Programma
7. Sociale Zaken
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Persoonlijk en dichtbij | N.v.t. | 21 Juni 2012 | N.v.t. |
Uitgangspunten Participatiebeleid | 2014-2018 | Commissie BZ 2 september 2014 | N.v.t. |
Verordeningen participatiewet | 2014-2018 | 18 december 2014 | N.v.t. |
Toekomstvisie WSD | 2017-2018 | 30 maart 2017 | N.v.t. |
Beoogd maatschappelijk effect
Inkomensondersteuning
Operationele doelstelling(en)
Aanbieden inkomensondersteunende voorzieningen
1.
De Participatiewet heeft de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en een deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) samengevoegd tot één regeling voor alle mensen die aan werk geholpen moeten worden. Waar werken niet mogelijk is verstrekken we als gemeentelijke vangnet een vorm van inkomensondersteuning.
We hebben aandacht voor inwoners en gezinnen die financieel gezien op een bestaansminimum zitten. Op het gebied van inkomensondersteuning bieden we (aanvullende) voorzieningen (Participatiewet, inkomenstoeslag, bijzondere bijstand, bijdrageregeling maatschappelijke deelname (GSF)). We willen het gebruik daarvan stimuleren zodat de armoede, waar ook sommige inwoners van onze gemeente in leven, afneemt.
In 2017 was de verwachting dat
- de gemiddelde bijstandsinstroom 75 bedraagt, met een daaraan gekoppelde jaarlijkse uitstroom die lager zal uitpakken (65). Hierdoor zal een groeiend aantal uitkeringen te verwachten zijn. Dit komt door de instroom arbeidsgehandicapten en statushouders die niet direct naar werk te begeleiden zijn. Uiteindelijk is de realisatie van de instroom nagenoeg volgens verwachting verlopen (74 instroom). De uitstroom heeft echter hoger uitgepakt (75). Dit is te verklaren door de hogere uitstroom vanuit het cliëntenbestand naar werk met 27 bijstandsontvangers (waaronder een vijftal vergunninghouders) en aan het werk helpen van 23 arbeidsgehandicapten. De hogere uitstroom is bewerkstelligd met specifieke acties (samenwerken in het CMD en inzet WSD binnen gemeentelijke organisatie) en gerichte projecten zoals werken in het groen bij de WSD (zomer 2017).
- het uitkeringsbestand per 1-1-2017 op 210 zou staan en een groei naar 220 uitkeringen per 31-12-2017 zou maken. Dit is niet gebeurd en de stand per 31-12-2017 bedroeg 198.
We voeren samen met de gemeente Nuenen de taken van sociale zaken uit in Dienst Dommelvallei. We hebben het proces van uitkeringsverzoek via het CMD georganiseerd. Daarnaast zijn de medewerkers van de dienst vanaf 2017 in de backoffice van de CMD locatie actief en is hiermee een geïntegreerde aanpak en ondersteuning op meerdere transities gerealiseerd (een gezin een plan een aanpak).
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen moet kunnen meedoen
Operationele doelstelling(en)
Verbinding brengen tussen de transities (transformeren)
2.
Voor de toekomst van de WSD heeft de gemeenteraad besloten te gaan experimenteren met de 3d ketensamenwerking.
Hiermee is de samenwerking in het sociaal domein in 2017 geïntensiveerd. Er zijn twee concrete projecten gestart.
1. Persoonlijk ontwikkelplan (pop) vergunninghouders
Voor elke nieuwe vergunninghouder is in 2017 een persoonlijke ontwikkelplan (pop) opgesteld. Dit is samen met de betrokkenen van gemeenten, vrijwilligers en coördinator vluchtelingenwerk, sociale werkvoorziening en Dienst Dommelvallei opgepakt.
2. Zorgcliënten Sociale Zaken
Er is een deelproject voorbereid voor zorgcliënten sociale zaken. Met de integrale werkwijze in dit project willen we een betere ondersteuning bieden aan deze groep inwoners.
Huisvesting en begeleiding vergunninghouders
3.
Samen met de woningcorporaties en in samenspraak met de regio hebben we ingezet op de realisatie van de taakstelling voor huisvesting van vergunninghouders in de gemeente Son en Breugel. We hadden de verwachting bij het schrijven van de begroting 2017 dat het aantal te huisvesten vergunningshouders gelijk zou zijn met deze van 2016: ruim 40. In de praktijk is de taakstelling uitgekomen op 23. Wij hebben met verscherpte aandacht de huisvestingsopgave van het afgelopen jaar, inclusief de achterstand uit 2016, behaald.
Daarnaast hebben wij samen met vluchtelingenwerk de maatschappelijke begeleiding en werktrajecten effectiever vormgeven. Deze integrale benadering is via het project Persoonlijk ontwikkelplan (pop) opgepakt (PvA vergunninghouders).
Conform het vastgestelde plan van aanpak statushouders (nu vergunninghouders genoemd) is een coördinator aangesteld. Deze coördinator is half 2017 van start gegaan en begeleidt de maatschappelijke begeleiders.
Daarnaast organiseert hij activiteiten om het meedoen van de vergunninghouders te bevorderen.
Zijn taak is tevens om de stichting Vluchtelingenwerk meer te professionaliseren.
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen aan het werk
Operationele doelstelling(en)
Ondersteuning naar betaald werk
4.
In 2017 wilden we 30 uitkeringsgerechtigden laten uitstromen naar werk. Het streven was om vier personen hiervan met loonkostensubsidie te plaatsen (zogenaamde garantiebanen).
We hebben met 49 een hoger aantal weten te bereiken, waarvan 27 uitstroom naar werk en 22 garantiebanen (loonkostensubsidie).
Bij het ondersteunen van mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt hebben een aantal organisaties een bijdrage geleverd. Dit zijn allereerst de Dienst Dommelvallei en de WSD. Daarnaast heeft ook de samenwerking met werkgevers, (regio)gemeenten en UWV (04Werkt) resultaat opgeleverd. De toevoeging van Dienst Dommelvallei en de WSD in het CMD heeft mede tot de hogere realisatie geleid. Daarnaast hebben gerichte projecten zoals werken in het groen bij de WSD (zomer 2017) daaraan bijgedragen.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Werkvoorziening de Dommel (WSD)
GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
Doel en openbaar belang
De WSD voert de verplichtingen uit de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Daarnaast verzorgt de WSD de re-integratie van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voor gemeenten in het kader van de Participatie wet.
WSD draait structureel met een positief financieel resultaat. Dit betekent dat de deelnemende gemeenten slechts een kleine aanvullende gemeentelijke bijdrage (bestuurskosten) hoeven te betalen om de exploitatie sluitend te krijgen.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De WSD is een uitvoeringsorganisatie van de Wsw en kan voor alle inwoners met een grote achterstand op de arbeidsmarkt een rol vervullen in de participatie.
Veranderingen en ontwikkelingen
De Wsw is per 1-1-2015 opgehouden te bestaan (er vindt geen nieuwe instroom plaats). De zittende doelgroep blijft gebruik maken van de Wsw. Er vindt gemiddeld jaarlijks 5% uitstroom plaats van de doelgroep
Risico’s
De WSD zal een meerjarenbegroting moeten gaan opstellen die uit blijft gaan van een positief financieel resultaat. Mocht dit niet lukken dan liggen de financiële gevolgen hiervan bij de deelnemende gemeenten.
Afbreukrisico van geen deelname
Hoog (bestuurlijk maar ook financieel als je in deze fase zou besluiten om niet meer te deel te nemen aan de gemeenschappelijke regeling).
Alternatieven voor geen deelname
Aansluiten bij andere gemeenschappelijke regeling of inkoop van diensten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Best, Boxtel, Haaren, Nuenen, Oirschot, Oisterwijk, Meierijstad (alleen het verzorgingsgebied van de voormalige gemeenten Schijndel en Sint-Oedenrode), Son en Breugel, Sint Michielsgestel en Vught.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: J.C. Bijlsma (raadslid) en K.H. Vortman (wethouder); plv.: dhr. T.A.M. Groenemans (vervanger dhr. Vortman) en dhr. M.J.A. van Beek (vervanger dhr. Bijlsma)
Dagelijks bestuur: K.H. Vortman (wethouder).Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen
Financieel belang
Naast de bestuurskosten zijn er nog kosten voor 34,7 (2018) geplaatste werknemers omgerekend naar 36 uur per week. Hiervoor wordt een bijdrage van het Rijk ontvangen.
2017
Bestuurskosten
5.130
Bijdrage WSW 2017
1.156.814
Totaal
1.151.944
In 2017 is de eindafrekening rijksbijdrage WSW 2014 van € 13.324,- ontvangen.
In 2017 is de budgetaanpassing 2016 van € 294,- ontvangen.
In 2018 wordt een teruggave verwacht van € 281.056,- zijnde budgetaanpassing 2017.Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
27.199.000
28.048.000
Vreemd vermogen
5.378.000
5.312.000
Resultaat boekjaar
3.478.000
2.634.000
Bijdrage verbonden partijen
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.Met de ervaringen uit het afgelopen jaar 2016 en de uitkomsten van de evaluatie kunnen we stellen dat de dienst snel in staat is geweest om gemeentelijke werkzaamheden over te nemen.
Op dit moment ervaart de dienst dat ze een positie inneemt tussen het harmoniseren van werkwijzen en het verfijnen van de dienstverlening aan de partners. De rek is uit het aantal harmonisatiemogelijkheden en de roep om maatwerk per gemeente neemt toe.
De ambitie voor 2018 is samen te vatten als Leren en Excelleren. Door gebruik te maken van de ervaringen uit het verleden en de wederzijdse verwachtingen nog beter op elkaar af te stemmen stellen de dommelvallei organisaties elkaar in staat om te excelleren. Het motto daarbij is "Elke dag een beetje beter".Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Daarnaast is de bestuurlijke toekomst van de deelnemende gemeenten een risico.Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. J.F.M. Gaillard (burgemeester), J.T.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder) en K.H. Vortman (wethouder) namens Son en Breugel.
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. J.F.M. Gaillard is voorzitter van het DB.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk voor ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
3.788.088
Aandeel reserve P&O cf jaarrekening 2016
47.634
Bijdrage cf 1e begrotingswijziging DD
3.300
Bijdrage cf 2e Berap DD
4.513
Bijdrage exploitatie I&A
14.464
Teruggave op basis jaarrekening 2017
-104.553
Totaal
3.753.446
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat is via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.814 | 2.881 | 2.990 | 109 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Lasten | 5.165 | 5.292 | 4.935 | 358 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -2.351 | -2.412 | -1.944 | 467 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.