden ook ondersteuningsvragen voor werk en inkomen breed besproken. Hierdoor zijn er meer mogelijkheden om mensen in hun eigen kracht te zetten. In het kader van het activeren van uitkeringsgerechtigden richting arbeidsmarkt, scholing of maatschappelijk nuttige activiteiten worden dagelijks verbindingen gelegd met voorzieningen vanuit de Wmo en Jeugdzorg.
Nieuw in 2017 is het inzetten van klantmetingen in het gemeentehuis (burgerzaken producten). Deze metingen worden vervolgd in 2018 en verbreed naar andere gemeentelijke producten en diensten.
Dienstverlening met hoge kwaliteit en gericht op maatschappelijk effect
5.
De behaalde resultaten voor 2017 zijn :
- inwoners en organisaties kunnen meer zaken met de gemeente Son en Breugel digitaal en op het door hen zelf gekozen moment afhandelen. We hebben de mogelijkheden in 2017 voor digitale afname en informatieverstrekking via de website georganiseerd. Het gebruik hiervan is in 2017 met 25% toegenomen. We zullen de mogelijkheden met Iburgerzaken (2018) en zaakgericht werken (2019 e.v.) de komende jaren organiseren en verwachten dit terug te zien in de mate van gebruik.
- de eerstelijnsafhandeling in het Telefonisch InformatieCentrum (TIC) is in een jaar nagenoeg gelijk gebleven (van 59% naar 60%) Dit is conform het streefcijfer.
- de tijdige postafhandeling ligt op 80% in 2017 (volgens streven) en we hebben het doel door te groeien naar 95%
- er is onderzoek verricht naar de mogelijkheden om publieke dienstverlening aan huis uit te voeren. Dit willen we in 2018 gaan vormgeven door het thuisbezorgen van reisdocumenten.
- de meldingen openbare ruimte zijn voor 95% binnen de termijn afgehandeld. Zie ook programma 6.
- de verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten Generaal zijn georganiseerd.
- extra inzet als gevolg van de toename in de huisvestingstaakstellingen voor een tijdige afhandeling van de aangevraagde naturalisaties. Door een hogere vergoeding van het Rijk per gehuisveste statushouder is deze extra inzet budgetneutraal uitgevoerd.
Verdere ontwikkeling dienstverlening (op basis van het concept van antwoord©)
6.
We zorgen er dagelijks voor dat alle kanalen (post, telefoon, e-mail, website, balie) volledig op elkaar zijn afgestemd. In 2017 is er maximaal op ingezet om het gebruik van het digitale kanaal aantrekkelijk te maken. Dit hebben we gedaan door de website optimaler in te richten en producten en diensten zo digitaal mogelijk aan te bieden binnen de wettelijke mogelijkheden.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.Met de ervaringen uit het afgelopen jaar 2016 en de uitkomsten van de evaluatie kunnen we stellen dat de dienst snel in staat is geweest om gemeentelijke werkzaamheden over te nemen.
Op dit moment ervaart de dienst dat ze een positie inneemt tussen het harmoniseren van werkwijzen en het verfijnen van de dienstverlening aan de partners. De rek is uit het aantal harmonisatiemogelijkheden en de roep om maatwerk per gemeente neemt toe.
De ambitie voor 2018 is samen te vatten als Leren en Excelleren. Door gebruik te maken van de ervaringen uit het verleden en de wederzijdse verwachtingen nog beter op elkaar af te stemmen stellen de dommelvallei organisaties elkaar in staat om te excelleren. Het motto daarbij is "Elke dag een beetje beter".Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Daarnaast is de bestuurlijke toekomst van de deelnemende gemeenten een risico.Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. J.F.M. Gaillard (burgemeester), J.T.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder) en K.H. Vortman (wethouder) namens Son en Breugel.
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. J.F.M. Gaillard is voorzitter van het DB.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk voor ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
3.788.088
Aandeel reserve P&O cf jaarrekening 2016
47.634
Bijdrage cf 1e begrotingswijziging DD
3.300
Bijdrage cf 2e Berap DD
4.513
Bijdrage exploitatie I&A
14.464
Teruggave op basis jaarrekening 2017
-104.553
Totaal
3.753.446
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat is via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 194 | 265 | 350 | 85 | |||||||||
| |||||||||||||
Lasten | 642 | 701 | 706 | -5 | |||||||||
| |||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -448 | -436 | -356 | 80 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.