Programma
5. Onderwijs, sport en cultuur
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Integraal Huisvestingsplan onderwijs | 2012-2015 | 22 december 2011 | Nog niet bekend |
Peuterwerk/onderwijsachterstandenbeleid | N.v.t. | 4 oktober 2012 | 2018 |
Accommodatiebeleid | N.v.t. | 6 februari 2014 | Uitvoeringsagenda 2016. |
Plan van aanpak vergunninghouders | 2018 | onbekend | 2018 |
Cultuurhistorisch beleidsplan Son en Breugel | N.v.t. | N.v.t. | 2018 |
Subsidiebeleidsplannen | Vanaf 2005 | Jaarlijks | Waarschijnlijk vanaf geen2019 geen subsidiebeleidsplan meer |
Visie Sport en beweeg | vanaf 2014 | 6 februari 2014 | n.v.t. |
Monument in Beeld | Vanaf 2011 | 1 september 2011 | N.v.t. |
Beoogd maatschappelijk effect
Alle kinderen hebben recht op...
Operationele doelstelling(en)
Kwalitatief goede huisvesting voor het onderwijs.
1.
We hebben gewerkt aan de uitvoering van het Integraal Huisvestings Plan onderwijs; planontwikkeling voor de Regenboog in Breugel Bruist. Bij nieuwbouw is daarbij rekening gehouden met brede school ontwikkelingen en doorlopende leerlijnen (0 tot 12 jaar). De Sonnewijzer is in 2017 opgeleverd.
Voorkomen van onderwijsachterstand bij aanvang van de basisschool en gebruik van voorschoolse voorzieningen
2. en 3.
Met alle (voor)schoolse voorzieningen (kinderdagopvang, peuterspeelzaalwerk), het onderwijs en Zuidzorg overleggen we regelmatig om inhoudelijk af te stemmen en een doorgaande leerlijn te bevorderen.
Door onderwijs kunnen kinderen en jongeren zich ontplooien en ontwikkelen. Dit is een recht van en voor iedereen. Als samenleving investeren we door middel van onderwijs in
de toekomst van onze jongeren en daarmee ook in de samenleving zelf. Met het behalen van een startkwalificatie voldoen jongeren aan het minimale niveau dat nodig is om een
goede kans te maken op de arbeidsmarkt en daadwerkelijk te participeren in de samenleving.
Doordat scholen steeds meer preventief en vroegtijdig schoolverzuim melden zien we een stijging van meldingen van relatief verzuim. In de 21 gemeenten in onze regio wordt al jaren op een uniforme wijze uitvoering gegeven aan het voorkomen van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten van de jongeren in de leeftijd van 5 tot 23 jaar die o.a. wonen in Son en Breugel. Deze uniforme werkwijze blijkt succesvol.
Daarnaast is er een goede samenwerking met jeugdhulp. Hierdoor zijn thuiszitters voorkomen. Daar waar nodig volgen jongeren een alternatief programma met als doel toe te leiden naar school/dagbesteding/arbeid. Ook zijn er meer mogelijkheden voor onderwijs/zorg maatwerktrajecten waardoor kinderen eerder ingeschreven worden op een school. Hierdoor is het aantal vrijstellingen op lichamelijke/psychische gronden met de helft afgenomen.
In de bijlage is het leerplichtverslag 2016-2017 Son en Breugel opgenomen, dat een afgeleide is van het door de bestuurscommissie van de GGD vastgestelde regiojaarverslag leerplicht/RMC 2016-2017.
Leerlingenvervoer
4.
Voor wat betreft deze open-einde regeling hebben we sinds 2014-2015 het beleid aangepast. Bij de uitvoering staat maatwerk centraal vanuit de eigen mogelijkheden van het kind en verantwoordelijkheid van de ouders. Hierbij is sinds genoemd schooljaar een opstapplaats ingesteld.
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen kan zich cultureel ontwikkelen
Operationele doelstelling(en)
Taken van de bibliotheek worden in een nieuwe bestuursovereenkomst vastgelegd
5.
Samen met de gemeente Nuenen en Geldrop-Mierlo en de bibliotheek is een meerjarige bestuursovereenkomst afgesloten voor het inhoudelijke bibliotheekwerk. De bibliotheek voerde in 2017 belangrijke lokale taken uit op het gebied van cultuur en was ketenpartner in het sociaal domein en bij de versterking van de informele educatie. De bibliotheek is een belangrijke partner in de centrumontwikkeling in Son en Breugel. Voor de gemeente is een taaloffensief belangrijk. In 2017 hebben we samen gewerkt in een regionale stuurgroep waarin de bibliotheek, naast andere ketenpartners, een belangrijke rol had. Eind 2017 hebben we besloten niet langer regionaal samen op te trekken, maar ons vooral te richten op de oprichting van een lokaal taalpunt. De bibliotheek houdt lezingen en geeft workshops die voor de gemeente belangrijk zijn, bijvoorbeeld op het gebied van mediawijsheid, digitale ontwikkelingen, opvoeding.
In 2017 zijn kosten gemaakt voor de units i.v.m. de tijdelijke huisvesting. Daarbij is sprake van meerwerk. Een en ander heeft geleid tot een opdracht voor onderzoek door de concerncontroller. Het meerwerk is gemeld aan de Raad en daarover is in de Raad op 15 maart 2018 gesproken.
In 2017 is, in samenwerking met lokale culturele aanbieders, de Nota Kunst en Cultuurbeleid opgesteld. De doelstellingen van het beleid zijn ‘iedereen maakt kennis met kunst en cultuur’ en ‘ieder die dat wil is zoveel mogelijk lokaal cultureel actief’. De gemeente faciliteert culturele initiatieven en heeft het afgelopen jaar verschillende partijen aan elkaar verbonden, bijvoorbeeld om te komen tot het project ‘Gedichten in ’t groen’. Daarnaast zijn vorderingen gemaakt binnen het project ‘Kunst op de Rotondes’, een samenwerking van het Stakenburgfonds en de gemeente. Inwoners hebben hun stem uitgebracht op hun twee favoriete ontwerpen, die komend jaar op twee rotondes gerealiseerd gaan worden.
Toegankelijkheid muziekonderwijs
6.
Toekenning vindt plaats binnen bestaande kaders van individuele subsidies muziekonderwijs (rugzakje) en subsidiëring van de muzieklessen die door de Harmonie gegeven worden. In 2017 maakten circa 275 kinderen gebruik van het Rugzakje en is voor 80 leerlingen van de Harmonie subsidie toegekend.
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen krijgt de mogelijkheid om te sporten
Operationele doelstelling(en)
Betrekken sportverenigingen bij de transities in het sociaal domein
7.
Er worden twee sporen bewandeld. In de eerste plaats houden we gemeentelijke faciliteiten op orde. In de tweede plaats gaan we aan de slag met de combinatiefunctionaris van de LEV-groep om de verbindingen met en tussen de verenigingen te versterken. We doen dit ook door de sportverenigingen zoveel mogelijk aan te laten haken bij het verdere vervolg van de conferentie transities sociaal domein. Sport en beweeg is zowel vrijetijdsbesteding als dagbesteding en gezondheidsbevorderend voor kwetsbare groepen. Denk aan G-sporten en Bewegen voor Ouderen.
Wat hebben we er voor gedaan.
De klimaatinstallatie in sportzaal de Landing is aangepast. De andere aanpassingen zijn grotendeels doorgeschoven naar 2018.
Er is in 2017 geen vervolgconferentie Doorpakken georganiseerd (de laatste dateert van december 2016).
Door de Lev-groep is in 2017 voor het eerst MaxVitaal georganiseerd. MaxVitaal is er op gericht dat ouderen (meer) gaan sporten en bewegen. Daarbij zijn verenigingen in de gelegenheid gesteld zich te presenteren.
Stimuleren dat het een gewoonte wordt om dagelijks te bewegen door te wandelen of te fietsen
8.
Het gaat om het op gang brengen van een bewustwordingsproces. We sluiten daarbij aan op bestaande campagnes bijvoorbeeld van de zorgverzekeraars.
Door Lev-groep is in de zomer de landelijke buitenspeeldag georganiseerd in de Molenwiek. Daarbij zijn ook de ouders uitgedaagd om gezellig mee te doen.
In 2017 is aan de exploitatie van Zwembad Son, na raadsbesluitvorming onder voorwaarden een bijdrage gegeven.
De uitvoering van de regeling over het zwemvestje is volgens planning verlopen.
Het laten aansluiten van kwetsbare doelgroepen bij bestaande organisaties en activiteiten
9.
De Stichting Meedoen organiseert momenteel gerichte activiteiten voor deze doelgroep. Verdere integratie van deze doelgroepen bij het reguliere aanbod is het uiteindelijke doel. Samenwerking tussen Meedoen en de sportverenigingen vormt daarbij een basis.
Meedoen heeft de bestaande activiteiten gecontinueerd in 2017.
Versterking verenigingskader en deskundigheidsbevordering
10.
In samenspraak met verenigingen zetten we er op in de deskundigheidsbevordering van de organisatie en de vrijwilligers te vergroten. Daarbij gaat het zowel over verenigingszaken zoals financiën, communicatie, vrijwilligers etc. als over sociaal-maatschappelijke vraagstukken. Met sterke en kundige verenigingen kan de gewenste rol voor het begeleiden van inwoners met een beperking en/of met een beweegachterstand (kwetsbare doelgroepen) worden vormgegeven.
De inzet op deze taak is beperkt gebleven tot de beantwoording van vragen van individuele organisaties.
In 2016 is de laatste kaderdag voor sportverenigingen georganiseerd. Er is geen vervolg aan gegeven in 2017 omdat het aantal verenigingen dat er behoefte aan heeft minimaal is.
Beoogd maatschappelijk effect
Behoud van cultuurhistorische waarde
Operationele doelstelling(en)
Cultuurhistorisch beleidsplan en waardenkaart 2e fase
11.
Het cultuurhistorisch beleidsplan en waardenkaart (lees: Erfgoedplan) strekken ter uitvoering van wettelijke verplichtingen (voortvloeiend uit Verdrag van Malta) om cultuurhistorische waarden in gemeentelijk beleid en in de ruimtelijke context dan wel planologisch te verankeren. Dit project zal naar verwachting eind 2018/begin 2019 worden afgerond. De kosten betreffen extern advies, kaartmateriaal etc.
Monumenten
12.
De Monumentencommissie heeft tot taak het college te adviseren over de aanwijzing van panden en objecten voor eventuele plaatsing op een gemeentelijke monumentenlijst. Hiermee wordt geleidelijk een gemeentelijke monumentenlijst opgebouwd. Naar verwachting zal de Monumentencommissie ook in 2017 een aantal objecten voordragen voor plaatsing op de gemeentelijke monumentenlijst. Het college besluit over de adviezen van de Monumentencommissie.
In 2017 heeft de commissie zich gericht op de (voorbereiding) van de aanwijzing van panden en objecten die in eigendom van de gemeente zijn tot gemeentelijk monument. Op basis van de redengevende omschrijving die de Monumentencommissie heeft opgesteld, hebben wij van de muziekkiosk op het Kerkplein aangewezen als gemeentelijk monument.
Eveneens hebben wij op basis van de redengevende omschrijving van de Monumentencommissie het gemeentehuis (hoofdgebouw) op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst .
Hoewel in de afgelopen jaren het budget van € 10.000,- voor subsidies voor het onderhoud van gemeentelijke monumenten nooit volledig is benut, wordt dit budget overeenkomstig de wens van de raad, geuit bij de behandeling van de Kadernota, verhoogd naar € 20.000,-. Ook zullen de subsidieregels worden verruimd. Hierdoor zal naar verwachting het budget voldoende zijn voor onderhoud van het aantal gemeentelijke monumenten.
In 2017 zijn er geen subsidies toegekend voor de kosten van het onderhoud van monumenten.
Archeologie
13.
In 2009 is het Archeologiebeleid voor Son en Breugel vastgesteld. Dit beleid is vertaald in alle ruimtelijke plannen en wordt ook opgenomen in het cultuurhistorisch beleidsplan en waardenkaart 2e fase (zie ook punt 11).
Daarnaast is het van belang dat cultuurhistorisch erfgoed breed, dus ook archeologie, voor de gemeenschap Son en Breugel veilig wordt gesteld, wordt ontsloten en kenbaar wordt gemaakt aan een breed publiek. Naast een aantal kleinschalige projecten die vanuit het beleidsplan recreatie en toerisme worden vormgegeven, is er voor het archeologisch vondstmateriaal in Son en Breugel een werkgroep archeologie aan de slag gegaan om een concreet plan van aanpak te maken. Dit is in september 2016 ingediend. In het plan van aanpak is opgenomen op welke wijze het archeologisch materiaal wordt geselecteerd en gedocumenteerd en wat daarvoor nodig is. Daarbij zijn ook de tijdpaden en incidentele- en structurele kosten inzichtelijk gemaakt.
Het ingediende plan van aanpak dient als basis om een verdere uitwerking te geven aan onze gemeentelijke doelstelling op het gebied van archeologie. In 2017 is geen definitieve overeenstemming bereikt over deze verdere uitwerking. In 2018 zal daarom een nieuwe strategie m.b.t. dit plan van aanpak uitgewerkt worden. Dit om het behoud en ontsluiting van het archeologisch materiaal voor Son en Breugel te bewerkstelligen. Uitgangspunt daarbij zal zijn, dat wij constant blijven bewaken dat de uitvoering hiervan ook conform deze doelstelling is.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 385 | 385 | 368 | -16 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 2.715 | 3.157 | 3.013 | 144 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -2.330 | -2.773 | -2.645 | 128 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.