Programma
1. Bestuurlijke zaken
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidskader integriteit gemeente Son en Breugel 2015 | N.v.t. | 26 maart 2015 | N.v.t. |
Bestuurlijke toekomstvisie | N.v.t. | 18 juni 2015 | N.v.t. |
Jeugdgemeenteraad | N.v.t. | 4 februari 2016 | N.v.t. |
IBP 2016-2020 | 2016-2020 | 2 december 2015 (Commissie AZ) | N.v.t. |
Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven | 2018 - 2025 | 21 december 2017 | n.v.t. |
Beoogd maatschappelijk effect
Betrokkenheid en interactie: participatie
Operationele doelstelling(en)
Klimaat creëren waarbij de gemeenschap mag, kan en wil participeren
1.
Met wisselend succes zijn diverse instrumenten voor participatie, zoals enquêtes, bijeenkomsten, helpdesks, excursies en keukentafelgesprekken ingezet om inwoners, ondernemers en andere partners te betrekken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.
Vanuit een open en actieve houding streeft het college in communicatie en samenwerking naar een klimaat waarin inwoners en ondernemers kunnen en willen meedenken en meedoen. Per project is nagedacht over passende participatie- en communicatievormen. Niet in alle (stadia van) projecten heeft men deze houding al ervaren. Het participatieklimaat is voor verbetering vatbaar. De gemeente zou zich stelliger als ‘luisterende gemeente’ kunnen opstellen om de in het dorp levende ideeën op te halen en het uitvoerende potentieel te activeren.
Inzetten van communicatie als strategisch instrument
2.
Communicatie wordt vaker ingezet als strategisch instrument in verschillende fases van beleidsontwikkeling- en beleidsuitvoeringsprocessen. Beleidsmedewerkers en bestuurders denken in een vroegtijdig stadium na over de impact, rol en inzet van communicatie in stadia van programma's en projecten.
Toegankelijke en begrijpelijke beleidsvoorlichting
3.
Communicatie is gericht op toegankelijke en begrijpelijke publieks- en persvoorlichting. Het gebruik van begrijpelijke taal door de gemeentelijke organisatie wordt gestimuleerd met behulp van advisering, het Taalteam, cursussen/workshops en de ontwikkeling en toepassing van formats.
Intensiever gebruik digitale en interactieve communicatiemiddelen
4.
Het college maakt in haar dienstverlening en externe communicatie, naast de traditionele papieren communicatiekanalen, in toenemende mate gebruik van digitale communicatiekanalen en – middelen: website, apps, digitale borden, sociale media. De social media worden steeds vaker voor webcare en interactief communiceren ingezet.
Actieve pers- en publieksvoorlichting: actieve openbaarheid
5.
Als gezicht van de gemeente namen collegeleden de woordvoering naar pers en het publiek veelal in samenspraak met woordvoerders van de projectpartners actief ter hand. Wekelijks werden n.a.v. de collegevergadering persberichten verstuurd en persgesprekken gevoerd. Daarnaast is de pers individueel (telefonisch) te woord gestaan, via persgesprekken over één thema, interviews en (fiets)tours.
Communicatie-inzet bij verschillende grote projecten
6.
Op diverse majeure projecten, programma's en beleidsterreinen is inzet op het vlak van communicatie geleverd, zowel bij de beleidsvorming, voorbereiding als de uitvoering:
- Bestuurlijke Toekomst
- Centrumplan Son
- Breugel Bruist
- Het sociaal Domein
- Duurzaamheid
- De overgang naar LED-verlichting
- Sociale woningbouw
- Verkiezingen
- Afval
- Renovatie gemeentehuis
- Ontwikkeling Sonniuspark
- Groenbeleid
- Wijkbeheer
- Handhaving
Beoogd maatschappelijk effect
Integere overheid
Operationele doelstelling(en)
Themabijeenkomst rond integriteit
7.
In het in maart 2015 vastgestelde Beleidskader integriteit gemeente Son en Breugel is opgenomen dat iedere twee jaar een themabijeenkomst rond integriteit georganiseerd wordt voor raadsleden. Ook burgercommissieleden en collegeleden kunnen hieraan deelnemen.
De vorige bijeenkomst vond op 14 december 2015. Op 19 september 2017 besloot het presidium de volgende themabijeenkomst niet eind 2017 te houden, maar ná de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018.
Beoogd maatschappelijk effect
Betrekken jongeren bij bestuur
Operationele doelstelling(en)
Evaluatie Jeugdgemeenteraad.
8.
In augustus 2017 heeft uw raad besloten om naar aanleiding van de evaluatie, door te gaan met de Jeugdgemeenteraad.
Beoogd maatschappelijk effect
Versterken positite gemeente
Operationele doelstelling(en)
Bestuurlijke Toekomst: vervolg op 2015
9.
Op 18 juni 2015 heeft de gemeenteraad een visie op haar eigen bestuurlijke toekomst geformuleerd. De kern van deze visie komt op het volgende neer:
- Intensiveren van de samenwerking binnen Dommelvallei
- Intensiveren van de samenwerking binnen het stedelijk gebied
- Visie op bestuurlijke vorm.
In een eerder stadium is er een tijdsschema aan de verschillende stappen gehangen. Voor de eerste stap werd 2 jaar tijd ingeruimd, voor de tweede stap 2 tot 4 jaar en na 4 jaar zou de visie op de bestuurlijke toekomst opnieuw worden bekeken. Door de ontwikkelingen rondom de bestuurlijke toekomst in Nuenen is een en ander in een ander perspectief komen te staan.
De provincie heeft de gemeenteraad van Son en Breugel gevraagd haar visie op de Bestuurlijke Toekomst opnieuw tegen het licht te houden. Dit heeft geleid tot intensief participatieproces in het eerste half jaar van 2017 en mondde uiteindelijk uit in raadsbesluit op 2 november 2017 waarbij de eerdere visie uit 2015 is herbevestigd. Daarbij heeft de gemeenteraad wel een amendement aangenomen waarbij is aangegeven dat in het geval Nuenen fuseert met Eindhoven, onze gemeente naast de samenwerking met Geldrop-Mierlo zal onderzoeken of samenwerking met andere gemeenten, zoals de gemeente Best en / of de gemeente Oirschot mogelijk is.
Verder heeft de provincie besloten om op 15 augustus 2017 een proces in het kader van de wet Algemene regels herindeling (Arhi) in te zetten. Voor de eerste fase, die van het Open Overleg, waren naast de gemeente Nuenen, ook de gemeente Eindhoven en de gemeente Son en Breugel uitgenodigd. Deze fase loopt tot 15 februari 2018.
Intensiveren samenwerking in de regio op 3 niveaus
10.
In Son en Breugel geven we prioriteit aan de regionale samenwerking. Dit wordt onder meer gesterkt door de visie op de bestuurlijke toekomst. De regionale samenwerking valt onder te verdelen in 3 niveaus. Te weten op het vlak van Zuidoost Brabant, op het vlak van het Stedelijk Gebied Eindhoven en op het vlak van Dienst Dommelvallei.
- Op het vlak van Zuidoost Brabant zijn diverse organisaties actief waarin alle 21 gemeenten in deze regio participeren. Dit zijn de GGD, de Veiligheidsregio, de ODZOB en de Metropoolregio. De eerste drie samenwerkingsverbanden betreffen sectorale beleidsvelden en zullen, indien nodig, in het desbetreffende programma aan bod komen. De Metropoolregio heeft een meer algemeen bestuurlijke taak en valt inhoudelijk onder dit programma. Het samenwerkingsverband is in 2017 geëvalueerd. De uitkomsten van deze evaluatie zijn op zijn zachts gezegd niet mals. Daarom is in het tweede deel van 2017 besloten tot een doorontwikkelingsproces met de titel 'Update Metropoolregio Eindhoven'. Verder was in 2017 voor het eerst sprake van een gelijktijdige aanlevering van de begrotingsstukken door alle Gemeenschappelijke Regelingen die in Zuid-oost Brabant actief zijn.
- In het stedelijk gebied werken Eindhoven, Helmond en de randgemeenten samen op het terrein van wonen, werken en voorzieningen. In het eerste deel 2017 is de samenwerking geëvalueerd en tegelijkertijd een doorontwikkelingsproces in gang gezet. Dit heeft geleid tot een nieuwe Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2018 - 2025, die op 21 december 2017 door de gemeenteraad is vastgesteld. Ten aanzien van de wijze van samenwerking is de vorm van het convenant aangehouden, waarbij op enkele punten verbeteringen worden aangebracht. Het convenant zal pas in 2018 worden gesloten. Uitkomst van de agenda is onder meer dat er intensiever wordt samengewerkt op het terrein van Economie, Wonen, Voorzieningen & Evenementen en Ruimte.
- Op 1 januari 2014 is Dienst Dommelvallei van start gegaan. Vele gemeentelijke taken worden vanaf deze datum uitgevoerd door de dienst: personeel en organisatie, informatisering en automatisering, archief, financiën, control voor de drie gemeenten en voor de gemeenten Nuenen en Son en Breugel dienstverlening en sociale zaken. De gemeente blijft zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de dienstverlening en ook voor de kaderstelling binnen de planning en control cyclus. We volgen de ontwikkeling van Dienst Dommelvallei intensief. De aansturing en de monitoring gebeuren op drie niveaus: strategisch, tactisch en operationeel. In 2015 is een start gemaakt met de evaluatie, die in 2016 is afgerond. Naar aanleiding van de bestuurlijke toekomst van Nuenen werden besluiten over deze evaluatie en eventuele intensivering van taken nog niet direct in uitvoering gebracht. Wel zijn praktische verbeteringen doorgevoerd.
Naast bovengenoemde samenwerkingsverbanden hebben wij ook samengewerkt met gemeenten ten noorden van ons in het kader van de WSD, het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) en de Dommel.
Beoogd maatschappelijk effect
Adequate regelgeving
Operationele doelstelling(en)
Actualiseren Reglement van orde voor de raad.
11.
Ons huidige Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad is in 2007 vastgesteld.
De in 2017 geplande actualisatie is uitgesteld tot in 2018, waarbij als uitgangspunt zal dienen het rond de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 te ontvangen modelreglement van de VNG.
Bezien wenselijkheid aanpassen Verordening op het burgerinitiatief.
12.
In het presidiumoverleg van 19 april 2016 is stilgestaan bij de Verordening op het burgerinitiatief, meer in het bijzonder bij de reikwijdte van de bepaling dat een burgerinitiatief ongeldig is als het inhoudt "een voorstel tot het nemen van een besluit over een zaak waarover korter dan 12 maanden voor indiening van het burgerinitiatiefvoorstel door de raad een besluit is genomen (art. 4sub e).
Afgesproken is dat nader bezien zal worden of de tekst en toelichting beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Dit was in 2017 voorzien, maar is wegens andere prioritering, in de planning voor 2018 opgenomen.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Eindhoven actief. Het doel van deze samenwerking is het behouden en het verstevigen van de internationale concurrentiepositie en spitst zich toe op de behartiging van de gezamenlijke belangen op de thema’s economie, mobiliteit en ruimte.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De regio wordt bestuurd op verschillende overheidsniveaus (lokaal, subregionaal en regionaal) en er wordt steeds geschakeld tussen de verschillende niveaus. De samenwerking vindt niet alleen plaats op de schaal van de 21 gemeenten, maar ook op subregionaal niveau. Flexibele samenwerkingsverbanden, die gebaseerd zijn op gelijkluidende belangen van de deelnemers, worden steeds belangrijker.
Daarnaast kan de Metropoolregio op tijdelijke thema’s de gezamenlijke belangen zowel van alle gemeenten als van enkele gemeenten behartigen.
Door deze samenwerking wordt niet alleen een kostenbesparing gerealiseerd, maar worden de (ontwikkelings)mogelijkheden van de (sub)regio(‘s) beter benut.
Samen met andere overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties worden de thema’s economie, ruimte en mobiliteit verkend en wordt de regionale strategie bepaald.Veranderingen en ontwikkelingen
In het eerste half jaar van 2017 is de bestuurlijke samenwerking binnen de Metropoolregio geëvalueerd. Deze evaluatie is pittig. Er is weinig draagvlak voor het samenwerkingsverband en de regionale agenda; de organisatie en structuur zijn niet voor iedereen even duidelijk. Voor 2018 wordt de samenwerking doorontwikkeld. Hier is enige urgentie bij omdat de evaluatie ook heeft aangetoond dat het draagvlak voor de samenwerking steeds verder afbrokkelt.
Risico’s
Met de instelling van de Metropoolregio Eindhoven is ook het aantal taken dat in regionaal verband wordt uitgevoerd verminderd. De overgebleven taken zijn anders georganiseerd. Middels werkplaatsen en gesprekstafels wordt op inhoud samengewerkt. De terugkoppeling van deze werkplaatsen en gesprekstafels gebeurt in het Regionaal Platform. Om de terugkoppeling naar de gemeenteraden te verbeteren is in 2015 Raadstafel21 ingericht, met daarin vertegenwoordigers uit alle gemeenteraden. Alle gemeenteraden leveren 2 raadsleden die hierin participeren.
Afbreukrisico van geen deelname
Het risico is dat de gemeente Son en Breugel zich buiten sluit als zij niet deelneemt aan de Metropoolregio. De Metropoolregio is een belangenbehartiger van de regio en weet ook middelen bij anderen (veelal via cofinanciering) los te krijgen.
Alternatieven voor geen deelname
Naast de Metropoolregio zijn er allerlei andere vormen van (gemeentelijke) samenwerking mogelijk. Zo is op subregionaal vlak een convenant gesloten met de gemeenten in het stedelijk gebied van Eindhoven en wordt er ook in Dommelvalleiverband samengewerkt. Op het niveau van Zuidoost-Brabant is, inhoudelijk gezien, geen vergelijkbare samenwerking.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: T.J.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder), plv. lid: K. Vortman (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Opsplitsing bijdrage:
2017
MRE
- Regionale opgaven
61.036
- SRE Stimuleringsfonds
58.385
- Brainport Development
41.608
- Streekarchief (RHCe)
53.704
Totaal
214.733
In 2017 is de winstbestemming 2016 van € 10.294,- ontvangen.
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
5.105.885
4.087.522
Vreemd vermogen
22.401.086
18.253.467
Resultaat boekjaar
710.647
438.000
Bijdrage verbonden partijen
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.Met de ervaringen uit het afgelopen jaar 2016 en de uitkomsten van de evaluatie kunnen we stellen dat de dienst snel in staat is geweest om gemeentelijke werkzaamheden over te nemen.
Op dit moment ervaart de dienst dat ze een positie inneemt tussen het harmoniseren van werkwijzen en het verfijnen van de dienstverlening aan de partners. De rek is uit het aantal harmonisatiemogelijkheden en de roep om maatwerk per gemeente neemt toe.
De ambitie voor 2018 is samen te vatten als Leren en Excelleren. Door gebruik te maken van de ervaringen uit het verleden en de wederzijdse verwachtingen nog beter op elkaar af te stemmen stellen de dommelvallei organisaties elkaar in staat om te excelleren. Het motto daarbij is "Elke dag een beetje beter".Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Daarnaast is de bestuurlijke toekomst van de deelnemende gemeenten een risico.Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. J.F.M. Gaillard (burgemeester), J.T.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder) en K.H. Vortman (wethouder) namens Son en Breugel.
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. J.F.M. Gaillard is voorzitter van het DB.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk voor ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
3.788.088
Aandeel reserve P&O cf jaarrekening 2016
47.634
Bijdrage cf 1e begrotingswijziging DD
3.300
Bijdrage cf 2e Berap DD
4.513
Bijdrage exploitatie I&A
14.464
Teruggave op basis jaarrekening 2017
-104.553
Totaal
3.753.446
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat is via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 0 | 48 | 80 | 32 | |||||||||
| |||||||||||||
Lasten | 1.346 | 1.447 | 1.257 | 190 | |||||||||
| |||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.346 | -1.399 | -1.177 | 222 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.