Programma
8. Zorg en welzijn
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Persoonlijk en dichtbij | N.v.t. | 21 Juni 2012 | N.v.t. |
Lokaal gezondheidsbeleid | 2014-2018 | 21 mei 2014 | 2018 |
Subsidiebeleidsplannen | Vanaf 2005 | Jaarlijks | Wordt verwerkt in begroting 2019 e.v. |
Visie wonen met zorg | N.v.t. | 29 augustus 2013 | N.v.t. |
Beleidsplan jeugd | N.v.t. | 13 maart 2014 | N.v.t. |
Kader Sociaal Domein | N.v.t. | 30 augustus 2017 | N.v.t. |
Beoogd maatschappelijk effect
Veilig opgroeien en opvoeden
Operationele doelstelling(en)
Alle jeugdigen kunnen deelnemen aan een (sport)vereniging of activiteit (vrije tijd)
1.
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen kunnen meedoen aan activiteiten in ons dorp, ongeacht beperking en financiële situatie. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. Het gaat daarbij om fysieke ontwikkeling (motoriek, kracht, uithoudingsvermogen) en de mentale ontwikkeling (de persoonlijke ontwikkeling, weerbaarheid, sociale vaardigheden). Daarbij is er ook een duidelijke relatie met de uitgangspunten in de nota Sport en Beweeg en programma 5 (sport).
Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van het bestaande aanbod van de verenigingen. Daar waar kinderen moeite hebben gehad om aansluiting te vinden bij reguliere activiteiten hebben wij met ons subsidiebeleid gestuurd op een specifiek activiteitenaanbod, zoals “MeeDoen”, jongerenactiviteiten van de LEV-groep, maar ook projecten bij reguliere (sport)verenigingen.
Jeugdigen ontwikkelen en benutten hun capaciteiten (onderwijs en werken)
2.
Er is bij deze doelstelling een samenhang met de doelstellingen die zijn opgenomen in de programma’s 5 (onderwijs) en 7 (sociale zaken).
Jeugdigen zijn in de gelegenheid gesteld om dichtbij huis in hun vrije tijd en onder schooltijd zich te bekwamen en hun talenten en vaardigheden te ontwikkelen. We hebben met name ingezet op algemene voorzieningen.
In 2017 is ook de pilot Bijzondere jeugd opgezet. Dichtbij huis kan iedereen zich ontwikkelen en krijgt persoonlijke aandacht en kansen. Bijzondere jongeren maakten vanaf november zélf hun ontwikkelingsprogramma en werkten daaraan in de Chill Out.
We maakten afspraken met lokale organisaties op het gebied van welzijn, cultuur en onderwijs, waarbij we specifiek aandacht hadden voor jeugdigen met een beperking of een achterstand en kinderen van statushouders. Het doel is dat zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en zelfredzame inwoners. Een voorbeeld hiervan is de Stichting Meedoen Werkt. Deze heeft een programma opgesteld in samenwerking met SWZ/Zonhove om jongeren met een beperking toe te leiden naar werk of een dagbesteding. Deze trajecten worden aangemeld via het CMD.
Met betrekking tot passend onderwijs zijn we in 2017 gestart met een periodiek lokaal bestuurlijk overleg. We hebben de OZA (onderwijs-zorg-arrangementen)-handreiking verder geïmplementeerd. Ook is in december een regionale inspiratie-dag passend onderwijs/kantelend onderwijs georganiseerd. We hebben in regionaal verband periodiek enkele voorbeeldcasussen besproken om meer maatwerk, betere indicatoren en werkprocessen te ontwikkelen.
Jeugdigen groeien op in een veilige (thuis)situatie
3.
Veilig opgroeien begint met een veilige gezinssituatie. Hierbij hebben huisartsen, consultatie-artsen, maar ook de kinderopvang, de school, consulenten werk en inkomen en een belangrijke signalerende rol. Vanuit het CMD hebben wij geïnvesteerd in de samenwerking met deze partijen.
Het schoolmaatschappelijk werk heeft hierbij een centrale rol. De schoolmaatschappelijk werker binnen het CMD is de contactpersoon tussen de basisscholen en het CMD. Door deze functie nog meer in positie te hebben gebracht binnen het CMD, hebben we vroegtijdig kunnen signaleren (bv. verzuim) om vervolgens middels inzet van korte trajecten duurdere zorg kunnen voorkomen.
Ook zetten wij vanuit het CMD in op goede contacten en korte lijnen met de middelbare scholen in onze buurgemeenten. De leerlichtambtenaar positioneren en faciliteren we als ‘spin in het web’ ten aanzien van de middelbare scholen. We werken intensief samen met onderwijs, politie en jongerenwerk. Daarnaast hebben we ingezet op het project Move, waarbij we de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs vergemakkelijken en het Maatjesproject.
Het ‘Maatjesproject’ draagt bij aan het versterken van het sociale netwerk en de eigen kracht van jeugdigen in de leeftijdsgroep 9 - 12 jaar. Maatschappelijke organisaties (welzijn, school, verenigingen) én opleidingen werken hierin samen. Doel is om sociale uitsluiting tegen te gaan.
Bij Veilig Thuis was de afgelopen jaren vooral de aansluiting bij de lokale uitvoering in het CMD een punt van zorg. Daarom is in 2017 naast het wettelijk takenpakket van Veilig Thuis een plustakenpakket opgesteld. Vanaf het 1e kwartaal van 2018 is er aanbod van een Plustakenpakket om lokale aansluiting goed te faciliteren en om aan lokale behoefte te voldoen. Besluitvorming vindt plaats in 2018.
Jeugdigen zijn op weg naar een gezonde toekomst
4.
Op basis van de nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2014 – 2018 investeren wij in de leefstijlen van jeugdigen. Daarbij staan interventies rondom weerbaarheid, pesten, gameverslaving en kwetsbaarheid centraal. Ook zetten wij blijvend in op sport- en beweging.
In 2017 heeft op scholen het programma rots en water plaatsgevonden, dat koerst op de weerbaarheid van kinderen. Daarnaast werden de projecten move, match mentor, eveneens gericht op verhoging van de weerbaarheid van kinderen, community art, taal, muziek, dans, Sjors Creatief en Sjors Sportief uitgevoerd.
Verder hebben we geïnvesteerd in de contacten tussen CMD en het medisch veld (huisartsen, Jeugdartsen GGD en JGZ en de Praktijkondersteuners GGZ en Jeugd).
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen kan meedoen
Operationele doelstelling(en)
Iedereen kan meedoen ondanks beperkingen
5.
Iedereen kan meedoen ongeacht zijn beperkingen. Dat is ook de essentie van VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. In 2017 is geïnventariseerd hoe de gemeente scoort op de toegankelijkheid van het onderwijs, de arbeidsmarkt, wonen, werken en recreatie. Deze inventarisatie is opgesteld en besproken met het CG Platform. De resultaten waren overwegend positief. Tevens was de toegankelijkheid van de openbare ruimte regelmatig onderwerp van gesprek tussen de gemeente en het CG Platform.
Mensen zijn financieel zelfredzaam
6.
Voor inkomensondersteuning en toeleiding naar werk, zie programma 7. Binnen het CMD ervaren wij dat problematiek dikwijls voort kan komen uit financiële problemen. Het oplossen van schuldproblematiek draagt veelal ook bij aan het kunnen oplossen van overige problemen. Schuldhulpverlening zeten we daarom in combinatie in met andere problematiek, zodat we een integrale oplossing kunnen bieden. In het licht van integraal werken is in 2017 binnen de casuïstiek aandacht geweest voor schuldhulpverlening en is de expertise van de medewerker schuldhulpverlening indien nodig ingezet.
Toegang naar zorg en ondersteuning is laagdrempelig, klantgericht en op maat
7.
Vanuit de gedachte 1 leefeenheid, 1 plan, 1 casusverantwoordelijke worden casussen in het CMD opgepakt. Hierbij is ons uitgangspunt dat voordat wij dure specialistische zorg (2e lijns) inzetten, eerst kijken naar het netwerk, vrijwilligers en professionele lokale zorg in (0de- en 1e lijnszorg).
Ter versteviging van het CMD zijn in 2017 de GGZ-uren uitgebreid en is een gedragswetenschapper voor consult beschikbaar. Alle medewerkers zijn geschoold in Signalen van Welzijn en Veiligheid/Oplossingsgericht werken. Intervisie is structureel onderdeel van de overlegstructuur geworden
Het nieuwe beleid Huishoudelijke Hulp en Ondersteuning bij Huishouden is geïmplementeerd in 2017. De gemeenteraad heeft ervoor gekozen om geen verandering van het hele beleid Eigen Bijdrage door te voeren, maar een vaste bijdrageperiode in te zetten voor tastbare voorzieningen. Deze beleidswijzing is vanaf 1 januari 2018 ingegaan.
Ook hebben we gekeken naar inrichting van een algemene voorziening voor was- en strijkservice die bij voorkeur wordt bemenst door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. De pilot -in samenwerking met de WSD en de Carrousel- is inmiddels gestart en loopt door in 2018.
Daarnaast heeft 2017 in het teken gestaan van nieuwe contractering van zorgaanbieders. In samenwerking met onze sub regionale inkooporganisatie Dommelvallei+ en de andere inkooporganisaties in de regio Eindhoven is gekomen tot een gezamenlijke nieuwe productendienstencatalogus en bijbehorende tarieven.
Beoogd maatschappelijk effect
Samen wonen en leven
Operationele doelstelling(en)
Mensen kennen en ondersteunen elkaar in Son en Breugel
8.
Vanuit zowel de Wmo, het jeugdbeleid, als het gezondheidsbeleid zetten wij in op de versterking van
de eigen kracht. Wij hebben daarbij drie speerpunten benoemd: dementie, eenzaamheid en mantelzorg. Met ondersteuning van een kwartiermaker zijn, samen met het veld onder de noemer Veerkracht concrete projecten geïnitieerd.
Op het gebied van dementie is in 2017 gestart met indicatievrije dagbesteding voor mensen met lichte dementie en een vorm van respijtzorg voor hun mantelzorgers, een dementheek en een derde koffie-ochtend in het centrum van Son. Ook hebben er twee theatervoorstellingen en twee themabijeenkomsten dementie plaatsgevonden. Daarnaast is gestart met het initiatief Ontmoet en Groet, passend in de lijn van Dagbesteding Nieuwe Stijl en voorliggende activiteiten voor 'licht
dementerenden' in de wijk'.
In het kader van het thema eenzaamheid is onder andere een rouwverwerkingsgroep opgestart, is een wekelijkse inloopfunctie gerealiseerd voor GGZ-cliënten in de Boerderij, is Wandelfit geïnitieerd en is de indicatievrije dagbestedingsactiviteit 'Bijzondere Jeugd Ontmoet' van start gegaan. Dit is een structurele, wekelijkse ontmoetingsactiviteit voor jeugdigen met beperking.
In 2017 is ondersteuning verleend aan de Stichting Mantelzorgbelangen met de organisatie Mantelzorgwerkplaats en bij het organiseren van het structurele netwerkoverleg.
Naast inzet op de speerpunten mantelzorg, dementie en eenzaamheid is in 2017 ook gestart met Automaatje, waarbij Vrijwilligers minder-mobiele 'buren' vervoeren met eigen auto.
Mensen in Son en Breugel weten waar zij terecht kunnen (om hulp te vragen, te brengen, of signalen door te geven)
9.
Het CMD is ons informatie- en advies punt voor alle vragen op het gebied van welzijn, inkomen, zorg en wonen. Daarnaast is het ook de toegang naar betaalde zorg en ondersteuning. Gebleken is dat inwoners het CMD steeds beter vinden; de publiekscampagnes hebben daar ook aan bijgedragen. In 2017 heeft geen nieuwe sandwichborden-campagne meer plaatsgevonden. Wel zijn twee themapagina's verschenen in Forum. De folder ondersteuning vanuit het CMD (zonder indicatie) is opgesteld en er is een hernieuwde brochure CMD uitgebracht.
Het aantal contacten aan de balie (inloop, telefoon, Email en bureaudienst) is ten opzichte van 2016 meer dan verdubbeld.
Op SonenBreugelVerbindt is in samenwerking met het CMD een plein ingericht met alle informatie over het CMD.
Mensen zijn sociaal actief
10.
Son en Breugel kent een rijk vrijwilligersleven, waar veel van onze inwoners actief zijn. Vaak gaat dat zonder tussenkomst van de gemeente en draagt dit bij aan onze voorzieningen in het voorliggende veld. Daar waar nodig en gewenst bieden wij (tijdelijke) ondersteuning door cursussen, subsidies en begeleiding. Soms nemen we als gemeente ook het initiatief. Zo hebben wij in 2015 een werkconferentie georganiseerd over de toekomst van het sociaal domein. Hieruit zijn drie door burgers georganiseerde werkgroepen ontstaan op het goed van Wonen, Werken en Welzijn: “De Doorpakkers”.
De werkgroep Wonen is met ondersteuning vanuit de gemeente, samen met diverse partners aan de slag met het creëren van kleinschalige woonvormen voor jonge mensen met beperkingen. Zo is in 2017 het project aan de Heistraat gerealiseerd.
De resultaten van de Doorpakkers Werken kregen vorm in het coachcafé in Braecklant De doorpakkers willen werkzoekenden in contact brengen met werkgevers en met elkaar. In 2017 zijn er 3 coach-café’s geweest. De eerste keren waren er geen kandidaten, de laatste keer 4 (aangemelde coachkandidaten via Sonenbreugelverbindt) plus 1 (casusbegeleiding). In 2018 wordt dit verder doorgezet.
De werkgroep Welzijn wordt ondersteund door de kwartiermaker Veerkracht en is betrokken geweest bij diverse initiatieven onder doelstelling 8.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
Het in stand houden van de GGD om daarmee de gezondheid van de bevolking en preventie van ziekten te bevorderen, alsmede snelle interventies op het gebied van gezondheid te verzorgen. Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten en uitvoering van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de (openbare) gezondheid(szorg). Financiering o.b.v. bijdrage deelnemende gemeenten, bijdragen zorgverzekeraars, (waaronder ambulancehulpverlening) en bijdragen particulieren.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gemeente kan profiteren van de professionele kennis en voorzieningen welke de GGD bezit en door de gemeente niet zelfstandig in stand gehouden kunnen worden. Tevens wordt door de samenwerking met de regiogemeenten een schaalgrootte bereikt die een efficiënte en effectieve aanpak mogelijk maakt tegen zo laag mogelijke kosten.
Een positieve bijdrage aan de gezondheid van de inwoners van onze gemeente en uitvoering van tal van wettelijke taken.Veranderingen en ontwikkelingen
Met de GGD zijn nieuwe afspraken gemaakt over de wijze van indexering van het beschikbaar te stellen budget. Vanaf 2012 wordt gebruik gemaakt van het door het CPB berekende indexcijfer voor de consumptieve overheidsbestedingen dat jaarlijks in maart bekend wordt gemaakt. Deze index wordt toegepast voor zowel de personele als overige exploitatielasten waarbij geen nacalculatie meer zal plaatsvinden. In 2015 is een onderzoek ingesteld om de indexcijfers van de GGD gelijk te laten lopen met de andere gemeenschappelijke regelingen in hetzelfde werkgebied.
Daarnaast is er op aangedrongen om in het kader van de noodzakelijke bezuinigingen een vervolg in te zetten op het traject waarbij de taken van de GGD opnieuw onder de loep genomen zullen worden om tot nieuwe afspraken te komen over de invulling van zowel de wettelijke taken als de door de individuele gemeenten afgenomen contracttaken.Risico’s
De door de gemeenten in 2010 opgelegde bezuiniging voor het jaar 2012 van 10% werd deels ingevuld door efficiënter werken en toepassen van het “nieuwe werken”. Dit vertaalt zich ook in een relatief lagere bijdrage per inwoner.
Binnen de regio loopt een onderzoek naar het onderbrengen van de totale jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar. Momenteel voeren Zuidzorg en De Zorgboog de jeugdgezondheidszorg voor de 0-4 jarigen uit en de GGD voor 4-19 jarigen. Wanneer de jeugdgezondheidszorg bij een andere partij dan de GGD wordt ondergebracht, heeft dat ingrijpende gevolgen voor de bedrijfsvoering van de GGD. De jeugdgezondheidszorg is namelijk een van de belangrijkste pijlers van de GGD.
Het ambulancevervoer dat momenteel door de GGD wordt uitgevoerd in opdracht van de zorgverzekeraars wordt opnieuw aanbesteed in 2018. Wanneer de GGD deze dienst niet behoud heeft dat gevolgen voor de exploitatie en met name voor de overheadkosten.Afbreukrisico van geen deelname
Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.
Het uitvoeren van de Wet Publieke Gezondheid is een wettelijke taak. Als individuele gemeente in de omvang van Son en Breugel kan deze taak onmogelijk tegen dezelfde kosten uitgevoerd worden.Alternatieven voor geen deelname
Het zoeken naar andere instanties (andere GGD) die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: T.J.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder); plv.lid: R. Visser (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage per inwoner inclusief bijdrage sociaal plan reorganisatie.
2017
260.809
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
3.037.000
2.754.000
Vreemd vermogen
13.903.000
11.985.000
Resultaat boekjaar
293.000
70.000
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 720 | 478 | 760 | 281 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 7.509 | 7.506 | 7.698 | -192 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -6.788 | -7.028 | -6.938 | 90 |
Voor de verschillenanalyse wordt u verwezen naar § 3.7.3 Analyse overzicht van baten en lasten.